Uchwała Nr XXI/188/09
w sprawie przyjęcia Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Narewka.
Na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie /Dz. U. Nr 180, poz. 1493/ oraz art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717; Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 146, poz. 1055, Nr 181, poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458/ uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjąć Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Gminie Narewka na lata 2009 - 2014 stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2009 r.
Andrzej Niedźwiedź
Załącznik
do uchwały Nr XXI/188/09
Rady Gminy Narewka
NAREWKA 2009
Spis treści
Wstęp
I.Cele Programu
II.Podmioty biorące udział w realizacji programu
III.Działania uprzedzające
1. Strategie diagnozujące
2. Strategie informacyjne
3. Strategie edukacyjne
4. Strategie alternatywne
IV.Działania interwencyjne
1. Strategie zapewniające bezpieczeństwo kierowane do osób doznających przemocy w rodzinie
2. Strategie interwencyjne kierowane do osób stosujących przemoc w rodzinie
3. Działalność lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego
V. Działania wspierające - Strategie terapeutyczne
1. Działania pomocowe skierowane do osób doznających przemocy w rodzinie
2. Działania pomocowe skierowane do osób stosujących przemoc w rodzinie
VI.Przewidywane efekty realizacji Programu
VII. Sposób monitorowania i sprawozdawczości
VIII. Sposób finansowania Programu
Wstęp
Z wykorzystywaniem słabszych przez silniejszych możemy spotkać się w codziennym życiu, w różnych sytuacjach: w pracy, w mediach, w szkole, a także w domu. Ocieramy się o przemoc jako świadkowie lub osoby w nią uwikłane (stosujące ją lub jej doznające). Świadomość, że rodzina, podstawowa komórka życia społecznego, może być poważnym źródłem cierpienia i nadużyć, jest wyjątkowo smutna i przygnębiająca. Jeszcze bardziej martwi to, że wiele osób doświadczających przemocy (dzieci, kobiet, ludzi starszych lub niepełnosprawnych) nie zgłasza się po pomoc, nie mówi o tym, co dzieje się w ich domach za zamkniętymi drzwiami, wstydzi się, czuje się winnymi, chce ukryć tą straszną prawdę. A gdy zdarzy się, że powie głośno o swoim bólu i krzywdzie, słyszy od osób postronnych, że to nie ich problem, że nie będą wtrącać się w sprawy rodzinne, narażać siebie na zemstę sprawcy, poza tym wiele kobiet i dzieci jest bitych, bo tak już jest i trzeba się z tym pogodzić. W taki sposób koło przemocy toczy się nadal, nieprzerwanie, w przekonaniu, że to dopuszczalne i wpisane w codzienne życie naturalne zjawisko społeczne.
Celem powstania Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie jest powiedzenie przemocy stop. Ma on za zadanie uświadomienie ludziom, że nikt nie ma prawa bić, wyzywać, kontrolować, poniżać, upokarzać, że w naszym kraju jest to przestępstwo, ścigane przez prawo. Nie jest to sprawa danej rodziny, ale nas wszystkich, bowiem mamy obowiązek społeczny zawiadamiać o przypadkach występowania przemocy odpowiednie instytucje, które są zobowiązane podjąć działania mające na celu zatrzymanie przemocy i zapewnienie bezpieczeństwa poszkodowanym. Wsparcie sąsiadów, dalszej rodziny, instytucji takich jak szkoła, policja, pomoc społeczna, ma dla osób doznających przemocy zasadnicze znaczenie w walce o godne życie i wyzwoleniu się z domowego piekła. Poniższy dokument jest zbiorem propozycji różnych oddziaływań, które mają ułatwić osobom uwikłanym w przemoc przerwanie i wyzwolenie się z niej, a osobom stosującym przemoc dać szansę na zmianę zachowań przemocowych i nauczenie się nowych sposobów wpływania na innych ludzi. Proponowane strategie biorą też pod uwagę edukację świadków i instytucji, uwrażliwienie społeczeństwa na to zjawisko i zachęcenie do reagowania, udzielania pomocy. Tylko wspólnymi siłami i jednoznacznym stanowiskiem wobec przemocy, możemy ją zatrzymać. Kluczem do tego jest współpraca między poszczególnymi instytucjami samorządowymi i pozarządowymi, jak i pojedynczymi ludźmi. Wyzwolenie się z przemocy jest możliwe - jeśli będziemy w to wierzyć, wspólnie, jako członkowie gminy Narewka możemy zrobić bardzo wiele, aby to życzenie stało się rzeczywistością. Każdy człowiek zasługuje, bowiem na spokojne, godne, pełne szacunku życie i na otrzymanie pomocy i wsparcia.
