Zarządzenie Nr 154/05

ZARZĄDZENIE NR 154/05

WÓJTA GMINY NAREWKA

z dnia 27 stycznia 2005 r.

 

w sprawie realizacji zadań obronnych i obrony cywilnej w 2005 roku

     Na podstawie Zarządzenia Nr 1/05 Wojewody Podlaskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 4 stycznia 2005 roku w sprawie realizacji zadań obronnych i obrony cywilnej w 2005 roku zarządza się co następuje:

§ 1

1. Ustala się wytyczne w sprawie realizacji zadań obronnych w gminie stanowiące załącznik Nr 1 do zarządzenia.

2. Ustala się wytyczne w sprawie realizacji szkolenia obronnego w gminie stanowiące załącznik Nr 2 do zarządzenia

3. Ustala się wytyczne w sprawie realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej w gminie stanowiące załącznik Nr 3 do zarządzenia.

§ 2

     Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych, przedsiębiorców na terenie gminy do realizacji zadań określonych w wytycznych, o których mowa w § 1.

§ 3

     Nadzór i koordynację nad realizacją zarządzenia powierza się pracownikowi ds. obronnych i OC Urzędu Gminy Narewka.

§ 4

     Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 154 /05

Wójta Gminy Narewka

z dnia 27 stycznia 2005 r.

WYTYCZNE

w sprawie realizacji zadań obronnych w 2005 roku

§ 1. Na podstawie Zarządzenia Wojewody Podlaskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa Nr 1/05 z dnia 4 stycznia 2005 roku ustala się szczegółowy plan działania na rok 2005r.

§ 2. Do podstawowych funkcji realizowanych przez pozamilitarne ogniwa obronne należy:

  1) ochrona ludności w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

  2) zapewnienie materialnych, informacyjnych i duchowych podstaw egzystencji ludności w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

  3) zasilanie zasobami ludzkimi i materiałowymi Sił Zbrojnych RP.

§ 3. Zadania realizowane na potrzeby Sił Zbrojnych to:

  1) sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań mobilizacyjnych na rzecz Sił Zbrojnych;

  2) organizowanie wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony;

  3) planowanie i nadzorowanie wykonywania świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony na obszarze gminy.

§ 4. Zadania dotyczące podsystemu kierowania obronnością:

  1) przygotowanie komórek organizacyjnych podległych i nadzorowanych oraz jednostek organizacyjnych do funkcjonowania w czasie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, w tym do działania na stanowiskach kierowania;

  2) posiadanie aktualnych dokumentów dotyczących obronności, tj.: regulaminu organizacyjnego urzędu na czas zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, dokumentacji stałego dyżuru, planu technicznego zabezpieczenia i ochrony dotychczasowego miejsca pracy;

  3) utrzymywanie w pełnej gotowości do działania obsadę osobową stałego dyżuru oraz systemu alarmowego i informacyjnego;

  4) opracowanie i uzgodnienie Planu Operacyjnego Funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny;

  5) zorganizowanie sprawnego obiegu przepływu informacji dotyczących realizacji zadań obronnych wśród podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych jednostek organizacyjnych.

§ 5. Zadania obronno-gospodarcze:

  1) współuczestnictwo w opracowywanym przez MON Centralnym Programie Mobilizacji Gospodarki na lata 2007-2012 w części dotyczącej gminy;

  2) sprawować nadzór nad rezerwami mobilizacyjnymi agregatów prądotwórczych;

  3) realizacja zadań związanych z zapewnieniem warunków bezpiecznego funkcjonowania struktur gminy w tym ochronę ludności i majątku narodowego przed skutkami zbrojnych i poza zbrojnych oddziaływań kryzysowych i wojennych;

  4) występowanie do właściwego komendanta WKU celem reklamowania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji lub wybuchu wojny;

  5) uwzględnianie wymagań obronnych w realizacji polityki przestrzennego zagospodarowania gminy;

  6) realizowanie przedsięwzięć rzeczowo-finansowych zawartych w " Programie Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych Województwa Podlaskiego na lata 2005-2010".

§ 6. Zadania obronne ogniw ochrony gminy to:

  1) realizowanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i porządku publicznego;

  2) prowadzenie rozpoznania i przeciwdziałania zagrożeniom godzącym w bezpieczeństwo, obronność, niezależność i całość państwa;

  3) współuczestnictwo w zwalczaniu klęsk żywiołowych.

