Protokół Nr XVII/08

P r o t o k ó ł Nr XVII/08
sesji Rady Gminy Narewka odbytej w dniu 27 października 2008 r.
w sali konferencyjnej Urzędu Gminy Narewka, ul. Białowieska 1
 
         Obecni radni:
1. Andrzej Niedźwiedź                         - zam. Kapitańszczyzna
2. Mieczysław Gryc                             - zam. Narewka
3. Krystyna Kisła                                - zam. Narewka
4. Jan Ciełuszecki                               - zam. Lewkowo Nowe
5. Jan Drewnowski                              - zam. Mikłaszewo
6. Jerzy Drozd                                    - zam. Narewka
7. Sławomir Kulesza                            - zam. Siemianówka
8. Mirosław Leoniewski                         - zam. Mikłaszewo
9. Jerzy Łuksza                                   - zam. Olchówka
10. Radosław Paweł Matysiuk                - zam. Siemianówka
11. Iwona Ptaszyńska                           - zam. Cieremki
12. Władysław Radziwoniuk                   - zam. Świnoroje
13. Jerzy Rowiński                                - zam. Lewkowo Stare
14. Jan Suchodoła                                 - zam. Tarnopol
         Radny nieobecny:
1. Mirosław Krasnopolski                        - zam. Narewka
         W sesji ponadto udział wzięli:
1. Mikołaj Pawilcz                                      - Wójt Gminy
2. Mikołaj Wappa                                       - Kierownik GOZ w Narewce
3. Anna Stulgis                                          - p.o. Dyrektora GOK
4. Jadwiga Karpiuk                                    - Redaktor G. „Nad Narewką”
5. Grzegorz Tomaszuk                               - Dyrektor SP ZOZ w Hajnówce
6. Mirosław Iwaniuk                                   - p – ciel ZDP w Hajnówce
7. Eugenia Malinowska                               - p – ciel PT KRUS w Hajnówce
8. Ilona Zubrycka                                      - sołtys sołectwa Babia Góra
9. Włodzimierz Kiczkaluk                            - sołtys sołectwa Grodzisk
10. Anatol Romańczuk                               - sołtys sołectwa Guszczewina
11. Mirosław Dobrzyński                            - sołtys sołectwa Janowo
12. Jan Wojciechowski                               - sołtys sołectwa Leśna
13. Mikołaj Ławreszuk                               - sołtys sołectwa Lewkowo Nowe
14. Jan Marczuk                                        - sołtys sołectwa Nowe Masiewo
15. Helena Łuksza                                     - sołtys sołectwa Michnówka
16. Mirosława Trusiewicz                            - sołtys sołectwa Mikłaszewo
17. Waldemar Karpiuk                               - sołtys sołectwa Ochrymy
18. Aleksy Wróblewski                               - sołtys sołectwa Planta
19. Witalis Suchodoła                                 - sołtys sołectwa Podlewkowie
20. Artur Szymaniuk                                  - sołtys sołectwa Siemianówka
21. Halina Grzybek                                     - sołtys sołectwa Skupowo

22. Halina Wierzchowska                            - sołtys sołectwa Zabłotczyzna

         Obrady XVII sesji Rady Gminy otworzył o godz. 10,00 Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Niedźwiedź, który przewodniczył obradom.
Po powitaniu zebranych i stwierdzeniu prawomocności obrad – w chwili otwarcia obrad obecnych było 14 radnych, przewodniczący Rady Gminy przedstawił porządek obrad XVII sesji. Do przedstawionego porządku dziennego radni nie zgłosili żadnych uwag, ani propozycji jego zmiany.

Porządek obrad XVII sesji przedstawia się następująco:

1. Podsumowanie programu prewencyjnego i konkursu na „ najlepiej wykonane zadanie prewencyjne”.
2. Przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Gminy.
3. Wnioski i interpelacje radnych.
4. Informacja o stanie ochrony zdrowia na terenie gminy.
5. Stan dróg na terenie gminy.
6. Zmiany w budżecie gminy na 2008 r.
7. Powzięcie uchwał w sprawach:
   - określenia stawek podatku od nieruchomości na 2009 r.
   - ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej,
   - udzielenia dotacji,
   - miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Łuka  z przeznaczeniem na pole golfowe i budownictwo rekreacyjno - letniskowe  w gminie Narewka,
   - zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy w latach 2009  - 2010.
8. Sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między XVI, a XVII sesją Rady Gminy.
9. Analiza oświadczeń majątkowych.
10. Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
11. Wolne wnioski.
 
Do punktu 1 – podsumowanie programu prewencyjnego i konkursu na „najlepiej wykonane zadanie prewencyjne w programie Zdrowie i bezpieczeństwo pracy  w gospodarstwie rolnym”.
         Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Niedźwiedź udzielił głosu Pani Eugenii Malinowskiej – przedstawicielce Placówki Terenowej KRUS
w Hajnówce w celu podsumowania programu prewencyjnego i konkursu na „najlepiej wykonane zadanie prewencyjne w programie Zdrowie
i bezpieczeństwo pracy w gospodarstwie rolnym”.
Zabierając głos Pani Eugenia Malinowska poinformowała zebranych  o przebiegu i laureatach konkursu na etapie gminnym. I tak spośród zgłoszonych do konkursu 5 gospodarstw:
III miejsce zajęli – Irena i Aleksy Wróblewski z Planty,
II miejsce – Alina i Eugeniusz Szymaniuk z Siemianówki,
               - Sławomir Romańczuk z Guszczewiny,
I miejsce - Eugenia i Jan Suchodoła ze Słobódki.
         Nagrody laureatom konkursu ufundowane przez PT KRUS / za III miejsce/ i Wójta Gminy Narewka / za II i I miejsce/ wręczyli Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy, Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy i Pani Eugenia Malinowska – przedstawiciel KRUS. Pan Wójt pogratulował zwycięzcom, podziękował za udział w konkursie  i życzył wszystkiego najlepszego.

Pani Eugenia Malinowska poinformowała, iż 6 listopada br. będzie podsumowanie konkursu na etapie powiatowym, do którego zakwalifikowali się Eugenia i Jan Suchodoła ze Słobódki. Zapraszała do udziału w tym podsumowaniu.

W imieniu nagrodzonych za wyróżnienia podziękowała Pani Eugenia Suchodoła.
 
Do punktu 2 – przyjęcie protokołu z XVI sesji Rady Gminy.
         Przewodniczący obrad zwrócił się do radnych z pytaniem, czy mają jakieś uwagi do protokołu z XVI sesji Rady Gminy?
Zabierając głos Pan Jan Ciełuszecki – radny ze wsi Lewkowo Nowe poinformował, iż w protokole z XVI sesji wystąpił błąd w zapisie określającym czas przerwy w obradach. Wynikało z niego, iż przerwa trwała ponad godzinę. Zostało to już poprawione.
Innych uwag do protokołu z XVI sesji nie zgłoszono i w zarządzonym przez przewodniczącego Rady Gminy głosowaniu 14 głosami – za, został on przyjęty.
 