I. Cele Programu
Celem Programu jest:
1) zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej występowania zjawiska przemocy w rodzinie;
2) zwiększenie wiedzy na temat przemocy i umiejętności jej rozpoznawania wśród mieszkańców gminy i przedstawicieli lokalnych instytucji
3) zwiększenie u ludzi gotowości do reagowania na przemoc (zgłaszania, pomocy osobom nią dotkniętym)
4) zwiększenie skuteczności ochrony osób doznających przemocy w rodzinie i zwiększenie dostępności pomocy;
5) zwiększenie skuteczności działań interwencyjnych i pomocowych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie.
6) nawiązanie współpracy między służbami i instytucjami lokalnymi działającymi lub mogącymi działać na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie
7) promowanie wartości rodzinnych i uczenie alternatywnych, nieprzemocowych sposobów wpływania na innych
Cele te będą realizowane poprzez:
1) systematyczne diagnozowanie zjawiska przemocy w rodzinie;
2) podnoszenie wrażliwości społecznej wobec przemocy w rodzinie poprzez kampanie społeczne, akcje edukacyjne i informacyjne
3) podnoszenie kompetencji służb zajmujących się problematyką przemocy w rodzinie;
4) udzielanie profesjonalnej pomocy osobom uwikłanym w przemoc w rodzinie
Szerokie ujęcie problematyki zapobiegania przemocy w rodzinie wyznacza trzy podstawowe nurty działań kierowanych do różnych grup odbiorców:
1) działania uprzedzające: diagnozujące, informacyjne, edukacyjne, alternatywne, kierowane do ogółu społeczeństwa, a także do osób pracujących z osobami uwikłanymi w przemoc w rodzinie;
2) działania interwencyjne: zapewniające bezpieczeństwo, kierowane do osób doświadczających przemocy w rodzinie oraz pouczające i pokazujące konsekwencje braku zaprzestania stosowania przemocy, kierowane do osób stosujących przemoc w rodzinie;
3) działania wspierające: psychologiczne, pomocowe, terapeutyczne, kierowane do osób uwikłanych w przemoc w rodzinie (doświadczających i stosujących przemoc);
Rzeczywiste określenie skali i zasięgu zjawiska przemocy w rodzinie jest bardzo trudne do zdiagnozowania. Wymaga ono podjęcia szerokiego, dobrze zorganizowanego i zaplanowanego na wiele lat programu profilaktycznego.
Dlatego też realizacja Programu powinna uwzględniać działania w sferze:
1) prewencji;
2) prawa;
3) zdrowia;
4) edukacji psychologicznej i pedagogicznej;
5) pracy socjalnej
Program nakreśla jedynie ramy i kierunki działań, które podejmowane będą w obrębie kompetencji instytucji samorządowych, państwowych, organizacji pozarządowych i innych podmiotów niepublicznych występujących na terenie gminy Narewka, które wyraziły chęć i gotowość do współpracy. Będzie on skorelowany z celami i założeniami Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz aktami prawnymi, regulującymi kwestię zapobiegania przemocy w rodzinie ( min. z Ustawą o Przeciwdziałaniu Przemocy w Rodzinie z dnia 29 lipca 2005)
Program skierowany jest do:
1) osób doświadczających przemocy w rodzinie, w tym:
- dzieci,
- współmałżonków lub partnerów w związkach nieformalnych,
- osób starszych,
- osób niepełnosprawnych;
2) osób stosujących przemoc w rodzinie;
3) świadków przemocy w rodzinie.
Program będzie realizowany w oparciu o następujące akty prawne:
- ustawę z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy ( Dz. U. Nr 9, poz. 59, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 6 kwietnia 1990r. o Policji (Dz. U. z 2002r. Nr 7, poz. 58, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 6 czerwca 1997r. - Kodeks karny (Dz. U. Nr 88, poz. 553, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 6 czerwca 1997r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 5 czerwca 1998r. o administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2001r. Nr 80, poz. 872, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1592, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego ( Dz. U. z 2005r. Nr 31, poz. 266);
- ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.);
- ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. Nr 179, poz. 1485);
- Ustawę z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493).
