Program Gospodarki Odpadami
Program Gospodarki Odpadami
STRESZCZENIE W JĘZYKU NIESPECJALISTYCZNYM
Niniejszy Plan Gospodarki Odpadami sporządzono dla GMINY NAREWKA. Celem Planu jest wybór i wskazanie optymalnej drogi postępowania w zakresie gospodarki odpadami, w szczególności odpadami komunalnymi, powstającymi na terenie gminy. Przedstawione cele i działania są zgodne z obowiązującym ustawodawstwem oraz kierunkami działań i celami określonymi w planach wyższych szczebli (krajowym, wojewódzkim, powiatowym).
W niniejszym Planie, w oparciu o wyniki analiz stanu istniejącego i prognozowanych zmian, opracowano plan działań i wytyczono cele oraz zadania strategiczne
(z podaniem harmonogramów realizacji i określeniem kosztów eksploatacyjnych systemu oraz kosztów inwestycyjnych zadań). Realizacja tych działań, celów i zadań umożliwi spełnienie obowiązujących i przewidywanych wymogów prawnych, uporządkowanie i scentralizowanie gospodarki odpadami, zmniejszenie ilości odpadów kierowanych do deponowania, zwiększenie odzysku surowców wtórnych oraz poprawę jakości środowiska na analizowanym terenie.
W układzie administracyjnym Gmina Narewka położona jest we wschodniej części województwa podlaskiego (w otoczeniu Puszczy Białowieskiej i Lackiej) i graniczy od wschodu z Białowieżą (wyznacza granicę Państwa), od południa z Gminą Białowieża, od południowego zachodu z Gminą Hajnówka, od północnego zachodu z Gminą Narew i od północy z Gminą Michałowo (zbiornik wodny Siemianówka).
Liczba mieszkańców gminy od roku:
Lata |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
liczba mieszkańców |
5083 |
5016 |
4935 |
4887 |
4815 |
4723 |
4630 |
4541 |
4483 |
Różnica |
|
-67 |
-81 |
-48 |
-72 |
-92 |
-93 |
-89 |
-58 |
średni roczny spadek liczby mieszkańców |
-75 |
Jak wynika z powyższego zestawienia o około 75 osób rocznie zmniejsza się ilość mieszkańców Gminy Narewka.
PROGNOZA LICZBY LUDNOŚCI DO 2014 roku
Lata |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
liczba mieszkańców |
4408 |
4333 |
4258 |
4183 |
4108 |
4033 |
3958 |
3883 |
3808 |
3733 |
3658 |
Zamieszczone w niniejszym Planie dane demograficzne i gospodarcze były niezbędne do przeprowadzenia analizy prognozy zmian strumienia emisji poszczególnych rodzajów odpadów. Dane społeczne miały na celu wskazanie możliwości przeprowadzania procedur z zakresu edukacji ekologicznej, mającej istotne znaczenie w możliwości praktycznego wdrażania w życie systemu zbiórki zorganizowanej odpadów komunalnych.
Przeprowadzenie analizy stanu istniejącego miało na celu wskazanie aktualnego postępowania w zakresie zorganizowanej gospodarki odpadami w szczególności odpadami komunalnymi. Miało to niewątpliwie znaczenie przy wyborze celów i zadań ujętych w dalszej, właściwej części Planu. Głównym jednak powodem ww. analizy było dokonanie tzw. bilansu "otwarcia" w zakresie ilościowym i jakościowym odpadów powstających na terenie GMINY NAREWKA.
Bilans odpadów komunalnych, GMINA NAREWKA, 2002 r.
[Mg]
GMINA NAREWKA |
TEREN WIEJSKI |
Liczba mieszkańców |
4541 |
Odpady z gospodarstw domowych |
526,8 |
Odpady z obiektów infrastrukturalnych |
204,3 |
Odpady wielkogabarytowe |
68,1 |
Odpady z budowy, remontów obiektów budowlanych |
181,6 |
Odpady z ogrodów i parków |
22,7 |
Odpady z czyszczenia ulic i parków |
0,0 |
Odpady niebezpieczne w grupie odpadów komunalnych |
9,1 |
RAZEM ODPADY KOMUNALNE |
1012,6 |
W wyniku przeprowadzonego procesu rozpoznania stanu istniejącego, można również było przeprowadzić analizę i prognozę zmian w horyzoncie czasowym krótko i długookresowym w podziale na 18 strumieni odpadów.
