Uchwała Nr XXIX/238/09

Uchwała Nr XXIX/238/09

Rady Gminy Narewka

z dnia 29 grudnia 2009 r.

w sprawie gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych  i przeciwdziałania narkomanii na 2010 r.

     Na podstawie art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi / Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793, Nr 176, poz.  1238, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 144, poz. 1178/ oraz art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz. 826, z 2007 r. Nr 7, poz. 48, Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520, Nr 92, poz. 753, Nr 98, poz. 817/ uchwala się, co następuje:

§ 1. Ustala się gminny program profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych  i przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Narewka na 2010 r. stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do corocznego składania sprawozdania z realizacji programu.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia z mocą od 1 stycznia 2010 r.

Przewodniczący Rady Gminy

Andrzej Niedźwiedź

                                                                                              

Załącznik

do uchwały Nr XXIX/238/09

Rady Gminy Narewka

   z dnia 29 grudnia 2009r.

 

GMINNY PROGRAM

PROFILAKTYKI, ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

 NA ROK 2010

       
Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest jednym z najważniejszych obszarów działania samorządu lokalnego.

Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, że większość kompetencji i środków finansowych jest zlokalizowanych  na poziomie samorządów gmin, które na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi są podmiotem właściwym do rozwiązywania  problemów alkoholowych  w swoich społecznościach lokalnych.

I.                  
DIAGNOZA STANU ZASOBÓW I PROBLEMÓW

Posługując się wskaźnikami europejskimi oraz wynikami badan społecznych liczbę osób uzależnionych w Polsce można szacować na około 860tys.(dane te dotyczą tylko i wyłącznie osób pełnoletnich), w tym 707 tys. to mężczyźni i 153tys. to kobiety), zaś osób pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie na około 4 mln.

 

Uzależnienie od alkoholu, jak zarówno i narkotyków, jest chorobą, którą można zdiagnozować na podstawie występowania określonych objawów. Zgodnie z obowiązującym w Polsce systemem diagnostycznym, Międzynarodową Klasyfikacją Chorób, Urazów i Przyczyn Zgonów, uzależnienie od alkoholu  identyfikowane jest jako zespół właściwości fizjologicznych, emocjonalnych i poznawczych, które pojawiają się w wyniku wieloletniego używania alkoholu.

Alkohol i narkotyki mają takie same działania, gdyż jako substancje psychoaktywne zmieniają postrzeganie realnego świata.

Szkody związane z używaniem substancji psychoaktywnych można zaklasyfikować, między innymi, do  następujących grup:

- szkody zdrowotne  i społeczne powodowane przez długotrwałe używanie substancji psychoaktywnych ( w tym uzależnienie i inne poważne szkody somatyczne,
  psychiczne i społeczne);

- zachowania podejmowane w związku z używaniem substancji psychoaktywnych, które stanowią potencjonalne ryzyko dla zdrowia lub bezpieczeństwa (np.
  prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu);

-zagrożenie dla rozwoju osobistego (np. nieprawidłowy sposób zaspokajania potrzeb rozwojowych, kłopoty ze zdobyciem wykształcenia, konflikty z prawem itp.);

-różnorodne szkody doznawane przez dzieci osób uzależnionych.

Narkomania, jak  i alkoholizm są problemami społecznymi, które stanowią wyzwanie cywilizacyjne o zasięgu globalnym.

Uzależnienie od alkoholu jest chorobą, którą przy wdrożeniu odpowiedniego leczenia można zatrzymać.

Duże rozpowszechnienie używania środków psychoaktywnych  ma wielowymiarowe przyczyny, a szkody z tym związane obserwowane są w różnych sferach życia społecznego. Negatywne konsekwencje spożywania alkoholu dotyczą nie tylko osób uzależnionych, ale również osób spożywających alkohol szkodliwie. 