Program jest skorelowany z następującymi Programami:
- Krajowym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie
- Krajowym Programem Zapobiegania Niedostosowaniu Społecznemu i Przestępczości wśród Dzieci i Młodzieży;
- Krajowym Programem Działań na Rzecz Kobiet;
- Gminną Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2007 - 2015
- Gminnym Programem Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomani
- Gminnym Systemem Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną
II. Podmioty biorące udział w realizacji programu
Zespół Szkół w Narewce
Urząd Gminy Narewka
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narewce
Posterunek Policji w Narewce
Nadleśnictwo Browsk
Podlaski Oddział Straży Granicznej w Narewce
Gminny Ośrodek Kultury w Narewce
Klub Przedszkolaka na Wsi w Narewce
Klub Przedszkolaka na Wsi w Lewkowie Starym
Parafia Prawosławna pw. Św. Mikołaja w Narewce
Parafia Prawosławna pw. Śww. App. Piotra i Pawła w Lewkowie Starym
Parafia Prawosławna pw. Św. Jerzego w Siemianówce
Parafia Rzymsko – Katolicka pw. Św. Jana Chrzciciela w Narewce
III. Działania uprzedzające
1. Strategie diagnozujące
Cel:
Poszerzenie wiedzy na temat rozmiarów przemocy w rodzinie.
Realizacja:
1) zebranie informacji na temat rozmiarów zjawiska przemocy w rodzinie na obszarze Gminy Narewka dotyczących:
- skali zjawiska w podziale na kategorie osób doznających przemocy,
- identyfikacji osób doznających przemocy,
- identyfikacji osób stosujących przemoc;
2) badanie istniejącej infrastruktury instytucji pomagających osobom uwikłanym w przemoc w rodzinie;
3) zbadanie skuteczności pomocy udzielanej rodzinom dotkniętym przemocą, w tym zbadanie istniejących przeszkód w zakresie pomagania osobom uwikłanym w przemocy;
4) badanie potrzeb szkoleniowych dla pracowników „pierwszego kontaktu”.
2. Strategie informacyjne
Cel:
Podniesienie poziomu wrażliwości społecznej na zjawisko przemocy w rodzinie poprzez dostarczenie wiedzy i zachęcanie do reagowania
Realizacja:
1) przeprowadzenie kampanii społecznych, które:
- obalają mity i stereotypy na temat przemocy w rodzinie, usprawiedliwiające jej stosowanie,
- nazywają wprost ogólnie akceptowane krzywdzące zachowania silniejszych członków rodziny,
- mówią o skutkach doświadczania przemocy w rodzinie
- propagują skuteczne sposoby powstrzymywania przemocy;
2) informowanie o przemocy pokazywanej w mediach – informowanie rodziców o narażeniu dzieci na przemoc w mediach (TV, Internecie, grach komputerowych)
3) wpisanie działań informacyjnych dotyczących przemocy w realizację szkolnego programu profilaktyki: edukacja nauczycieli i dzieci, na temat zjawiska przemocy, zachęcanie ich do reagowania, zgłaszana przypadków występowania przemocy w rodzinie, o których wiedzą
4) dostarczanie wiedzy na temat mechanizmów przemocy, jej skutków i źródeł, sposobów funkcjonowania osób uwikłanych w przemoc, pracownikom służb zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie
3. Strategie edukacyjne
Cel:
Szkolenie służb zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie oraz ludzi zainteresowanych rozwijaniem umiejętności psychologicznych i społecznych (alternatywne metody wychowawcze, umiejętności rozmowy, przekonywania, rozwiązywania konfliktów, radzenia ze złością, stresem, treningi asertywności
Realizacja:
1) przeprowadzanie szkoleń dla pracowników służb zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie dających szansę nauczenia się sposobów diagnozy przemocy w rodzinie, nowych metod rozmowy z klientem, przeprowadzania interwencji, motywowania do zmiany, uczących współpracy
2) treningi umiejętności społecznych, psychologicznych dla chętnych mieszkańców gminy
3) treningi umiejętności wychowawczych bez przemocy
4) opracowanie materiałów instruktażowych, zaleceń i procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach przemocy w rodzinie, ze szczególnym uwzględnieniem procedury „Niebieskich Kart”.
4. Strategie Alternatywne
Cel:
Pomoc w zaspokojeniu ważnych potrzeb (np. sukcesu, znaczenia, przynależności) i osiągnięciu zadowolenia z siebie poprzez danie możliwości zaangażowania się w działalność pozytywną (praca, zajęcia artystyczne, sportowe, społeczne)
Realizacja:
1) zwiększenie dostępności do zajęć dodatkowych dla młodzieży i dzieci,
2) zwiększenie oferty ilości zajęć dodatkowych, rozwijających zainteresowania dla rodzin gminy Narewka
3) zorganizowanie zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci z rodzin dotkniętych przemocą
IV. Działania interwencyjne
1. Strategie zapewniające bezpieczeństwo, kierowane do osób doświadczających przemocy w rodzinie
Cel:
Stworzenie organizacyjnych i kadrowych warunków do udzielania profesjonalnej pomocy ofiarom przemocy w rodzinie.