§ 7. Działalność organizacyjna, nadzoru i kontroli oraz sprawozdawczość polega w szczególności na:

  1) opracowaniu zarządzenia, wytycznych i kalendarzowego planu działania w sprawie realizacji zadań obronnych w 2005r. na podstawie niniejszego zarządzenia oraz określeniu zadań obronnych, przesłaniu tych dokumentów do jednostek podległych i podporządkowanych celem realizacji;

  2) sporządzenie i przesłanie do WZK PUW zgodnie z § 18 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004r. w sprawie świadczeń rzeczowych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz.U. Nr 118, poz. 1872) i § 11 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 października 2004r. w sprawie świadczeń osobistych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz. U. Nr 229, poz. 2307):

   a) zaktualizowanego zestawienia świadczeń osobistych, etatowych i doraźnych świadczeń rzeczowych przewidzianych do wykonania w razie ogłoszenia mobilizacji lub wybuchu wojny,

   b) zaktualizowanego zestawienia świadczeń osobistych i doraźnych świadczeń rzeczowych, które mają być wykonane w 2005r. oraz zestawienia świadczeń osobistych, które mają być wykonane w 2005r;

  3) kontroli i ocenie przygotowania jednostek organizacyjnych na terenie gminy w zakresie realizacji zadań obronnych;

  4) opracowaniu planu kontroli w zakresie realizacji zadań obronnych oraz dokonanie oceny stopnia przygotowania do funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa;

  5) sporządzeniu sprawozdania z działalności obronnej i przesłania go do WZK PUW w Białymstoku.

Załącznik Nr 2

do zarządzenia Nr 154 /05

Wójta Gminy Narewka

z dnia 27 stycznia 2005r.

WYTYCZNE

w zakresie realizacji szkolenia obronnego na 2005 rok

§ 1.Na podstawie Zarządzenia Wojewody Podlaskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa Nr 1/05 z dnia 4 stycznia 2005 roku ustala się główne kierunki szkolenia obronnego na 2005 rok.

§ 2. Zasadniczym celem szkolenia obronnego jest:

  1) wdrażanie postanowień wynikających z nowych aktów prawnych,

  2) przygotowanie zespołów osobowych odpowiedzialnych za:

    a) planowanie obronne,

    b) funkcjonowanie obsad stałych dyżurów,

    c) szczególną ochronę obiektów

  3) przygotowanie do udziału w ćwiczeniach gminnych.

§ 3. Głównym kierunkiem szkolenia obronnego w 2005 roku będzie zapoznanie z zagrożeniami i zasadami funkcjonowania administracji publicznej w czasie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny, oraz przygotowanie procesu planowania operacyjnego i przygotowań obronnych na wszystkich szczeblach administracji publicznej.

§ 4. Do szkoleń należy wykorzystać:

  1) Strategię Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 08.09.2003 r.

  2) Strategię Obronności Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 maja 2000r.

  3) akty prawne:

    a) ustawę z dnia 21 listopada 1967 roku o powszechnym obowiązku obrony RP (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 );

    b) ustawę z dnia 29 sierpnia 2002r. o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom RP (Dz.U. Nr 156, poz. 1301 z późn. zm. );

    c) ustawę z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym (Dz. U. Nr 113, poz. 985z późn. zm.);

    d) ustawę z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558z późn. zm.);

    e) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 maja 2002 r. w sprawie militaryzacji jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. Nr 78, poz. 707);

    f) ustawę z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 z późn. zm.);

    g) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 kwietnia 2001 r. w sprawie zasad koordynacji działań w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obrony państwa (Dz. U. Nr 32, poz. 363 z późn. zm.);

    h) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 stycznia 1998 r. w sprawie tworzenia, gospodarowania, dysponowania i finansowania rezerw państwowych, kontroli i tworzenia systemu informacyjnego o rezerwach gospodarczych (Dz. U. Nr 5, poz. 15);

    i) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004r. w sprawie szkolenia obronnego (Dz. U. Nr 16, poz. 150);

    j) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004r. w sprawie kontroli wykonywania zadań obronnych (Dz. U. Nr 16, poz. 151);

    k) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz.U. Nr 16,poz. 152);

    l) postanowienie Prezydenta RP z dnia 12 marca 2004r. o wydaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. nr 16, poz. 255);

    m) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym (Dz.U. Nr 98, poz. 9780;