GMINA NAREWKA - POWIAT HAJNOWSKI |
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
Rok 2007 |
Rok 2008 |
Rok 2009 |
Rok 2010 |
Rok 2011 |
Rok 2012 |
Rok 2013 |
Rok 2014 |
Liczba mieszkańców |
4408 |
4333 |
4258 |
4183 |
4108 |
4033 |
3958 |
3883 |
3808 |
3733 |
3658 |
Odpady organiczne roślinne |
83,7 |
82,3 |
80,1 |
78,6 |
77,2 |
75,8 |
74,4 |
73,0 |
71,6 |
70,2 |
68,8 |
Odpady organiczne zwierzęce |
4,8 |
4,8 |
4,6 |
4,6 |
4,5 |
4,4 |
4,3 |
4,2 |
4,1 |
4,1 |
4,0 |
Odpady organiczne inne |
9,9 |
9,8 |
9,6 |
9,4 |
9,3 |
9,1 |
8,8 |
8,7 |
8,5 |
8,3 |
8,2 |
Odpady zielone |
18,7 |
18,4 |
18,1 |
17,7 |
17,4 |
17,1 |
16,6 |
16,3 |
16,0 |
15,7 |
15,4 |
RAZEM ORGANICZNE |
117,19 |
115,19 |
112,35 |
110,37 |
108,40 |
106,42 |
104,19 |
102,21 |
100,24 |
98,26 |
96,29 |
Papier i karton nieopakowaniowy |
47,8 |
47,0 |
45,8 |
45,0 |
44,1 |
43,3 |
42,1 |
41,3 |
40,5 |
39,7 |
38,9 |
Opakowania papierowe |
69,4 |
68,2 |
66,4 |
65,2 |
64,0 |
62,9 |
61,1 |
59,9 |
58,8 |
57,6 |
56,4 |
Opakowania wielomateriałowe |
7,8 |
7,6 |
7,4 |
7,3 |
7,2 |
7,0 |
6,8 |
6,7 |
6,6 |
6,5 |
6,3 |
Tworzywa szt. nieopakowaniowe |
93,6 |
92,0 |
89,5 |
88,0 |
86,4 |
84,8 |
81,6 |
80,0 |
78,5 |
76,9 |
75,4 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
30,1 |
29,6 |
28,8 |
28,3 |
27,8 |
27,3 |
26,3 |
25,8 |
25,3 |
24,8 |
24,3 |
Odpady tekstylne |
20,9 |
20,6 |
20,0 |
19,6 |
19,3 |
18,9 |
18,6 |
18,2 |
17,9 |
17,5 |
17,2 |
Szkło nieopakowaniowe |
4,5 |
4,4 |
4,3 |
4,3 |
4,2 |
4,1 |
4,0 |
3,9 |
3,8 |
3,8 |
3,7 |
Opakowania szklane |
84,9 |
83,5 |
82,0 |
80,6 |
79,2 |
77,7 |
75,5 |
74,1 |
72,7 |
71,2 |
69,8 |
Metal |
20,3 |
19,9 |
19,4 |
19,0 |
18,7 |
18,4 |
18,0 |
17,7 |
17,3 |
17,0 |
16,6 |
Opakowania z blachy stalowej |
7,3 |
7,1 |
7,0 |
6,9 |
6,8 |
6,6 |
6,5 |
6,4 |
6,3 |
6,1 |
6,0 |
Opakowania aluminiowe |
2,1 |
2,1 |
2,0 |
2,0 |
1,9 |
1,9 |
1,9 |
1,8 |
1,8 |
1,8 |
1,7 |
RAZEM DO RECYKLINGU |
388,70 |
382,09 |
372,70 |
366,13 |
359,57 |
353,00 |
342,35 |
335,86 |
329,38 |
322,89 |
316,40 |
Odpady mineralne |
58,4 |
57,4 |
57,0 |
56,0 |
55,0 |
54,0 |
53,0 |
52,0 |
51,0 |
50,0 |
49,0 |
Drobna frakcja popiołowa |
174,0 |
171,0 |
166,4 |
163,4 |
160,5 |
157,6 |
154,6 |
151,7 |
148,8 |
145,9 |
142,9 |
RAZEM DO SKŁADOWANIA |
232,41 |
228,45 |
223,35 |
219,42 |
215,48 |
211,55 |
207,61 |
203,68 |
199,75 |
195,81 |
191,88 |
Odpady wielkogabarytowe |
70,0 |
68,8 |
63,9 |
62,7 |
61,6 |
