Kompleksowa kontrola finansowa

Kompleksowa kontrola gospodarki finansowej.

     Kontrolę przeprowadzili przedstawiciele Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. w dniach od 02-03-2004
do 13-04-2004 r.

Zakres kontroli:

     Kompleksową kontrolę gospodarki finansowej przeprowadzono za okres 2003r. obejmując następujące zagadnienia:

       - ustalenia ogólnoorganizacyjne,

       - księgowość i sprawozdawczość budżetu,

       - wykonanie budżetu,

       - wydatki majątkowe,

       - stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych,

       - mienie komunalne,

       - zadania zlecone i realizowane w ramach porozumień,

       - rozliczenia finansowe budżetu gminy z jej jednostkami organizacyjnymi.

 

Zalecenia pokontrolne:

I. W zakresie funkcjonowania kontroli finansowej:

     - przydzielenie w zakresach czynności pracownikom referatu finansowego wszystkich obowiązków realizowanych przez nich w związku z prowadzeniem obsługi finansowo - księgowej gminnych jednostek organizacyjnych;

     - spowodowanie wdrożenia procedur kontroli przez wszystkich kierowników gminnych jednostek organizacyjnych organizacyjnych uwzględnieniem iż przyjęcie wspólnych procedur związanych ze skoncentrowaną obsługą finansowo - księgową nie może pozbawić kierowników jednostek prawa dysponowania środkami publicznymi, ani też zdejmować z nich odpowiedzialności za prowadzoną gospodarkę finansową;

     - realizowanie obowiązku nałożonego przepisami art. 127 ustawy o finansach publicznych w kwestii kontroli przestrzegania procedur kontroli przez podległe jednostki organizacyjne.

II. Uzupełnienie dokumentacji opisującej przyjęcie zasady rachunkowości z uwzględnieniem specyfiki wynikającej z faktu prowadzenia przez Urząd skoncentrowanej obsługi księgowej jednostek organizacyjnych.

III. Realizowanie w pełni obowiązków sporządzania jednostkowych sprawozdań budżetowych, nałożonych przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.

IV. Zapewnienie prawidłowości opracowywania przez gminne jednostki budżetowe planów finansowych, finansowych tym dotyczących zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami oraz ujmowanie w planie finansowym Urzędu wszystkich wydatków, które nie zostały objęte planami finansowymi innych jednostek.

V. Spowodowanie wyeliminowania uchybień w zakresie prowadzenia gospodarki pieniężnej, wskazanych w protokole kontroli i zakresie zaleceniach pokontrolnych

VI. W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków:

     - podjęcie stosownych działań mających na celu przedłożenie organowi stanowiącemu taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi wskazanymi w protokole i w zaleceniach pokontrolnych;

     - doprowadzenie do podjęcia regulaminu odprowadzania ścieków;

     - zaniechanie pobierania opłat za przyłączenie nieruchomości do sieci, jeżeli nie mają charakteru dobrowolnego lub nie stanowią formy wynagrodzenia za wykonanie usługi (budowę przyłączy);

VII. Przestrzeganie przepisów prawnych regulujących zasady przyznawania wynagrodzeń pracownikom samorządowym zatrudnionym w poszczególnych jednostkach organizacyjnych gminy, z zachowaniem kompetencji w zakresie ich ustalania. Przestrzeganie zakresu uprawnień w regulowaniu stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych.

VIII. Zawieranie w informacji o stanie mienia komunalnego pełnych danych, o których mowa w art. 120 ustawy o finansach publicznych i uchwale organu stanowiącego.

IX. Wyeliminowanie nieprawidłowości w zakresie opodatkowania podatkami i opłatami lokalnymi, opisanych w protokole kontroli i części opisowej wystąpienia pokontrolnego, których źródłem są zaniechania w stosowaniu przez organ podatkowy czynności sprawdzających.