Skala problemu narkomanii nie do końca jest znana. Szacunki mówią o 20-60 tys. osób uzależnionych (bez alkoholu) i 200-300 tys. osób, które miały kontakt z
narkotykami

W Gminie Narewka zamieszkuje ogółem  4060 osób ( stan na dzień 02.12.2009r.), w tym:

Wiek               

Mężczyzn       

Kobiet            

Ogółem     

0-2

39

40

79

  3

16

13

29

4-5

29

22

51

  6

13

11

24

  7

11

9

20

8-12

71

 63

134

13-15

70

49

119

16-17

73

36

109

   18

20

23

43

19-65

1387

X

1387

19-60

X

1065

1065

pow. 65

307

X

307

pow.60

X

693

693

Ogółem

2036

2024

4060

 

 

         Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce wynika, że w 2009r. liczba osób korzystających z pomocy społecznej wynosiła - 161 rodzin, w tym  382 osoby w tych rodzinach. Najczęstsze formy udzielania pomocy społecznej:

1)zasiłek okresowy z powodu bezrobocia – 63 rodziny

2)zasiłek stały z powodu niepełnosprawności -40 rodzin

3)zasiłek celowy - 27

Wiele rodzin  korzystających z pomocy społecznej boryka się z problemem alkoholowym.

Brak danych dotyczących problemu narkomanii.

          Z danych z Posterunku Policji w Narewce wynika, że w roku 2009:

- przeprowadzono 85 postępowań przygotowawczych wobec osób popełniających przestępstwa będąc pod wpływem alkoholu,

- ujawniono 42 wykroczenia popełnione przez osoby będące w stanie nietrzeźwości, w tym m.in. sporządzono 10 wniosków o ukaranie i nałożono 21 mandatów
  karnych.

Przeprowadzono 197 interwencji, w tym 70 to interwencje domowe, podczas  których 11 osób zatrzymano do wytrzeźwienia, na 8 osób sporządzono wnioski o leczenie odwykowe do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narewce, wypełniono 6 niebieskich kart.

II.  ŚRODKI  NA  REALIZACJĘ  PROGRAMU

        Środki na realizację zadań własnych Gminy wynikają z ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii prowadzonych w postaci Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

III.      ZADANIA PROGRAMU

 

1.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków:

- informowanie o najbliższych placówkach zajmujących się lecznictwem odwykowym

- wspieranie grup samopomocowych typu klubów abstynenckich AA

- współpraca z organizacjami służącymi rozwiązywaniu problemów alkoholowych

- podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa dot. problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz używaniem innych substancji psychoaktywnych

2.Udzielanie rodzinom z problemem alkoholowym, narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

- finansowanie działalności punktu konsultacyjnego

- organizowanie pomocy dla ofiar przemocy domowej

- zapobieganie powstawaniu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu

- finansowanie stanowiska psychologa

- utrzymanie świetlicy socjoterapeutycznej, oraz dofinansowanie działalności świetlic samorządowych

- kontynuacja pracy zespołu interdyscyplinarnego

3.Kontynuacja działań w zakresie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym poprzez:

- prowadzenie z osobami nadużywającymi alkoholu rozmów  motywujących do podjęcia leczenia odwykowego

- kierowanie do sądu wniosków o skierowanie do poddania się obowiązkowi leczenia odwykowego osób uzależnionych

- kierowanie osób zgłoszonych do podjęcia leczenia odwykowego na badania lekarza biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia i wskazania
  leczniczego

- przygotowywanie dokumentacji związanej z w/w postępowaniem sądowym

- podejmowanie  interwencji w indywidualnych sprawach mieszkańców związanych z problemem alkoholowym

4.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i  przeciwdziałaniu narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży:

- podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym dla rodziców, których celem jest wspieranie abstynencji dziecka i przygotowanie go do świadomych i odpowiedzialnych decyzji związanych z nadużywaniem alkoholu oraz używaniem substancji psychoaktywnych

- organizowanie konkursów plastycznych i literackich o tematyce antyalkoholowej, antynarkotykowej, oraz przeciwdziałaniu przemocy

- wspieranie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Narewce w rozwijaniu zadań profilaktycznych, a w szczególności obejmujących diagnozę problemu używania alkoholu i narkotyków oraz realizację adekwatnego do potrzeb programu profilaktycznego

- propagowanie pozytywnych wzorców zachowań poprzez organizowanie imprez rozrywkowo – sportowych dla dzieci i młodzieży (rajdy rowerowe, biegi uliczne, wycieczki krajoznawcze itp.)