60,5 |
59,4 |
58,2 |
57,1 |
56,0 |
54,9 |
Odpady budowlane |
191,2 |
188,0 |
180,4 |
177,2 |
174,0 |
170,9 |
168,7 |
165,5 |
162,3 |
159,1 |
155,9 |
RAZEM DO INNEGO UNIESZKODLIWIENIA |
261,25 |
256,81 |
244,27 |
239,97 |
235,67 |
231,37 |
228,11 |
223,79 |
219,46 |
215,14 |
210,82 |
Odpady niebezpieczne |
9,56 |
9,40 |
8,52 |
8,37 |
8,22 |
8,07 |
7,92 |
7,77 |
7,62 |
7,47 |
7,32 |
RAZEM ODPADY |
1009,12 |
991,95 |
961,19 |
944,26 |
927,33 |
910,40 |
890,17 |
873,30 |
856,44 |
839,57 |
822,70 |
W niniejszym Planie, w oparciu o wskaźniki i założenia planów wyższych szczebli oraz wytyczne, wynikające z dyrektyw UE i obowiązujące przepisy krajowe, dokonano obliczeń poziomów odzysku i recyklingu oraz limitów odpadów do składowania, w tym wyliczono poziomy maksymalnych ilości odpadów biodegradowalnych, możliwych do skierowania do unieszkodliwienia poprzez składowanie.
Planowana maksymalna ilość odpadów komunalnych ulegających biodegradacji do składowania
- GMINA NAREWKA 2004-2014r. [Mg]
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
Rok 2007 |
Rok 2008 |
Rok 2009 |
Rok 2010 |
Rok 2011 |
Rok 2012 |
Rok 2013 |
Rok 2014 |
|
Liczba mieszkańców |
4408 |
4333 |
4258 |
4183 |
4108 |
4033 |
3958 |
3883 |
3808 |
3733 |
3658 |
Odpady organiczne roślinne |
83,7 |
82,3 |
80,1 |
78,6 |
77,2 |
75,8 |
74,4 |
73,0 |
71,6 |
70,2 |
68,8 |
Odpady organiczne zwierzęce |
4,8 |
4,8 |
4,6 |
4,6 |
4,5 |
4,4 |
4,3 |
4,2 |
4,1 |
4,1 |
4,0 |
Odpady organiczne inne |
9,9 |
9,8 |
9,6 |
9,4 |
9,3 |
9,1 |
8,8 |
8,7 |
8,5 |
8,3 |
8,2 |
Odpady zielone |
18,7 |
18,4 |
18,1 |
17,7 |
17,4 |
17,1 |
16,6 |
16,3 |
16,0 |
15,7 |
15,4 |
RAZEM ORGANICZNE |
117,19 |
115,19 |
112,35 |
110,37 |
108,40 |
106,42 |
104,19 |
102,21 |
100,24 |
98,26 |
96,29 |
Papier i karton nieopakowaniowy |
47,8 |
47,0 |
45,8 |
45,0 |
44,1 |
43,3 |
42,1 |
41,3 |
40,5 |
39,7 |
38,9 |
Opakowania papierowe |
69,4 |
68,2 |
66,4 |
65,2 |
64,0 |
62,9 |
61,1 |
59,9 |
58,8 |
57,6 |
56,4 |
RAZEM ODPADY BIODEGRADOWALNE |
234,40 |
230,42 |
224,47 |
220,52 |
216,56 |
212,61 |
207,37 |
203,44 |
199,51 |
195,58 |
191,65 |
Do składowania [Mg] |
238,30 |
231,30 |
224,30 |
218,90 |
213,50 |
208,10 |
202,70 |
180,70 |
157,70 |
135,15 |
113,15 |
Do unieszkodliwiania [Mg] |
0,00 |
0,00 |
0,17 |
1,62 |
3,06 |
4,51 |
4,67 |
22,74 |
41,81 |
60,43 |
78,50 |
§ obliczenia wg wytycznych i limitów przyjętych w KPGO, WPGO i PPGO