Do punktu 3 – wnioski i interpelacje radnych.
         W tym punkcie porządku obrad głos zabrali:

1. Pan Jerzy Drozd – radny zam. w Narewce, który proponował, aby już teraz rozpatrywać informację o stanie ochrony zdrowia na terenie gminy, gdyż na Pana doktora Wappę czekają pacjenci.

2. Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy odnosząc się do głosu przedmówcy stwierdził, iż informacja o stanie ochrony zdrowia na terenie gminy zostanie rozpatrzona, zgodnie z porządkiem obrad, bezpośrednio po tym punkcie.

3. Pan Sławomir Kulesza – radny ze wsi Siemianówka pytał, dlaczego na sesję Rady Gminy nie został zaproszony Dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, chociaż na poprzedniej sesji była o tym mowa. Wnosił o przesłanie do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich wniosku o naprawę drogi Narewka – Zwodzieckie i usunięcie garbu podłużnego. Mówił, iż stan tej drogi jest nadal nieodpowiedni. Proponował poprosić ekspertów o ekspertyzę stanu drogi wojewódzkiej i ewentualnie tematem zainteresować media. Wnosił również o przyśpieszenie remontu budynku Ośrodka Zdrowia w Siemianówce, na co czekają pacjenci, szczególnie ci, którzy nie mogą dojechać do GOZ w Narewce. Mówił, iż jeśli w dalszym ciągu inwazja zwierzyny leśnej na pola i łąki będzie taka jak w chwili obecnej to za 5 lat rolnicy nie będą prowadzić gospodarki rolnej, gdyż nie będą uzyskiwać żadnych plonów. Proponował, żeby to Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Wojewódzkiego wypłacał odszkodowania za szkody wyrządzone przez dziki, żubry. Uważa, że należy zastanowić się nad pomocą dla rolników. Jego zdaniem szkody powinny być szacowane, a odszkodowania adekwatne do strat, a jest tak, że Koło Łowieckie nie ma na to środków w odpowiedniej wysokości. Rozwiązaniem być może byłoby też ogrodzenie polan śródleśnych i pól, żeby zwierzyna nie wychodziła z lasu  i odstrzał większej ilości zwierząt, które uszkadzają też pobocza dróg. Mówił, iż w ostatnim czasie słyszy się, że serce puszczy, dla ekologów, jest w Leśnej, a dla niego sercem puszczy zawsze była Białowieża.

4. Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy w nawiązaniu do głosu Pana radnego stwierdził, iż poprawa sytuacji w zakresie szkód wyrządzanych przez zwierzynę łowną jest bardzo trudna. Za szkody wyrządzane przez żubry odszkodowania wypłaca Wojewódzki Konserwator Przyrody, a za szkody wyrządzone przez dziki Koła Łowieckie i Nadleśnictwo.

5. Pan Władysław Radziwoniuk – radny ze wsi Świnoroje mówił, że ekolodzy, którzy dbają o zwierzynę leśną powinni zainteresować się też, jakie szkody wyrządza ona na polach i sytuacją rolników, którym szkody są wyrządzane.

6. Pan Sławomir Kulesza – radny ze wsi Siemianówka mówił, iż można pokazać pola, łąki i uprawy zniszczone przez zwierzęta, przez co rolnicy nie mają dochodów z gospodarki rolnej i często nie mają środków do życia.

7. Pan Jan Suchodoła – radny ze wsi Tarnopol uważa, że przy szkodach wyrządzanych przez zwierzynę leśną chodzi nie tylko o wysokość odszkodowań, ale przede wszystkim o to, że rolnik nie ma czym wykarmić swojego bydła, gdy żubry zjedzą trawę na łące. Są rolnicy, którzy mają niespłacone kredyty, a nie mogą rozwijać swoich gospodarstw i spłacać rat kredytów, z powodu strat z tytułu szkód wyrządzanych przez zwierzynę. Zwierzęta leśne niszczą też urządzenia melioracyjne, rowy. Pytał, jakim prawem żubry pasą się na prywatnych łąkach?

8. Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy uważa, że w sprawie szkód wyrządzanych przez zwierzynę należy wysłać w odpowiednie miejsca pisma.

9. Pan Jan Ciełuszecki – radny ze wsi Lewkowo Nowe podziękował Panu Wójtowi i Zarządowi Dróg Powiatowych w Hajnówce za ułożenie pięknego chodnika pomiędzy wsią Lewkowo Nowe i Lewkowo Stare. Wnosił o naprawę daszku przy budynku byłej szkoły w Lewkowie Starym.

10. Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy odnosząc się do wniosku przedmówcy w sprawie naprawy daszku w Lewkowie Starym obiecał zająć się tą sprawą

11. Pan Jerzy Drozd – radny zam. w Narewce podziękował za podsypanie dróg żwirowych na terenie sołectwa Skupowo i prosił o dowiezienie na te drogi jeszcze trochę żwiru.
 
Do punktu 4 – informacja o stanie ochrony zdrowia na terenie gminy.
         Przewodniczący obrad udzielił głosu Panu Grzegorzowi Tomaszuk  – Dyrektorowi Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Hajnówce w celu poinformowania o stanie ochrony zdrowia na terenie gminy, Zabierając głos Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ na wstępie podziękował za zaproszenie na sesję Rady Gminy oraz za partycypację gminy
w kosztach utrzymania ośrodków zdrowia na terenie gminy i przedstawił informację nt. działalności ośrodków zdrowia.  / informacja – zał. Nr 1 – w załączeniu / 
Pan dyrektor poinformował również zebranych, że od nowego roku w Hajnówce będzie tomograf komputerowy. Nieodpłatne usługi dla ludności w tym zakresie będzie świadczyć prywatny ZOZ, który będzie wynajmować pomieszczenia  w SP ZOZ.

         W dyskusji głos zabrali:

1. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy prosił o przedstawienie wizji funkcjonowania służby zdrowia, jeżeli wejdą w życie ustawy dotyczące reformy służby zdrowia przyjęte przez Sejm RP.

2. Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ w Hajnówce odpowiadając na pytanie Pana Wójta stwierdził, iż w przypadku Gminy Narewka nic nie powinno się zmienić. Jeżeli nawet ustawy wejdą w życie to struktura SP ZOZ pozostanie taka sama. SP ZOZ w Hajnówce nie ma żadnego zadłużenia, nie grozi więc likwidowanie czegokolwiek. Jeśli w dalszym ciągu gmina będzie partycypować w utrzymaniu ośrodków zdrowia to nie będzie żadnego zagrożenia, co do dalszego ich funkcjonowania. Prywatyzacja dotyczy szpitali, które są zadłużone. SP ZOZ w Hajnówce jest stabilny finansowo, z własnych środków zakupują sprzęt i specjalistyczną aparaturę medyczną, wykonują remonty. Jeśli komercjalizacja w służbie zdrowia zostanie wprowadzona i będzie obligatoryjna na przekształcenie będzie 2 lata.

3. Pan Jan Ciełuszecki – radny ze wsi Lewkowo Nowe podziękował za doposażenie gabinetu okulistycznego w nowoczesny sprzęt specjalistyczny.

4. Pan Jan Suchodoła – radny ze wsi Tarnopol pytał, co dyrekcja ZOZ planuje zrobić, żeby zmniejszyć kolejki do poradni specjalistycznych, gdyż chory może nie doczekać wizyty za 6 miesięcy.

5. Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ odnosząc się do głosów przedmówców poinformował, iż to nie ZOZ zakupił sprzęt specjalistyczny do poradni okulistycznej. Ważne, że taki sprzęt jest, a jest on własnością lekarzy okulistów. ZOZ zakupił część nowego sprzętu na blok operacyjny, laparoskop  i kupują i będą kupować inny sprzęt specjalistyczny, na co uzyskali też środki unijne. Podkreślił, iż SP ZOZ w Hajnówce ma pacjentów praktycznie z całej Polski, gdyż np. o wiele szybciej, niż gdzie indziej zakładane są tu endoporotezy. Poinformował, iż w SP ZOZ jest ok. 30 poradni specjalistycznych, z tego w 5 są kolejki, które w przypadku niektórych muszą być jak np. w poradni urologicznej, gdzie lekarz przyjmuje 1 dzień w tygodniu  i wszystkich pacjentów nie jest w stanie przyjąć. Funkcjonowanie poradni w takim wymiarze jest to częściowa pomoc dla pacjentów. Mówił, iż jeśli lekarz z Ośrodka Zdrowia wystawi skierowanie do poradni specjalistycznej to pacjent ma prawo wyboru poradni. Może to być poradnia w innej niż Hajnówka miejscowości. Do poradni SP ZOZ w Hajnówce kolejki są krótsze niż gdzie indziej, a dyrekcji zakładu zależy na tym, żeby pacjenci tu się leczyli. Na pewne specjalności są limity.

6. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy, który odnosząc się do wniosku Pana radnego Kuleszy o przyśpieszenie remontu budynku Ośrodka Zdrowia w Siemianówce poinformował, iż w tym tygodniu będzie dokonany odbiór centralnego ogrzewania i robót wewnątrz. Na początku listopada można będzie już ustawiać meble, a następnie obiekt musi być dopuszczony do użytku przez odpowiednie służby. Jeszcze w tym roku będą zamontowane barierki przy podjeździe dla niepełnosprawnych, a jeśli będzie odpowiednia pogoda będą też ułożone gresy zewnętrzne. Prosił, aby dyrekcja ZOZ w Hajnówce wystąpiła do Powiatowego Inspektora Sanitarnego o przedłużenie do końca I kwartału 2009 r. terminu wykonania prac remontowych w Ośrodku Zdrowia w Lewkowie Starym, gdzie trzeba pomalować poczekalnię i zaadoptować łazienkę dla potrzeb osób niepełnosprawnych. W nawiązaniu do zgłoszonej na posiedzeniu Komisji ds. Socjalnych i Społecznych potrzeby poprawy estetyki zewnętrznej Gminnego Ośrodka Zdrowia w Narewce poinformował, iż wystosowane zostało w tej sprawie pismo do SP ZOZ w Hajnówce, gdyż z budżetu gminy nie można wszystkiego zrobić. Skoro gmina nieodpłatnie dostarcza ciepło do ośrodka to SP ZOZ powinien remontować budynek. Jeśli oczekuje się, że gmina będzie też wykonywać remonty to trzeba zmienić umowę i robić to ze środków na dostarczanie ciepła. Pytał, jak wygląda sprawa utworzenia punktu ratownictwa medycznego w Narewce, co było wcześniej planowane.

7. Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ odnosząc się do głosu Pana Wójta opowiedział się za wypracowaniem umowy odnośnie udziału w utrzymaniu ośrodków zdrowia.  Poinformował, iż kilka lat temu, było pomysł, żeby przejąć pogotowie ratunkowe i w Narewce utworzyć punkt ratowniczy. Sytuacja w Pogotowiu w Białymstoku zmieniła się na lepsze i aktualnie nie ma zamiaru i możliwości, żeby tworzyć nowe placówki, w tym w Narewce. Plan ratownictwa medycznego zatwierdza Wojewoda. Mówił, iż chciałby zaproponować, żeby drobne prace naprawcze na zewnątrz budynku GOZ w Narewce wykonał Urząd Gminy, a SP ZOZ wykonałby jakieś prace np. malowanie wewnątrz budynku, gdyż na potrzebne do wykonania prace na zewnątrz nie mają fachowców.  Stwierdził, iż nie ukrywa, że Gmina Narewka dużo pomaga w utrzymaniu ośrodków zdrowia. Poinformował, iż zatrudniony został technik rehabilitacji, który pracuje  w Narewce. Do gabinetu tego zostanie zakupiony też sprzęt.

8. Pan Mieczysław Gryc – radny ze wsi Narewka pytał, czy skoro sytuacja finansowa SP ZOZ jest dobra nie planuje się zatrudnić specjalistów, żeby skrócić czas oczekiwania pacjentów na przyjęcie, a i jeśli tak to, od kiedy mogliby być zatrudnieni dodatkowi specjaliści.

9. Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ w Hajnówce odpowiadając na pytanie Pana radnego poinformował, iż zatrudniłby nawet lekarza bez specjalności, żeby robił specjalizację, ale nie ma takiej możliwości. Zatrudniłby kardiologa, urologa, neurologa, psychiatrę, okulistę, ale nie ma takich lekarzy chętnych do podjęcia pracy. Można też już ze studentem podpisać umowę na przyszłe zatrudnienie go, ale też nie ma na to chętnych. W SP ZOZ w Hajnówce zatrudnionych jest 80 lekarzy, ale jest to za mało  w stosunku do potrzeb.

10. Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy uważa, że sytuacja w zakresie braku możliwości zatrudnienia lekarzy specjalistów jest dziwna, gdyż duże jest bezrobocie, a nie ma kogo zatrudnić.

11. Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ w nawiązaniu do głosu pana przewodniczącego Rady Gminy stwierdził, iż nie zna bezrobotnego lekarza. Wszyscy mają pracę i to dobrze płatną.

Poinformował, że aby uzyskać specjalizację po skończeniu 6 letnich studiów medycznych lekarz musi odbyć roczny staż w czasie, którego wynagrodzenie otrzymuje z budżetu państwa i odbyć 6 letnią specjalizację.

12. Pan Mikołaj Wappa – Kierownik GOZ w Narewce w uzupełnieniu informacji przedstawionej przez Pan dyrektora SP ZOZ poinformował o liczbie przyjętych pacjentów w okresie od stycznia do października br. przez lekarzy w GOZ w Narewce i Ośrodku Zdrowia w Lewkowie Starym i Siemianówce. Zgłosił poprawkę do przedstawionej przez siebie informacji na posiedzeniu Komisji ds. Socjalnych i Społecznych Rady Gminy Narewka, z której wynikało, iż średnio w Ośrodku Zdrowia w Siemianówce było przyjmowanych 11 pacjentów dziennie, a faktycznie po odliczeniu urlopu, przyjmowanych było 18,4 osób i tendencja jest wzrostowa, a zainteresowanie będzie jeszcze większe po oddaniu do użytku nowego Ośrodka Zdrowia. Mówił, iż Gminny Ośrodek Zdrowia zużywa dużo energii i należy szukać oszczędności np. poprzez wymianę stolarki okiennej, która jest bardzo nieszczelna, założenie na grzejnikach regulatorów ciepła, żeby w niewykorzystywanych pomieszczeniach obniżyć temperaturę. Trzeba byłoby też wymienić metalowe drzwi wejściowe do ośrodka, przez które ucieka dużo ciepła. Uważa, że niewielkim nakładem można byłoby zaoszczędzić do 30 % energii.

13. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy mówił, iż oczekiwania, że gmina będzie w całości utrzymywać ośrodki zdrowia i wszystko w nich robić są zbyt wygórowane i stąd pismo po posiedzeniu Komisji ds. Socjalnych i Społecznych o wykonanie prac naprawczych przy budynku GOZ w Narewce. Żeby było cieplej w budynku i mniej ciepła uciekało na zewnątrz trzeba uszczelnić okna
i nikt tego za pracowników ośrodka nie zrobi.

14. Pan Grzegorz Tomaszuk – Dyrektor SP ZOZ uważa, że być może podział kompetencji pomiędzy gminą, a SP ZOZ jest nieprawidłowy i trzeba nad tym popracować. Budynek GOZ w Narewce jest stosunkowo nowy, ale technologicznie przestarzały. Może należałoby wystąpić o kredyt na termomodernizację tego budynku i ocieplić go, powymieniać stolarkę okienną  i drzwiową. Poinformował, iż w innych miejscowościach SP ZOZ wydzierżawia pomieszczenia na działalność ośrodków zdrowia.

15. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy mówił, iż jego zdaniem jak najszybciej trzeba określić kompetencje ZOZ -u i gminy, co do utrzymania ośrodków zdrowia. Dzierżawa pomieszczeń przez ZOZ od gminy jest możliwa. Jest opracowany projekt termomodernizacji GOZ w Narewce i będzie złożony wniosek o środki na termomodernizację 4 obiektów / w tym GOZ/ z terenu gminy.
 ada Gminy jednomyślnie przyjęła informację o stanie ochrony zdrowia na terenie gminy.
 
Do punktu 5 – stan dróg na terenie gminy.
         Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Niedźwiedź udzielił głosu Panu Mirosławowi Iwaniuk w celu poinformowania o stanie dróg powiatowych na terenie gminy. Zabierając głos Pan Mirosław Iwaniuk poinformował, iż stan dróg powiatowych na terenie Gminy Narewka jest dobry. Naprawy wykonywane są na bieżąco. Odkrzaczane są też pobocza dróg, w chwili obecnej droga Zabłotczyzna  – Podlewkowie. Ułożony został chodnik w Lewkowie Starym / 1, 5 km/. W przyszłym roku planuje się ułożyć 450 m chodnika w Lewkowie po drugiej stronie drogi. W opracowaniu jest dokumentacja na przebudowę drogi Podlewkowie  – Zabłotczyzna / 5 km /, pod którą jest też grunt Nadleśnictwa. Wybudowany został rów kryty pomiędzy ul. Mickiewicza, a Ogrodową w Narewce. Została wyasfaltowana droga Podlewkowie – Ochrymy. Na rok przyszły planuje się ułożenie 450 m chodnika w Lewkowie, wykonanie przebudowy części drogi Zabłotczyzna – Podlewkowie i drogi od mostu na rzece Narewka do Kapitańszczyzny, ułożenie 500 m chodnika w Siemianówce, naprawa drogi Narewka – Mikłaszewo, której stan w chwili obecnej jest zły.

         W dyskusji głos zabrali:

1. Pan Mieczysław Gryc – radny ze wsi Narewka mówił, iż zakrzaczenie przydrożne jest wycinane jak jest zgłoszenie lub wypadek drogowy, a powinno być wykonywane sukcesywnie i to w całym pasie drogowym tj. i za rowem. Uważa, że jeśli Zarząd Dróg nie ma możliwości wykonania tych prac to powinien pozwolić zrobić to mieszkańcom za pozyskane drewno, a nie same gałęzie, gdyż za same gałęzie nikt nie zechce wycinać. Nie można też, jak to już było, że osobę, która wzięła wycięte drewno posądza się o jego kradzież.

2. Pan Mirosław Iwaniuk – przedstawiciel ZDP w Hajnówce odnosząc się do głosu pana radnego stwierdził, iż w innych gminach wycinkę przydrożnego zakrzaczenia wykonują mieszkańcy. Na terenie Gminy Narewka był 1 incydent, że osoba wycięła drzewa, których nie powinna była wyciąć. Zakrzaczenie przy drogach powiatowych na terenie Gminy Narewka miała wyciąć 1 osoba, ale firma upadła i zakrzaczenie nie zostało wycięte. W czasie realizacji inwestycji pracownicy Zarząd Dróg nie wycinają zakrzaczenia. Robią to w czasie, gdy inwestycje na drogach nie są wykonywane tj. w okresie zimowym. Zarząd Dróg Powiatowych wyraża zgodę mieszkańcom na wycięcie zakrzaczenia. Są drogi, gdzie pas drogowy jest bardzo wąski.

3. Pan Jan Suchodoła – mieszkaniec Słobódki uważa, że należy wycinać zakrzaczenie w sposób prawidłowy, albo nie wycinać wcale, gdyż pozostawienie 20 cm pieńków jest bardzo niebezpieczne, nawet może bardziej niż pozostawienie zakrzaczenia przy drodze.

