Zarządzenie Nr 144/09

Zarządzenie Nr 144/09
Wojta Gminy Narewka
z dnia 10 listopada 2009 r.

w sprawie regulaminu oceny pracowników samorządowych



    Na podstawie art. 28 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych /Dz.U. Nr 223, poz. 1458/ zarządzam, co nastepuje:

§ 1. Wprowadzam w Urzędzie Gminy Narewka regulamin okresowej oceny pracowników samorządowych będący załącznikiem Nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2. Wdrożenie w życie Regulaminu Oceny Pracowników samorządowych powierzam sekretarzowi gminy.

§ 3. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Nr 144/09
z dnia 10.11.2009 r.

 

Regulamin Okresowej Oceny Pracowników

 

§ 1.


1. Pracownicy Urzędu zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, zwani dalej Ocenianymi podlegają okresowym ocenom na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych /Dz. U. z 2008 r. Nr 223, poz. 1458/ oraz w niniejszym regulaminie.

2. Okresowej oceny nie przeprowadza się w stosunku do pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych krócej niż sześć miesięcy i pracowników będących w okresie wypowiedzenia.

§ 2.


  Okresowej oceny dokonuje bezpośredni przełożony Ocenianego, zwany dalej  Oceniającym.

§ 3.


1. Okresowa ocena pracowników dokonywana jest raz na 2 lata, z zastrzeżeniem § 4.

2. Okresowa ocena pracowników przeprowadzana jest w miesiącu styczniu za okres przepracowanych poprzednich 2 lat.

3 Ostatecznym terminem sporządzenia oceny na piśmie jest dzień 31 stycznia. Do tego  dnia Oceniający zobowiązani są przekazać arkusze ocen do Wójta.

4. Termin przeprowadzenia oceny może ulec zmianie w przypadku:

a) usprawiedliwionej nieobecności Ocenianego uniemożliwiającej przeprowadzenie oceny,

b) istotnej zmiany zakresu obowiązków Ocenianego lub zmiany zajmowanego przez  niego stanowiska

5. W przypadku, o którym mowa:

a) w ust. 4 pkt a - ocena sporządzana jest w terminie jednego miesiąca od dnia  powrotu Ocenianego do pracy

b) w ust. 4 pkt b - ocena sporządzana jest przed zmianą zakresu obowiązków lub  stanowiska

6. Nowy termin sporządzenia oceny wyznacza Oceniający, niezwłocznie powiadamiając o  tym Ocenianego na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza oceny.

§ 4


1. W razie negatywnej oceny, pracownik poddawany jest ponownej ocenie nie później niż przed upływem 6 miesięcy, jednak nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy, od dnia zakończenia poprzedniej oceny.

2. Termin przeprowadzenia oceny wyznacza Oceniający, niezwłocznie powiadamiając o tym Ocenianego na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza oceny.

§ 5


1. Ocena pracowników dokonywana jest na podstawie sześciu kryteriów wspólnych dla wszystkich Ocenianych oraz czterech kryteriów przypisanych do kategorii stanowisk, do której należy zajmowane przez Ocenianego stanowisko.

2. Kryteriami wspólnymi dla wszystkich pracowników są:

Kryteria obowiązkowe Opis kryterium
1. Sumienność Wykonywanie obowiązków dokładnie, skrupulatnie i solidnie

2. Sprawność Dbałość o szybkie, wydajne i efektywne realizowanie powierzonych zadań, umożliwiające uzyskiwanie wysokich efektów pracy. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.

3. Bezstronność Obiektywne rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji. Umiejętność sprawiedliwego traktowania wszystkich stron, niefaworyzowania żadnej z nich.

4. Umiejętność  stosowania  odpowiednich  przepisów Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.

5. Planowanie i organizowanie pracy Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko i długoterminowych.

6. Postawa etyczna Wykonywanie obowiązków w sposób uczciwy, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodnie z etyką zawodową.

§ 5

 

Kryteriami do wyboru są:


Kryteria do wyboru Opis kryterium
1 2
1. Wiedza  specjalistyczna Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań.