Szacunkowa ilość odpadów do odzysku - GMINA NAREWKA 2004-2007r. [Mg]
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
|
Liczba mieszkańców |
4408 |
4333 |
4258 |
Opakowania papierowe |
13,9 |
23,9 |
29,9 |
Opakowania wielomateriałowe |
0,6 |
1,1 |
1,5 |
Opakowania z tworzyw sztucznych |
3,0 |
4,7 |
6,3 |
Opakowania szklane |
12,7 |
20,9 |
28,7 |
Opakowania z blachy stalowej |
0,5 |
0,9 |
1,3 |
Opakowania aluminiowe |
0,3 |
0,5 |
0,7 |
RAZEM DO RECYKLINGU |
31,07 |
52,07 |
68,37 |
- obliczenia wg założeń i limitów odzysku dla poszczególnych strumieni odpadów wyznaczonych w KPGO, WPGO, PPGO wg rozporządzenia MŚ z 29.05.2003r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz.U. Nr 104, poz. 982)
Szacunkowa ilość odpadów do składowania
- GMINA NAREWKA, w latach 2004 - 2014r.
Rok 2004 |
Rok 2005 |
Rok 2006 |
Rok 2007 |
Rok 2008 |
Rok 2009 |
Rok 2010 |
Rok 2011 |
Rok 2012 |
Rok 2013 |
Rok 2014 |
|
Ilość wytwarzanych odpadów |
1009,12 |
991,95 |
961,19 |
944,26 |
927,33 |
910,40 |
890,17 |
873,30 |
856,44 |
839,57 |
822,70 |
Zakładana ilość odpadów do składowania |
423,83 |
595,17 |
730,50 |
670,42 |
630,58 |
582,65 |
534,10 |
506,52 |
471,04 |
444,97 |
419,58 |
Zakładany poziom gromadzenia [%mieszkańców] |
50 |
75 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
*obliczenia wg założeń przyjętych w KPGO, WPGO i PPGO
Zgodnie z planami wyższego szczebla (wojewódzkiego i powiatowego) planowane jest dalsze użytkowanie składowiska odpadów w Olchówce.
Zgodnie z planami wyższego szczebla, w niniejszym Planie wskazuje się na konieczność realizacji, m.in. kompostowni i linii segregacji w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów - ZZO HAJNÓWKA.
W celu realizacji systemu zbiórki odpadów niebezpiecznych, zgodnie z zaleceniami planów wyższego szczebla - założono zorganizowanie na analizowanym obszarze Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON). O jego standardzie powinien zadecydować samorząd wojewódzki wraz z Władzami Gminy.
Następnym elementem składowym Planu jest przedstawienie w sposób szczegółowy pod względem ilościowym i jakościowym konkretnych celów i zadań krótko i długookresowych, czyli określenia tzw. Planu Gospodarki Odpadami. Plan ten zawiera procedury realizacyjne w postaci harmonogramów realizacyjnych zadań, na podstawie których prowadzona będzie polityka finansowo-organizacyjna z zakresu omawianej dziedziny dla obszaru gminy.