4. Pan Mirosław Iwaniuk – przedstawiciel ZDP odnosząc się do głosu przedmówcy stwierdził, iż starają się tak wykonywać prace na drogach, żeby było na nich bezpiecznie. Sprawdzone zostanie, na jakiej wysokości pozostawiono pieńki po wycięciu krzaków. ZDP do utrzymania ma 500 km dróg i nie sposób jest wszystkie prace wykonać od razu, na bieżąco.

5. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy odnosząc się do wypowiedzi Pana radnego Kuleszy odnośnie zaproszenia na sesje Rady Gminy Dyrektora Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich poinformował, iż zostało wysłane do Pana Dyrektora PZDW zaproszenie na sesję. Oczekiwania w zakresie naprawy drogi wojewódzkiej zostaną przesłane do Zarządu Województwa Podlaskiego
i Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Poinformował, iż dróg gminnych jest 71, 36 km, z tego o nawierzchni bitumicznej 7, 67 km, dróg gruntowych ulepszonych – 47,98 km i gruntowych nieutwardzonych – 15, 71 km. W br. utrwalono grysami 2.200 m² drogi w Mikłaszewie i 4000 m² w Michnówce. Położony został asfalt na Kruhliku w Tarnopolu / 1, 10 km/, wybudowano drogę rolniczą w Skupowie / 0,545 km/. Dofinansowano układanie chodników w Lewkowie Starym i Nowym. Na etapie złożenia wniosku o pozwolenie na budowę jest ul. Wołkowyckiego, Dębowa, Brzozowa, Świerkowa i Sosnowa w Narewce. Wniosek o środki na przebudowę drogi Ludwinowo – Stary Dwór został oceniony pod względem formalnym pozytywnie. Zgłoszono przebudowę ul. Cichej, cz. ul. Ogrodowej, ul. Wąskiej i Nadrzecznej w Narewce. W trakcie opracowania jest projekt na ul. Łąkową w Siemianówce, ul. w Nowym Masiewie, Krynicy i drogę Michnówka – Łuka. Być może będą też możliwe do uzyskania środki na budowę dróg powiatowych i gminnych, gdzie państwo i gmina ponosiłyby koszty po połowie. Przy ocenie wniosków na takie drogi ma być brana pod uwagę poprawa bezpieczeństwa, powiązanie z siecią innych dróg i współfinansowanie gmina – powiat. Byłoby dobrze, gdyby udało się uzyskać środki na wspólne z powiatem zadanie tj. na przebudowę ul. Wołkowyckiego, Dębowej, Świerkowej i Sosnowej  w Narewce. Byłoby to zadanie o wartości ok. 1 mln zł.

6. Pan Władysław Radziwoniuk – radny ze wsi Świnoroje zgłosił potrzebę podsypania i wyrównania drogi powiatowej Janowo – Białowieża.

7. Pan Mirosław Iwaniuk – przedstawiciel ZDP odnosząc się do głosu przedmówcy poinformował, iż droga Janowo – Białowieża nie jest droga powiatową, jest udostępniona dla powiatu. Zarząd Dróg Powiatowych wspólnie z Nadleśnictwem może poprawić jej stan. Nawiezienie żwiru na drogę jest to już inwestycja.

8. Pan Mirosław Leoniewski – radny ze wsi Mikłaszewo pytał, kiedy zostanie naprawiona droga w Mikłaszewie?

9. Pan Mirosław Iwaniuk – przedstawiciel ZDP odpowiadając na pytanie Pana radnego stwierdził, iż droga w Mikłaszewie zostanie naprawiona, gdyż dokonana naprawa nie została przez ZDP przyjęta.

10. Pan Jan Suchodoła – radny ze wsi Tarnopol mówił, iż asfaltowanie drogi do Słobódki planowane jest na lata 2009 – 2010 / taką odpowiedź uzyskał na swój wniosek w tej sprawie/, ale przedstawiciel ZDP nic o tym dzisiaj nie mówił. Wnosił o naprawę drogi od asfaltu w Siemianówce do Stacji PKP, która aktualnie jest w bardzo złym stanie i samochody mają problem z poruszaniem się po niej.

11. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy odnosząc się do wniosku Pana radnego stwierdził, iż jest to droga do Urzędu Celnego, a już do końca br. zostanie rozstrzygnięta sprawa finansowania budowy Urzędu Celnego na terenie, gdzie był skład kruszywa. Pan Wojewoda jest zainteresowany budową urzędu poza terenem kolejowym. Jeśli do końca br. nie zostanie podjęta w tym zakresie decyzja to budowę stacji odpraw fitosanitarnych mogą rozpocząć na własny koszt prywatne służby zainteresowane powstaniem takiej stacji. Droga jest niszczona przez samochody KREX -u i gdyby służby państwowe zostały przeniesione w inne miejsce nie byłoby potrzeby jej naprawy. W najbliższym czasie droga zostanie wyrównana, zostanie tam ustawiona ubikacja i kosze na śmieci.

 

12. Pan Jerzy Łuksza – radny ze wsi Olchówka zgłosił, iż dąb będący pomnikiem przyrody / 1 km od Olchówki w stronę Narewki/ ma część konarów uschniętych i stwarzają one zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, gdyż mogą obłamywać się i spadać na jezdnię drogi. Mówił, iż w poprzednich latach planowana była przebudowa przepustu w Zabrodach, a teraz o tym się nie mówi. Pytał, dlaczego tak mało drzew przy drogach powiatowych jest przeznaczonych do wycięcia.

13. Pan Mirosław Iwaniuk – przedstawiciel ZDP odnosząc się do głosu przedmówcy poinformował, iż wszelki prace przy pomniku przyrody mogą być wykonywane tylko za zgodą Konserwatora Przyrody. Potrzeba przebudowy przepustu w Zabrodach była zgłaszana do Starostwa Powiatowego, ale nie zostało to ujęte w planach. Przy drogach powiatowych wycinane są te drzewa, potrzebę wycięcia, których zgłaszają mieszkańcy oraz te, które zagrażają bezpieczeństwu.

 

14. Pan Jan Suchodoła – mieszkaniec Słobódki zgłosił potrzebę wycięcia, co drugiego drzewa przy drodze do wsi Słobódka.

15. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy, który poinformował, że w sprawie wycinki drzew przy drogach Starostwo Powiatowe i Gmina Narewka otrzymali pismo do Szwajcarskiego Przedsiębiorstwa Turystycznego, w którym zarzuca się, że wycinane jest zbyt dużo przydrożnych drzew. W odpowiedzi na to pismo zadeklarowano, że będą czynione starania, żeby wycinać, co któreś drzewo przy danej drodze i nasadzać inne. Poinformował, iż do Starostwa Powiatowego wystosowano pismo – wniosek o uwzględnienie w planie przebudowy z udziałem środków budżetu gminy części ciągów dróg powiatowych tj. Zabłotczyzna – Minkówka, od mostu na rzece Narewka do wsi Kapitańszczyzna, przebudowy chodników w Lewkowie Starym i przy ul. Lipowej w Siemianówce. Droga Narewka – Mikłaszewo powinna być przebudowana na koszt Starostwa Powiatowego.