2. Umiejętność obsługi urządzeń  technicznych Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.

3. Znajomość języka obcego (czynna i bierna) Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
- czytanie i rozumienie dokumentów,
- pisanie dokumentów,
- rozumienie innych,
- mówienie w języku obcym

4. Nastawienie na  własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.

5. Komunikacja werbalna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie przez:
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi odpowiednio do słuchaczy,
- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet na trudne  pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,
- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju załatwianych spraw/  wykonywanej pracy.

6. Komunikacja pisemna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie przez:
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.

7. Komunikatywność Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą przez:
- okazywania poszanowania drugiej stronie,
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
- okazanie zainteresowania jej opiniami,
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.

8. Pozytywne podejście  do obywatela Zaspokajanie potrzeb obywatela przez:
- zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
- okazywanie szacunku,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umożliwienie obywatelowi przedstawienie własnych racji,
- służenie pomocą.

9. Umiejętność pracy w zespole Realizacja zadań w zespole przez:
- pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby, zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego  realizowania zadań,
- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami zespołu,
- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających pracę  zespołu
- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.

10. Umiejętność negocjowania Wypracowanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych dzięki:
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w celu  wsparcia swojego stanowiska,
- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub zmian stanowiska,
- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł konfliktów,
- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej.
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.

11. Zarządzanie  informacją /dzielenie się informacjami/ Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji przez:
- przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla których  informacje te będą stanowiły istotną pomoc w realizowanych przez  nie zadaniach,
- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których mają one  istotne znaczenie.

12. Zarządzanie zasobami Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych lub innych poprzez:
- określanie i pozyskiwanie zasobów,
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod  względem czasu i kosztów,
- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do efektywnego  działania.

13. Zarządzanie  personelem Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy poprzez:
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie odpowiedzialności za ich  realizację, ustalanie realnych terminów ich wykonania oraz  określenie oczekiwanego
  efektu działania,
- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości ich  pracy,
- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników, wspieranie  ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,
- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób,  zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz włączanie ich w  proces podejmowania decyzji,
- ocenę osiągnięć pracowników,
- wykorzystanie możliwości wynikających z systemu wynagrodzeń  oraz motywującej roli awansu w celu zachęcenia pracowników do  uzyskiwania jak
   najlepszych wyników,
- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników dotyczących  własnego rozwoju do potrzeb urzędu,
- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania celów i  zadań urzędu,
- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia kwalifikacji.

14. Zarządzanie jakością realizowanych zadań Nadzorowanie prowadzenia działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów przez:
- tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli działania,
- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
- modyfikowanie planów w razie konieczności,
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych  obowiązków.

15. Zarządzanie wprowadzaniem zmian Wprowadzanie zmian w jednostce organizacyjnej przez:
- podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
- uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do wprowadzanych  zmian,
- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z  wprowadzanymi zmianami,
- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane zmiany,
- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć pozytywne  rezultaty klientom urzędu.

16. Zorientowanie na rezultaty pracy Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca przez:
- ustalanie priorytetów działania,
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie trudnych, mogących  mieć przełomowe znaczenie ,
- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji zadań i  wywiązywanie się z zobowiązań,
- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz kończenia  podjętych działań.

17. Podejmowanie decyzji Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny przez:
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego przyczyn,
- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych informacji,
- rozważanie skutków podejmowanych decyzji,
- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym  ryzykiem sprawach,
- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po uprzednim  zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.

18. Radzenie sobie  w sytuacjach kryzysowych Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów przez:
- wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji kryzysowych,
- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
- wcześniejsze rozwiązanie potencjalnych problemów i zapobieganie  ich skutkom,
- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować na kryzys,
- wyciąganie wniosków z sytuacji kryzysowych tak, ażeby można  było w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji,
- skuteczne działanie /także/ w okresach przejściowych lub  wprowadzania zmian.

19. Samodzielność Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formulowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania.

20. Inicjatywa - umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających zmian i  informowania o nich,
- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za nie, mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich powstania.

21. Kreatywność Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy przez:
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między sytuacjami,
- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu tworzenia  nowych,
- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych koncepcji i  metod,
- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub sposobów  działania,
- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie dostępnego  wyposażenia technicznego,
- zachęcanie innych do promowania, wdrażania i doskonalenia  nowych rozwiązań.