Priorytet |
Zadania |
W / Ws / K |
do 2007 |
do 2015 |
Szacunkowa wielkość nakładów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia |
Źródła finansowania |
Partnerzy |
|
I . Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi i biodegradowalnymi |
||||||||
|
Doposażenie składowiska odpadów komunalnych w Olchówce |
W |
+ |
+ |
30.000,00 |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW |
NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Udział w finansowaniu budowy ponadgminnego składowiska odpadów |
Ws |
+ |
b.d. |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW |
NFOŚiGW, WFOŚiGW |
||
|
Doposażenie GMINNEGO CENTRUM ODZYSKU SUROWCÓW ODPADOWYCH |
Ws |
+ |
- |
20.000,00 |
środki własne inwestora, WFOŚiGW, NFOŚiGW |
ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Wspieranie finansowe i organizacyjne lokalnych i indywidualnych kompostowni wykorzystujących odpady biodegradowalne z gospodarstw domowych (do 2010 r) |
Ws |
+ |
+ |
5.000,00 |
WFOŚiGW, NFOŚiGW, dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków finansowych |
Mieszkańcy, NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Wspieranie finansowe działań w zakresie wdrażania selektywnej zbiórki odpadów komunalnych |
W |
+ |
+ |
70.000,00 |
WFOŚiGW, dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków finansowych |
NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Edukacja na rzecz ograniczania ilości wytwarzanych odpadów oraz ich segregacji "u źródła" |
W |
+ |
+ |
1000 zł/rok |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW, inni sponsorzy |
NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Propagowanie indywidualnego kompostowania odpadów organicznych powstających w gospodarstwach domowych i rolniczych |
W |
+ |
+ |
1000 zł/rok |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW, inni sponsorzy |
NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
II .Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami wielkogabarytowymi |
||||||||
|
Organizacja systemu odbioru odpadów wielkogabarytowych na terenie gminy |
Ws |
+ |
+ |
b.d. |
środki własne budżetu gminy , WFOŚiGW, |
ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Utworzenie jednego punktu gromadzenia odpadów wielkogabarytowych na terenie gminy (GCOSO w Czyżach) |
Ws |
+ |
- |
b.d. |
środki własne budżetu gminy, inwestorów, WFOŚiGW, |
ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
III. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki wrakami samochodowymi |
||||||||
IV. Zmniejszenie obciążenia środowiska odpadami przemysłowymi |
||||||||
|
Udział w upowszechnianiu informacji o możliwościach i zasadach wykorzystywania odpadów z energetyki do budowy dróg i rekultywacji terenu |
Ws |
+ |
+ |
b.d. |
przedsiębiorstwa, WFOŚiGW, dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków |
NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Udział w upowszechnianiu informacji i działaniach edukacyjnych dla małych firm na temat zasad gospodarki odpadami w tych firmach |
Ws |
+ |
+ |
b.d. |
przedsiębiorstwa, WFOŚiGW, |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, Straż Pożarna |
|
V. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami budowlanymi |
||||||||
|
Utworzenie regionalnego punktu recyklingu odpadów budowlanych na terenie ZZO |
Ws |
+ |
+ |
b.d. |
środki własne inwestorów, WFOŚiGW |
ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
|
Udział w budowie systemu odbioru i przetwarzania odpadów z rozbiórki obiektów budowlanych jako część programu wojewódzkiego |
Ws |
+ |
+ |
b.d. |
środki własne inwestorów, WFOŚiGW , dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, Urząd Marszałkowski |
|
VI Wprowadzenie systemowych rozwiązań w zakresie gospodarki osadami ściekowymi |
||||||||
VII. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi |
||||||||
|
Minimalizacja ilości powstających odpadów medycznych, wymagających szczególnych metod unieszkodliwiania na drodze termicznej |
K |
+ |
+ |
b.d. |
- |
Ośrodki Zdrowia |
|
|
Objęcie wszystkich prywatnych lecznic i gabinetów lekarskich systemem odbioru i unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych |
K |
+ |
+ |
b.d. |
środki własne inwestorów, WFOŚiGW |
prywatne lecznice i gabinety lekarskie |
|
|
Utylizacja odczynników chemicznych w placówkach podlegających gminie (oświata) |
W |
+ |
+ |
1000 rocznie |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW |
Wojewódzki Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej |
|
|
Stworzenie systemu odbioru i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych w ramach systemu wojewódzkiego (do roku 2005) |
Ws |
+ |
- |
b.d. |
WFOŚiGW, środki własne budżetu gminy |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, Urząd Marszałkowski |
|
|
Tworzenie punktów odbioru odpadów niebezpiecznych przy sieci handlowej (apteki, sklepy z farbami itd..) (do roku 2010) |
K |
+ |
+ |
b.d. |
środki własne inwestorów, WFOŚiGW |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
|
|
Wspomaganie akcji edukacyjnych poświęconych prawidłowemu postępowaniu z odpadami niebezpiecznymi powstającymi w sektorze komunalnym |
Ws |
+ |
+ |
1000 zł rocznie |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
|
VIII. Pełne wyeliminowanie PCB oraz wdrożenie programu eliminacji azbestu |
||||||||
|
Inwentaryzacja odpadów azbestowych i zawierających azbest (do 2006 roku) |
Ws |
+ |
- |
b.d. |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
|
|
Gminny program likwidacji azbestu (do 2006 roku) |
W |
+ |
- |
3 000 |
środki własne budżetu gminy, WFOŚiGW |
NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
Cele planowane do osiągnięcia w sektorze komunalnym.