        

O godz. 11,45 przewodniczący Rady Gminy ogłosił przerwę w obradach, która trwała do godz. 12,05.

Po przerwie na salę obrad nie przybył radny Pan Jan Drewnowski i od tej chwili obecnych było 13 radnych.
 
Do punktu 6 – zmiany w budżecie gminy na 2008 r.
         Propozycję zmian w budżecie gminy na 2008 r. przedstawił Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy.
Do przedstawionej propozycji zmian w budżecie gminy żadnych uwag nie zgłoszono.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r.
W zarządzonym głosowaniu, w którym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy 13 głosami – za, O – przeciw, O – wstrzymujących się powzięła:
         u c h w a ł ę Nr XVII/149/08
w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008 r. - stanowiącą zał. Nr 2
 
Do punktu 7 – powzięcie uchwał
         Wszystkie projekty uchwał w tym punkcie porządku obrad wyjaśniał, uzasadniał i przedstawiał Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy. Po wyjaśnieniu przez Pana Wójta projektu uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2009 r. głos zabrał Pan Jan Suchodoła – radny ze wsi Tarnopol, który uważa, że zbyt wysoka jest proponowana stawka podatku od 1 m² powierzchni użytkowej budynków pozostałych lub ich części, wyłączonych spod przejęcia w trakcie przekazywania gospodarstw rolnych na Skarb Państwa, gdyż emeryci rolni mają bardzo niskie emerytury. Przez to obciążenie podatkowe może być tak, że będą zgłaszać się po pomoc do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Odnosząc się do głosu Pana radnego Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy poinformował, iż stawka ta jest o 3,30 zł mniejsza niż w ustawie / 6,64 zł/  i została zwaloryzowana o 4,5 % w stosunku do stawki roku bieżącego.

         Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2009 r.

W zarządzonym głosowaniu, w którym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy 13 głosami – za, O – przeciw, O – wstrzymujących się powzięła:
         u c h w a ł ę Nr XVII/150/08
w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości na 2009 r. - stanowiącą zał. Nr 3
 
         Po wyjaśnieniu przez Pan Wójta projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej głos zabrał Pan Sławomir Kulesza – radny ze wsi Siemianówka, który pytał, czy w ramach tej uchwały członkowie osp, którzy składają w Urzędzie Skarbowym rozliczenie dotyczące osp będą mogli otrzymać zwrot kosztów dojazdu do Urzędu Skarbowego? Odpowiadając na pytanie Pana radnego Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy poinformował, iż uchwała ustala ekwiwalent członkom osp tylko za udział w akcjach gaśniczych i szkoleniach. Koszty przejazdu do Urzędu Skarbowego można realizować z innych środków, które posiadają osp.
         Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej. W zarządzonym głosowaniu, w którym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy 13 głosami – za, O – przeciw, O – wstrzymujących się powzięła:
         u c h w a ł ę Nr XVII/151/08
w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczej Straży Pożarnej - stanowiącą zał. Nr 4
 
         Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji.
W zarządzonym głosowaniu, w którym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy 13 głosami – za, O – przeciw, O – wstrzymujących się powzięła:
         u c h w a ł ę Nr XVII/152/08
w sprawie udzielenia dotacji - stanowiącą zał. Nr 5
 

         Po wyjaśnieniu przez Pana Wójta projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Łuka  z przeznaczeniem na pole golfowe i budownictwo rekreacyjno – letniskowe  w gminie Narewka w dyskusji głos zabrali:

1. Pan Sławomir Kulesza – radny ze wsi Siemianówka, który pytał, czy są zainteresowani tego typu zagospodarowaniem terenu i taką działalnością / pole golfowe/?

2. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy odpowiadając na pytanie Pana radnego poinformował, iż są osoby, które w rozmowie wyrażają zainteresowanie tego typu inwestycją, ale konkretnej, jednoznacznej deklaracji nie ma. Jeśli uchwalony plan będzie dokumentem obowiązującym wówczas teren do zagospodarowania zostanie rozpropagowany.

 

3. Pan Jan Ciełuszecki – radny ze wsi Lewkowo Nowe stwierdził, iż dokładnie zapoznał się z projektem uchwały i ma obawy, czy będzie ktoś chętny do zagospodarowania terenu na pole golfowe, gdyż w planie jest dużo wymogów, szczegółowych ograniczeń, jak chociażby wysokość budynków – do 7 m.

4. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy odnosząc się do głosu Pana radnego stwierdził, iż każdy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określa szczegółowo warunki zagospodarowania, a 7 m dla obiektu to nie jest mało, jest to dwupiętrowy budynek. Być może warunki i wymogi określone w planie zmienią się w niektórych zakresach na bazie obowiązujących przepisów, gdyż np. może się zmienić strefa ochronna Zbiornika Wodnego „Siemianówka”. Poinformował, iż planowane pole golfowe nie będzie pełne, będzie 18 dołkowe, a w planie przewidzianych jest też 20 działek po zabudowę rekreacyjno  - letniskową.
         Przewodniczący obrad Pan Andrzej Niedźwiedź poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Łuka z przeznaczeniem na pole golfowe  i budownictwo rekreacyjno – letniskowe w gminie Narewka.
W zarządzonym głosowaniu, w którym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy 13 głosami – za, O – przeciw, O – wstrzymujących się powzięła:
         u c h w a ł ę Nr XVII/153/08
w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Łuka z przeznaczeniem na pole golfowe i budownictwo rekreacyjno  – letniskowe w gminie Narewka  - stanowiącą zał. Nr 6
 
         Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy w latach 2009 – 2010.
W zarządzonym głosowaniu, w którym udział wzięło 13 radnych, Rada Gminy 13 głosami – za, O – przeciw, O – wstrzymujących się powzięła:
         u c h w a ł ę Nr XVII/154/08
w sprawie zabezpieczenia środków finansowych w budżecie gminy w latach 2009 – 2010 - stanowiącą zał. Nr 7
 
Do punktu 8 – sprawozdanie z działalności Wójta Gminy w okresie między XVI, a XVII sesją Rady Gminy.
         Przewodniczący Rady Gminy Pan Andrzej Niedźwiedź udzielił głosu Panu Mikołajowi Pawilcz – Wójtowi Gminy w celu przedstawienia sprawozdania z działalności w okresie między XVI, a XVII sesją Rady Gminy. / sprawozdanie – zał. Nr 8 – w załączeniu/
     Do przedstawionego sprawozdania radni żadnych uwag nie zgłosili  i jednomyślnie je przyjęli.