22. Myślenie  strategiczne Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje przez:
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych informacji,
- zauważanie trendów i powiązań między różnymi informacjami,
- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i generalnych  kierunków działania,
- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie,
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych działań i  decyzji,
- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania przeszkód,
- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków działania,
- tworzenie strategii lub kierunków działania,
- analizowanie okoliczności i zagrożeń.

23. Umiejętności analityczne Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów  analizowanych i interpretowanych danych,
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów, opracowań i  raportów,
- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania danych  odpowiadających stawianym problemom,
- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z  przeprowadzonej analizy,
- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii /włącznie z  aplikacjami komputerowymi/ w celu rozwiązania problemu zadania.

§ 6


1. Oceny pracownika dokonuje się na piśmie w arkuszu okresowej oceny pracownika.
2. Wzór arkusza oceny stanowi załącznik Nr 1 do niniejszego regulaminu.
3. Sporządzenie oceny na piśmie polega w szczególności na:

1) określeniu stopnia spełniania przez Ocenianego żądanych kryteriów, przy uwzględnieniu  następujących stopni:

a) stopień bardzo dobry - przyznawany, jeżeli Oceniany zawsze spełniał dane  kryterium, niejednokrotnie w sposob przewyższający oczekiwania, za stopień ten Oceniany  otrzymuje pięć punktów,

b) stopień dobry - przyznawany, jeżeli Oceniany prawie zawsze spełniał kryterium w  sposób odpowiadający oczekiwaniom, za stopień ten Oceniany otrzymuje cztery punkty,

c) stopień zadowalający - przyznawany, jeżeli Oceniany zazwyczaj spełniał dane  kryterium w sposób odpowiadający oczekiwaniom, za stopień ten Oceniany otrzymuje trzy  punkty,

d) stopień niezadowalający - przyznawany, jeżeli Oceniany często nie spełniał danego  kryterium w sposób odpowiadajacy oczekiwaniom. Za stopień ten Oceniany otrzymuje dwa  punkty.

2) przyznaniu Ocenianemu oceny, przy uwzględnieniu uzyskanej przez Ocenianego sumy punktów, według następującej skali ocen:
- ocena bardzo dobra - w przypadku uzyskania od 46 do 50 punktów,
- ocena dobra - w przypadku uzyskania od 40 do 45 punktów,
- ocena zadowalająca - w przypadku uzyskania od 30 do 39 punktów,
- ocena negatywna - w przypadku uzyskania poniżej 30 punktów.

3) uzasadnienie oceny, w którym Oceniający opisuje sposób wykonywania przez Ocenianego obowiązków, zwracając szczególną uwagę na spełnianie przez niego kryteriów, z punktu  widzenia których jest oceniany.

§ 7


1. Przed dokonaniem czynności, o których mowa w § 6 ust. 3 Oceniający przeprowadza z Ocenianym rozmowę, zwaną dalej rozmową oceniającą. Termin rozmowy oceniającej wyznacza Oceniający, informując o nim Ocenianego co najmniej na dwa dni przed terminem rozmowy.

2. Podczas rozmowy Oceniający:

a) omawia z Ocenianym wykonywanie przez niego obowiązków w okresie, w którym  podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego podczas realizacji zadań oraz  spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny,

b) określa w porozumieniu z Ocenianym zakres wiedzy i umiejętności wymagających  rozwinięcia,

c) omawia z Ocenianym plan działań doskonalących umiejętności Ocenianego w celu lepszego wykonywania przez niego obowiązków.

§ 8


1. Ocenianemu przysługuje od przyznanej mu oceny odwołanie do Wójta w terminie siedmiu dni od daty otrzymania oceny.

2. Odwołanie powinno być sporządzone na pismie i powinno zawierać uzasadnienie.

§ 9


Arkusze oceny włączane są do akt osobowych pracownika.

§ 10


1. W stosunku do ocenianego pracownika obowiązuje jawność oceny.

2. Zabrania się udzielania informacji o ocenie pracownika osobom nieupoważnionym.

Załącznik Nr 1
do Regulaminu Oceny
Pracowników
Urzędu Gminy Narewka



ARKUSZ OKRESOWEJ OCENY PRACOWNIKA SAMORZĄDOWEGO

I. Nazwa i adres jednostki zatrudniającej

Nazwa ….....................................................................................................................................................

Adres ….....................................................................................................................................................