Cel ogólny do roku 2015:
ZMINIMALIZOWANIE ILOŚCI WYTWARZANYCH ODPADÓW W SEKTORZE KOMUNALNYM
ORAZ WDROŻENIE NOWOCZESNYCH SYSTEMÓW ICH ODZYSKU I UNIESZKODLIWIANIA.
Cele krótkookresowe na lata 2004 - 2007r.
1. Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy.
1. Skierowanie w roku 2007 na składowisko do 82 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).
2. Osiągnięcie w roku 2007 wyznaczonych poziomów recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych: opakowania z papieru i tektury: 48 %, opakowania ze szkła: 40 %, opakowania z tworzyw sztucznych: 25 %, opakowania z aluminium: 40 %, opakowania ze stali: 20 %, opakowania wielomateriałowe: 25 %.
3. Osiągnięcie w roku 2007 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 32 %, odpady budowlane: 25 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 29 %.
4. Deponowanie na składowisku nie więcej niż 73 % wytworzonych odpadów komunalnych.
Cele na lata 2008 - 2015 r.
1. Deponowanie na składowisku nie więcej niż 51 % wszystkich odpadów komunalnych.
2. Skierowanie w roku 2010 na składowisko nie więcej niż 75 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).
3. Skierowanie w roku 2013 na składowisko nie więcej niż 50 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).
4. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych poziomów recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych: opakowania z papieru i tektury: 50 %, opakowania ze szkła: 45 %, opakowania z tworzyw sztucznych: 30 %, opakowania z aluminium: 40 %, opakowania stalowe: 20 %, opakowania wielomateriałowe: 30 %.
5. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 50 %, odpady budowlane: 40 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 50 %.
6. Osiągnięcie w roku 2014 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 70 %, odpady budowlane: 60 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 80 %.
Osiągnięcie ww. założonych celów dla analizowanej gminy, wymaga podjęcia następujących kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi:
Ţ Podnoszenie świadomości ekologicznej obywateli, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów.
Ţ Wprowadzanie systemowej gospodarki odpadami komunalnymi w układzie ponadlokalnym, w tym partycypacja w budowie zakładu zagospodarowania odpadów (sortownia, kompostownia, składowisko o funkcji ponadlokalnej).
Ţ Utrzymanie przez gminy kontroli nad zakładem zagospodarowania odpadów komunalnych, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju racjonalnej gospodarki odpadami (Międzygminny Zakład Zagospodarowania Odpadów).
Ţ Wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
Ţ Podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
Ţ Wdrażanie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych.
Ţ Redukcja w odpadach kierowanych na składowisko zawartości składników biodegradowalnych.
Ţ Modernizacja i dalsza eksploatacja składowiska odpadów komunalnych.
Ţ Zintensyfikowanie działań skierowanych na zapobieganie zanieczyszczeniu odpadami lasów, terenów przy trasach przelotowych i terenów przylegających do cieków wodnych.
Podstawowe cele do osiągnięcia w gospodarce komunalnymi osadami ściekowymi:
- Zwiększenie stopnia kontroli obrotu komunalnymi osadami ściekowymi celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zdrowotnego i środowiskowego.
- Zwiększenie stopnia przetworzenia komunalnych osadów ściekowych.
- Maksymalizacja stopnia wykorzystania substancji biogennych zawartych w osadach przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i chemicznego.
Cele planowane do osiągnięcia - sektor gospodarczy
W dziedzinie gospodarki odpadami z sektora gospodarczego przewiduje się osiągnięcie w latach 2004 - 2014 następujących celów:
§ Zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów.
§ Bezpieczne dla środowiska unieszkodliwianie odpadów.
§ Eliminacja zagrożenia ze strony odpadów pochodzenia zwierzęcego.
Z TREŚCĄ CAŁEGO DOKUMENTU MOŻNA ZAPOZNAĆ SIĘ W SIEDZIBIE URZĘDU GMINY NAREWKA .
Metryka strony