Realizacja:
1) rozwój sieci instytucji wspierających ofiary przemocy w rodzinie:
- rozwijanie współpracy między poszczególnymi służbami poprzez działania w zespole interdyscyplinarnym
- tworzenie miejsc konsultacyjnych dla osób doznających przemocy w rodzinie, gdzie mogą one uzyskać pomoc prawną, psychologiczną, socjalną
- poszukiwanie miejsc, gdzie osoba doznająca przemocy może uzyskać schronienie w przypadku konieczności ucieczki z domu
2) zwiększenie wiedzy mieszkańców gminy na temat działania ogólnopolskiego telefonu zaufania „Niebieska Linia” oraz wojewódzkiego telefonu zaufania
3)udostępnienie do publicznej wiadomości informacji o instytucjach i osobach udzielających pomocy w sytuacjach doświadczania przemocy w rodzinie.
2. Strategie interwencyjne kierowane do osób stosujących przemoc w rodzinie
Cel:
Zapobieganie stosowaniu przemocy przez sprawców
Realizacja:
1) przeprowadzanie interwencji wobec sprawców przemocy: stawianie warunków, wymaganie zmiany, ukazywanie konsekwencji braku zmiany zachowania
2) stosowanie procedury „Niebieskich Kart”
3) wskazywanie wykazu miejsc, placówek, gdzie mogą oni uzyskać pomoc
3. Działalność Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego
Cel:
Budowanie lokalnego systemu wsparcia instytucji i służb dla wypracowania formuły skuteczniejszej współpracy przedstawicieli różnych grup zawodowych pracujących w Narewce w obszarze przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Realizacja:
1) Podejmowanie wielopłaszczyznowych działań w zakresie zapobiegania problemowi alkoholizmu i przemocy w rodzinie. Monitorowanie sytuacji rodzin objętych pomocą.
2) Zatrzymanie sytuacji przemocy i pomoc w wychodzeniu z niej – zmniejszanie negatywnych następstw dla ofiar i świadków występowania przemocy w rodzinie.
3) Podniesienie bezpieczeństwa w środowisku lokalnym poprzez zintegrowaną współprace zaangażowanych instytucji i służb na ternie Gminy Narewka.
V. Działania wspierające - Strategie terapeutyczne
Cel:
Wspieranie osób uwikłanych w przemoc w rodzinie w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowej oraz w przerwaniu cyklu przemocy, a także zapobieganie kolejnym aktom przemocy w rodzinie.
Realizacja:
1) wzmacnianie możliwości ochrony osób doznających przemocy, zapewnienia im bezpieczeństwa
2) dostarczenie osobom uwikłanym w przemoc (zarówno osobom doznającym, jak i stosującym) możliwości uzyskania indywidualnej pomocy psychologicznej, terapeutycznej
3) wsparcie i pomoc rodzinie będącej w procedurach prawnych,
VI. Przewidywane efekty realizacji Programu
1. Zmiana postaw społeczeństwa wobec przemocy w rodzinie: wzrost wiedzy i gotowości do reagowania
2. Wzrost liczby osób profesjonalnie pomagających osobom uwikłanym w przemoc w rodzinie, jak też zwiększenie przez te osoby wiedzy na temat zjawiska przemocy, zgodność w postrzeganiu zjawiska przemocy, nawiązanie współpracy między poszczególnymi służbami
3. Wzrost liczby miejsc, gdzie osoby uwikłane w przemoc mogą uzyskać pomoc;
4. Wzrost liczby osób (osób doznających i świadków) zgłaszających fakt doświadczania przemocy w rodzinie i korzystających z pomocy terapeutycznej
5. Wzrost ilości osób stosujących przemoc korzystających z pomocy terapeutycznej
VII. Sposób monitorowania i sprawozdawczości
1. Za wdrażanie Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie odpowiedzialny jest Wójt Gminy Narewka
2. Koordynatorem Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie jest kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
3. Każdy podmiot realizujący zadania określone w powyższym programie zobowiązany jest do opracowania harmonogramu planowanych działań na dany rok i przedstawienia go do końca stycznia każdego nowego roku.
4. Każdy podmiot ma za zadanie przedstawienie sprawozdania z zrealizowanych działań na koniec danego roku kalendarzowego
5. Aktualizacja Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie odbywać się będzie nie rzadziej, niż co 2 lata
VIII. Sposób finansowania Programu
1. Do źródeł finansowania zadań Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie zalicza się:
Środki gminy, Środki z budżetu państwa, Środki unijne, Środki własne podmiotów zaangażowanych w rozwiązywanie problemów społecznych, Sponsorzy, Inne.
Metryka strony