X. Uzupełnianie akt wymiarowych o brakujące informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych, w myśl wskazań wymienionych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

XI. Prowadzenie terminowych i systematycznych działań windykacyjnych w stosunku do podatników, na których ciążą zaległości podatkowe, mając na względzie przepisy ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

XII. Przestrzeganie przepisów Działu IV ustawy Ordynacja podatkowa w przypadku wydawania decyzji podatkowych.

XIII. Stosowanie zwolnień i ulg w podatku rolnym z uwzględnieniem przepisów ustawy o podatku rolnym.

XIV. Prowadzenie ewidencji księgowej podatków lokalnych zgodnie z przepisami przytoczonymi w treści protokołu kontroli, wyeliminowanie nieprawidłowości naruszających przepisy wskazanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont.

XV. Ustalenie prawidłowych i rzetelnych danych służących sporządzaniu wniosku o przyznanie części subwencji rekompensującej utracone dochody z tytułu ulg i zwolnień ustawowych wynikających z ustaw o podatku rolnym i podatku leśnym, zweryfikowanie danych zawartych w przedmiotowych wnioskach.

XVI. Zachowanie rzetelności przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych z wykonania podstawowych dochodów podatkowych, wyeliminowanie opisanych nieprawidłowości poprzez złożenie korekty sprawozdania za 2002 r.

 

Odpowiedź na zalecenia:

 

Odpowiedzi na zalecenia pokontrolne udzielono w dniu 19-07-2004 r., w której stwierdzono, że zalecenia pokontrolne zostały zrealizowane w następujący sposób:

1. W zakresie funkcjonowania kontroli finansowej:

    a) pracownikom referatu finansowego uzupełniono zakresy czynności;

    b) trwa opracowywanie zasad gospodarki kasowej dla poszczególnych jednostek;

    c) będzie realizowany obowiązek przestrzegania procedur kontroli przez podległe jednostki organizacyjne;

2. Dokumentację opisującą przyjęte zasady uzupełniono Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 123/04.

3. W 2004 r. są sporządzane wszystkie sprawozdania jednostkowe nałożone przepisami rozporządzenia Ministra Finansów.

4. Będą prawidłowo opracowywane plany finansowe - ujęte wszystkie wydatki, które nie zostały ujęte planami finansowymi innych jednostek.

5. Raport kasowy jest sporządzany zgodnie z instruktażem inspektora RIO oraz Zarządzeniem Wójta Gminy Nr 79/03.

6. W zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków:

     a) ustalenie cen mł wody i odprowadzania ścieków na 2005 r. będzie realizowane w oparciu o przepisy ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;

    b) przyjęto regulamin odprowadzania ścieków Uchwałą Rady Gminy Nr XIV/133/04 z dnia 21.06.2004 r.

    c) zaniechano pobierania opłat za przyłącze nieruchomości do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Projekt uchwały o korzystaniu z urządzeń kanalizacyjnych zostanie przedstawiony Radzie Gminy.

7. Kierownicy jednostek budżetowych będą realizować zadania związane zatrudnianiem i ustalaniem wynagrodzenia pracowników. W dniu 21.06.2004 r. została przyjęta uchwała w sprawie minimalnego wynagrodzenia w I kategorii zaszeregowania oraz akceptacji wartości jednego punktu przy ustalaniu wynagrodzenia dla pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych.

8. W opracowaniu informacji o stanie mienia przy projekcie budżetu na 2005 r. zostaną uwzględnione dane, o których mowa w art. 120 ustawy o finansach publicznych.

9. Odpis podatku dla PKP Linie Kolejowe został potwierdzony korektą deklaracji złożoną przez podatnika.

10. Zostały wszczęte postępowania podatkowe dotyczące uzupełnienia akt wymiarowych o brakujące informacje o nieruchomościach i obiektach budowlanych.

11. W stosunku do osób zalegających z tytułu podatków, prowadzone będą systematycznie działania windykacyjne.

12. Decyzje podatkowe dotyczące ulg w podatku rolnym, leśnym i od nieruchomości wydawane są zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi.

13. Nieprawidłowości dotyczące prowadzenia ewidencji księgowej podatku od środków transportowych zostały wyeliminowane i są prowadzone zgodnie z instruktażem udzielonym w trakcie kontroli.

14. Korekta sprawozdania za 2002 r. została sporządzona w m-cu sierpniu 2004r. po zakończeniu wszczętego postępowania podatkowego.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2004-09-24

Data modyfikacji: 2004-09-24

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2004-09-24