- organizowanie i wspieranie form spędzania wolnego czasu w postaci obozów, i wycieczek i zajęć  dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych

- remont i doposażenie świetlic samorządowych na terenie Gminy Narewka w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych, rekreacyjnych, sportowych i świetlicowych

5.Wspomaganie działalności jednostek i instytucji służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii w zakresie:

-wspomagania działalności jednostek służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii poprzez dofinansowanie różnych form spędzania czasu wolnego na terenie Gminy Narewka.

6.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, narkomania, pomocy psychospołecznej i prawnej, a także ochrony przed przemocą w rodzinie oraz udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z rodzin patologicznych w zakresie:

-współpracy z miejscowym posterunkiem policji

-współpracy z pracownikami socjalnymi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce

-współpracy z Punktem konsultacyjnym świadczącym usługi dla osób i rodzin z problemem alkoholowym

-dożywianie dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i innymi patologiami

-organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych przy współpracy z innymi instytucjami i organizacjami

-organizacja wypoczynku zimowego dla dzieci i młodzieży w środowisku gminnym

-współpraca ze szkołą i innymi instytucjami i organizacjami przy organizowaniu imprez szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży

IV.DZIAŁALNOŚĆ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWCH I PRZECIWDZIALANIA NARKOMANII

Gminna komisja jest powoływana na podstawie art.4 ust.3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych  wchodzą  osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art.4 ust.4 w/w ustawy).

Do ustawowych zadań gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych należy:

-inicjowanie działań w zakresie realizacji zadań własnych Gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,

-podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,

-opiniowania wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w art.12 ust.1 i 2 ustawy (limit i lokalizacja punktów, w których sprzedawane i podawane są napoje alkoholowe),

- kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych ( na podstawie upoważnienia wystawionego przez wójta, art.18 ust.8 w/w ustawy).

V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GKRPA W NAREWCE

 

Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narewce ustala się wynagrodzenie w wysokości 42,00zł brutto. Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Komisji będzie wypłacane na podstawie podpisanej listy obecności.

PLAN  RZECZOWO-FINANSOWY  DO GMINNEGO  PROGRAMU PROFILAKTYKI  I  ROZWIĄZYWANIA  PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH  I  PRZECIWDZIAŁANIA  NARKOMANII W  2010 r.

 
Lp.
 
 
Z A D A N I E
 
KWOTA W ZŁ

1.

Wynagrodzenie osobowe – wynagrodzenie członków GKRPA, wynagrodzenie za pracę terapeuty w Punkcie konsultacyjnym, wynagrodzenie za pracę psychologa

 37 000,00

2.

Uczestnictwo w blokach szkoleniowych o tematyce alkoholowej, narkotykowej, przeciwdziałaniu przemocy- osób działających w komisji, nauczycieli i innych służbach społecznych, zespole interdyscyplinarnym, superwizja,

5 000,00

3.

Profilaktyka narkomanii

1 000,00

4.

Sfinansowanie opinii biegłego wydawanych do celów ustalenia uzależnienia osób kierowanych na leczenie odwykowe, sfinansowanie kosztów sądowych związanych z postępowaniem  sądowym

 

1 000,00

5.

Realizowanie zajęć profilaktycznych w szkołach i świetlicach samorządowych na terenie Gminy, dofinansowanie projektu prozdrowotnego, organizowanie imprez, spotkań, zajęć o charakterze profilaktyki uzależnień

 2 000,00

6.

Remont i doposażenie świetlicy samorządowej w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych, rekreacyjnych, sportowych i      świetlicowych w  Zabłotczyźnie

   9750,00                     

7.

Wsparcie działalności grup samopomocowych AA

500,00

8.

Dofinansowanie działalności  Świetlicy Socjoterapeutycznej w Narewce

9 750,00

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2009-12-30

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2010-01-12

Data modyfikacji: 2010-01-12

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2010-01-12