     Następnie Pan Wójt poruszył problem związany z publikacją zamieszczoną w „Dzienniku” odnośnie ewentualnej budowy przez Łukojl bazy paliwowej w Leśnej. Poinformował, iż podpisał postanowienie w sprawie obowiązku opracowania przez inwestora raportu oddziaływania na środowisko, który będzie poddany konsultacji. Będą się też z nim mogli zapoznać ekolodzy  i mieszkańcy. Pytał Radę Gminy, czy nie zlecić opracowania w jakimś wąskim wycinku kontr dokumentu, o ile zapisy w raporcie budziłyby wątpliwości. Mówił, iż przedstawiciel UNITANK –u, który prezentował swoją firmę na sesji Rady Gminy wykazał, iż terminale paliwowe są inwestycjami bezpiecznymi. Gdyby z opracowanego dokumentu o oddziaływaniu na środowisko wynikały zagrożenia dla ludzi lub środowiska raport nie zostanie zatwierdzony. Problemem zainteresowała się też strona rządowa i ekolodzy i wszystkim, którzy zwrócili się do Urzędu Gminy o udostępnienie dokumentów w tej sprawie zostały one przesłane.  Postawił pytanie, czy w stosunku do autora artykuły nie podjąć działań prawnych za podanie nieprawdziwych informacji, a praktycznie za pomówienia i oszczerstwa. Pan redaktor nie był zainteresowany faktami i artykuł w gazecie ukazał się nieprawdziwy. Jest obawa, że po tym artykule naszą gminę inwestorzy będą omijać.

         W dyskusji głos zabrali:
1. Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy, który wyraził uznanie dla Pana Wójta za zdecydowane wystąpienia w tej sprawie i mówił, iż poparcie w działaniach Panu Wójtowi jest potrzebne od całej Rady Gminy. Media chciały wmówić Panu Wójtowi, że chce zniszczyć Puszczę Białowieską.

Poinformował, iż grunty w Leśnej zostały sprzedane w 2006 r. / w poprzedniej kadencji Rady Gminy/.

2. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy mówił, iż w czasie zmian w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Narewka w 2005 r. 2 działki będące własnością gminy na gruntach wsi Leśna o pow. 9, 37 ha przeznaczono na cele gospodarcze. W ogłoszonych dwóch przetargach w 2005 r. nie było chętnych na ich zakup. W trzecim przetargu / bez obniżenia ceny / nieruchomość została sprzedana za prawie 440 tys. zł. Podkreślił, iż informacje w artykule prasowym to oszczerstwa i pomówienia, a nie prawdziwe informacje.

3. Pan Jerzy Rowiński – radny ze wsi Lewkowo Stare uważa, że oszczerczy artykuł dotyka też Radę Gminy. Proponował, żeby przeczytali artykuł, ci którzy go nie czytali. Poprał stanowisko i działania Pana Wójta w tej sprawie. Jego zdaniem, gdyby chciał tu inwestować kapitał zachodni takich problemów by nie było.

4. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy w uzupełnieniu swojej wypowiedzi poinformował, iż w przetargu na dwie działki w Leśnej uczestniczyło 2 podmioty z Polski. Firma ChemTank, która kupiła nieruchomość, do dnia dzisiejszego jest jej właścicielem. W lipcu br. w Urzędzie Gminy zjawił się pełnomocnik, który miał upoważnienia Łukojla do działania w zakresie uzyskania pozwolenia na budowę i decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.

5. Pan Sławomir Kulesza – radny ze wsi Siemianówka uważa, że nie jest ważne, w której kadencji sprzedano grunta. Radni powinni dbać o rozwój gminy, szukać inwestorów, a nie trzymać grunty. Przy sprzedaży gruntu nie wiadomo, jaka inwestycja będzie realizowana. To dobrze, że trzeba opracowywać raport oddziaływania na środowisko, bo on określi oddziaływanie na środowisko, a przy obecnych wymogach i technologii terminale paliwowe nie są zagrożeniem. Na terenie naszej gminy istnieją tego typu firmy powstałe dużo wcześniej i np. Baza Paliw była budowana w latach 50 – 60 tych i w całkiem innej technologii niż tego typu bazy obecnie. Podawanie nieprawdy w prasie jak np. to, że gmina sprzedała 25 ha podczas, gdy sprzedano 9,37 ha nie powinno mieć miejsca.

6. Pan Mieczysław Gryc – Wiceprzewodniczący Rady Gminy, radny ze wsi Narewka stwierdził, iż Rada Gminy jest po to, żeby gminę rozwijać i każdy radny nim zostając bierze na siebie ten ciężar, Uważa, że jeśli artykuł prasowy szkaluje Pana Wójta i Radę Gminy droga prawna jest jak najbardziej właściwą, gdyż wyrok sądu mógłby przyczynić się do poprawy wizerunku, który został utracony po publikacji artykułu.
 
Do punktu 9 – analiza oświadczeń majątkowych.
         Informację o analizowanych oświadczeniach majątkowych radnych za 2007 r. przedstawił Pan Andrzej Niedźwiedź – Przewodniczący Rady Gminy. / informacja – zał. Nr 9 – w załączeniu /
O analizowanych oświadczeniach majątkowych pracowników Urzędu Gminy, którzy takie oświadczenia składają poinformował Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy. Poinformował on, iż wszyscy pracownicy złożyli oświadczenia  w terminie, a w analizowanych oświadczenia majątkowych stwierdzono następujące nieprawidłowości:
1. Pani Zenaida Kalinowska nie podała informacji o osiągniętym w 2007 roku przychodzie i dochodzie z gospodarstwa rolnego.
2. Pani Alentyna Olesińska wykazała przychody z tytułu zatrudnienia, a nie dochody, a Pani Zenaida Kalinowska podała dochody w pełnych złotych /bez groszy/.
3. Pani Anna Stulgis i Zenaida Łuksza wypełniły oświadczenia niepoprawnie pod względem formalnym tzn. w niektórych rubrykach, które nie miały zastosowania nie wpisano „nie dotyczy”.
4. W oświadczeniu majątkowym Pani Zenaidy Łuksza nie określono wierzyciela powodującego powstanie zobowiązania pieniężnego wymienionego w poz. X oświadczenia.
5. Oświadczenia majątkowe, w których zmienił się stan składników majątku w porównaniu do danych zawartych w oświadczeniach za 2006 r.
   1/ Majątek ruchomy:
      - Pawilcz Mikołaj,
      - Łuksza Zenaida.
    2/ Majątek nieruchomy:
        - Lewsza Maria,
        - Stulgis Anna,
        - Łuksza Zenaida.
Pan Wójt poinformował również, iż poprosił osoby, w oświadczeniach majątkowych, których stwierdzono nieprawidłowości, o złożenie wyjaśnień  i zostały one złożone.
 