II. Dane dotyczące ocenianego pracownika

Imię …........................................................................................................................................................

Nazwisko …................................................................................................................................................

Komórka organizacyjna …............................................................................................................................

Stanowisko ….............................................................................................................................................

Data zatrudnienia na stanowisku urzędniczym …...........................................................................................

Data rozpoczęcia pracy na obecnym stanowisku …........................................................................................


III. Dane dotyczące poprzedniej oceny


Data sporządzenia …...............................................................................................................................

Ocena/poziom …......................................................................................................................................


IV. Informacja dotycząca rozmowy oceniajacej


Rozmowa oceniająca przeprowadzona została z pracownikiem w dniu …......................................................

Rozmowę przeprowadził ….....................................................................................................................

Podpis pracownika …..............................................................................................................................

….................................................................
/pieczatka i podpis osoby oceniającej/



V. Określenie stopnia spełnienia przez pracownika żądanych kryteriów

W poniższej tabeli należy wstawić znak „X” w odpowiednim miejscu, stosownie do stopnia spełnieniania przez Ocenianego poszczególnych kryteriów.


Lp.
Kryteria oceny Niezadowalajacy
(2 pkt.) Zadowalający
(3 pkt.) Dobry
(4 pkt.) Bardzo dobry
(5 pkt.)

1
Sumienność

2
Sprawność

3
Bezstronność

4 Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów

5
Planowanie i organizowanie pracy

6
Postawa etyczna

7 _______________________________

8 _______________________________

9 _______________________________

10 _______________________________


Suma punktów za wszystkie kryteria:


…................................................................................................................................


Tabela rozpiętości punktów:

Lp. Liczba punktów dla pracowników Ocena
1 50 - 46 punktów Bardzo dobra
2 45 - 40 punktów Dobra
3 39 - 30 punktów Zadowalająca
4 Poniżej 30 punktów Negatywna

VI. Przyznanie oceny okresowej

Dane dotyczące Oceniającego:

Imię ….......................................................................................................................................................

Nazwisko …..............................................................................................................................................

Stanowisko …...........................................................................................................................................

Przyznaję Ocenianemu następującą okresową ocenę:

Bardzo dobrą
Dobrą
Zadowalającą
Negatywną


Wpisać pozytywną - jeżeli zaznaczony został poziom bardzo dobry, dobry lub zadowalajacy, negatywną - jeżeli poziom niezadowalajacy.

Uzasadnienie:

….................................................................................................................................................................

….................................................................................................................................................................

….................................................................................................................................................................

….................................................................................................................................................................

…........................................... ….................................... …...............................................
/miejscowość/ /dzień, miesiąc, rok/ /podpis oceniającego/



VII. Wnioski wynikające z przeprowadzonej oceny. Zakres wiedzy i umiejętności wymagających rozwinięcia. Proponowany plan działań doskonalących umiejętności Ocenianego celem lepszego wykonywania przez niego obowiązków.

….................................................................................................................................................................

….................................................................................................................................................................

….................................................................................................................................................................

….................................................................................................................................................................

VIII. Potwierdzenie przez pracownika otrzymania oceny na piśmie


Potwierdzam, że w dniu …............................................. otrzymałem arkusz oceny z oceną okresową oraz zostałem pouczony o prawie odwołania się od przyznanej oceny do Wójta w terminie siedmiu dni od dnia jej otrzymania.


…............................................................. …......................................................
/miejscowość, data/ /podpis pracownika/





….................................. dnia ....................


…......................................................................
(imię i nazwisko pracownika)


….....................................................................
(stanowisko pracownika)


….....................................................................
(adres pracownika)

Wójt

…................................................................
(nazwa gminy)



Odwołanie od ceny okresowej

z dnia …......................................


Niniejszym odwołuję się od oceny okresowej z dnia …......................................... doręczonej mi

w dniu …................................ Wnoszę o jej zmianę i przyznanie mi oceny …...........................

Uzasadnienie

W dniu …................................ doręczono mi arkusz oceny okresowej, zawierający ocenę mojej

pracy za okres od dnia …............................... do dnia …...................... Przyznana mi ocena jest

negatywna. Z oceną tą się nie zgadzam z następujących powodów:

…...................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2009-11-10

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2009-11-25

Data modyfikacji: 2009-11-25

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2009-11-25