Do punktu 10 – odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych.
         Odpowiedzi na wnioski i interpelacje radnych udzielił Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy. I tak:

- jak już wcześniej informował, Pan Dyrektor Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich na dzisiejszą sesję Rady Gminy był zaproszony,

- o aktualnym stanie remontu budynku Ośrodka Zdrowia w Siemianówce mówił już wcześniej,

- odszkodowania za szkody wyrządzane przez żubry wypłaca Konserwator Przyrody, a za szkody wyrządzone przez dziki Koło Łowieckie, albo Lasy Państwowe. Rolnika nie obchodzi, że Koło nie ma pieniędzy. Szkody muszą być szacowane i muszą być wypłacane odszkodowania. Żeby zmniejszyć szkody powinno być podjętych kilka działań i tak np. można odgrodzić swoje pola, na co Nadleśnictwo udostępnia siatkę i słupki. Przy szacowaniu szkód trzeba zwrócić uwagę na ujętą w protokole powierzchnię, plon i cenę za q i jeśli zdaniem rolnika wartość szacowanej szkody jest zaniżona nie powinien podpisać protokołu, a przy drugim szacunku powinien być obecny przedstawiciel Izby Rolniczej. Jeśli i drugi szacunek zdaniem rolnika jest nieodpowiedni sprawę można skierować do sądu. Trzeba też, żeby był większy limit odstrzału dzików, a np. na rok bieżący koło łowieckie miało plan odstrzału 35 sztuk, co zostało wykonane, a plan zwiększono jedynie o kilka sztuk.

Wniosek o podjęcie działań zmierzających do zmniejszenia szkód w uprawach rolnych przez zwierzynę łowną zostanie przekazany do nadleśnictwa i koła łowieckiego,

- daszek przy byłej szkole w Lewkowie Starym będzie naprawiony,

- drogi na terenie sołectwa Skupowo będą jeszcze podsypane.
 
Do punktu 11 – wolne wnioski.
         W wolnych wnioskach głos zabrali:

1. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy, który pytał, czy zdaniem radnych przystępować wspólnie z Gminą Hajnówka, jeśli będzie to możliwe, do konkursu na gospodarkę wodno – ściekową w ramach programu RPO o środki na przebudowę ujęcia wody w Narewce i Lewkowie Starym, budowę kanalizacji sanitarnej w Łuce i kanalizacji od hydroforni w Siemianówce do wsi Siemianówka. Wartość tego zadania to ponad 5 mln zł. Gmina Hajnówka miałaby zadanie na ponad 3 mln zł. Dofinansowanie środkami unijnymi byłoby w wysokości 60 % wartości zadania. Proponował też złożenie wniosku o środki na zakup samochodu gaśniczego do osp w Narewce i pytał o zdanie radnych w tej sprawie.

2. Pan Mieczysław Gryc – radny ze wsi Narewka uważa, tak jak i do tej pory, składanie wniosków i działania w zakresie pozyskania środków za wskazane  i potrzebne.

3. Pan Jerzy Rowiński – radny ze wsi Lewkowo Stare, Wiceprezes Ceramiki Budowlanej Lewkowo Sp. z o.o. proponował zastanowić się nad rozbudową parkingu przy Urzędzie Gminy, gdyż na istniejącym brakuje miejsc, szczególnie w dniach sesji Rady Gminy. Poinformował, iż w najbliższym czasie Ceramika Budowlana podpisze umowę na dostawę na ich potrzeby gazu i wówczas CB nie będzie mogła dostarczać ciepła do budynku świetlicy wiejskiej, Ośrodka Zdrowia i na potrzeby osiedla mieszkaniowego. Uważa, że należy podjąć wspólne działania samorządu i wspólnoty mieszkaniowej w Lewkowie, żeby budynki nie pozostały bez ogrzewania. Stacja gazu LNG, która już niedługo powstanie będzie mogła też zabezpieczyć potrzeby wspólnoty mieszkaniowej i samorządu. Obiecał zaprosić Pana Wójta na spotkanie z przedstawicielami firmy, która będzie dostarczać gaz do CB, przy okazji podpisywania umowy przez Ceramikę Budowlaną
4. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy w nawiązaniu do głosu przedmówcy stwierdził, iż problem ogrzewania budynku świetlicy wiejskiej i Ośrodka Zdrowia w Lewkowie będzie rozwiązany, a w sprawie ogrzewania osiedla mieszkaniowego decyzja powinna należeć do wspólnoty mieszkaniowej.

5. Pan Jan Ciełuszecki – radny ze wsi Lewkowo Nowe ponowił zgłaszaną już wcześniej prośbę o wykonanie szafy na stroje dla zespołu „Cegiełki”.

6. Pani Halina Grzybek – sołtys sołectwa Skupowo prosiła o podsypanie drogi do Oniszczuków w Skupowie i drogi przy nowo wybudowanym przepuście „na ściance” w Skupowie.

7. Pani Halina Wierzchowska – sołtys sołectwa Zabłotczyzna pytała, czy jeszcze w tym roku rozpocznie się remont świetlicy w Zabłotczyźnie.

8. Pan Mikołaj Pawilcz – Wójt Gminy, który odnosząc się do głosów w wolnych wnioskach poinformował:

- szafy na stroje dla zespołu „Cegiełki” zostaną wykonane w okresie zimowym, gdyż teraz pracownicy Urzędu Gminy zaangażowani są przy pracach, których nie będzie można wykonywać zimą,

- droga do Oniszczuków i koło przepustu „na ściance” w Skupowie zostaną podsypane,

- po zakończeniu prac przy Ośrodku Zdrowia w Siemianówce zostaną zerwane podłogi w budynku świetlicy wiejskiej w Zabłotczyźnie i ogłoszony przetarg na remont.

         Po wyczerpaniu porządku dziennego Przewodniczący Rady Gminy Pan  Andrzej Niedźwiedź zamknął o godz. 13, 45 obrady XVII sesji Rady Gminy  i podziękował zebranym za udział.

         Na tym protokół zakończono.

Do protokołu dołączono 9 załączników.
 
Protokolant:                                                      Przewodniczący Rady Gminy
 
N. Kiczkaluk                                                             Andrzej Niedźwiedź
podinspektor
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2008-10-27

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2008-11-20

Data modyfikacji: 2008-11-20

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2008-11-20