    n) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 maja 2004r. w sprawie warunków i sposobu przygotowania publicznej i niepublicznej służby zdrowia na potrzeby obronne państwa oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz.U. Nr 143, poz. 15150;

    o) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 czerwca 2004r. w sprawie warunków i trybu planowania i finansowania zadań wykonywanych w ramach przygotowań obronnych państwa przez organy administracji rządowej i organy samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 152, poz. 1599);

    p) ustawa z dnia 16 lipca 2004r. - Prawo telekomunikacyjne (Dział VIII- Obowiązki na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego (Dz.U. nr 171, poz. 1800);

    q) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004r. w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa (Dz.U. Nr 180, poz. 1855);

    r) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 2004r. w sprawie świadczeń na rzecz obrony w czasie pokoju (dz.u. Nr 181, poz. 1872);

    s) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz.U. Nr 203, poz. 2081);

    t) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 października 2004r. w sprawie świadczeń osobistych na rzecz obrony w czasie pokoju (Dz.U. Nr 229, poz. 2307);

    u) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 24 sierpnia 2004r. w sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne na cele obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz.U. Nr 207, poz. 21070;

    v) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r. w sprawie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny (Dz.U. Nr 210, poz. 2136);

    w) rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych (Dz.U. Nr 212, poz. 2153);

    x) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r. w sprawie gotowości obronnej państwa (Dz.U. Nr 219, poz. 2218);

    y) rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 września 2004r. w sprawie organów właściwych do stosowania w czasie stanu wojennego ograniczeń wolności i praw człowieka wobec osób, których działalność zagraża bezpieczeństwu lub obronności państwa, oraz trybu postępowania w tych sprawach (Dz.U. Nr 219, poz. 2219);

§ 5. W organizacji szkolenia obronnego należy zwrócić szczególna uwagę na :

  1) właściwy podział osób objętych szkoleniem na grupy szkoleniowe,

  2) ocenę poziomu przygotowania osób objętych szkoleniem do realizacji powierzonych im zadań obronnych oraz dobór tematyki i form szkolenia adekwatnych do tego przygotowania.

§ 6. Planowanie szkolenia obronnego należy realizować poprzez:

  1) opracowanie rocznych planów szkolenia, stanowiące załącznik Nr 1 do niniejszych wytycznych;

  2) realizacje niniejszych wytycznych.

Załącznik Nr 3

do zarządzenia Nr 154 /05

Wójta Gminy Narewka

z dnia 27 stycznia 2005r.

WYTYCZNE

w sprawie realizacji zadań w zakresie obrony cywilnej na 2005 rok

§ 1. Ustala się główne kierunki działania w ogniwach ochrony ludności i obrony cywilnej:

  1) stworzenie sprawnego mechanizmu przejścia systemu ochrony ludności ze struktur funkcjonujących w czasie pokoju do pełnego rozwinięcia sił i środków OC w czasie konfliktu zbrojnego;

  2) utrzymanie w wysokiej zdolności podmiotów ratowniczych a także elementów systemu ostrzegania i alarmowania do pełnej realizacji zadań ochrony ludności (obrony cywilnej) we wszystkich stanach zagrożenia.

§ 2. Realizacja zadań obrony cywilnej obejmuje planowanie, organizację, realizację szkolenia oraz zabezpieczenie logistyczne działań obrony cywilnej.

§ 3. W ramach planowania i organizacji zadań obrony cywilnej o których mowa w § 2 należy:

  1) dokonać aktualizacji planów obrony cywilnej w aspekcie nowych stanów gotowości obronnej państwa;

  2) zaplanować i zorganizować ewakuacje ludności z dużych skupisk ludzkich w tym z obiektów użyteczności publicznej i innych miejsc podwyższonego ryzyka;

  3) wdrożyć postanowienia zawarte w rozporządzeniu Ministra Kultury z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie organizacji i sposobu ochrony zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych na szczeblu gminy (Dz. U. Nr 212, poz. 2153);

  4) aktualizować wykazy jednostek organizacyjnych przewidzianych do realizacji zadań obrony cywilnej na szczeblu gminy;

  5) przedstawić do uzgodnienia wyższym szczeblom organów OC plany działania /zawierające zamierzenia szkoleniowe/ w zakresie obrony cywilnej na rok 2005;

  6) prowadzić weryfikacje organizacji wewnętrznej utworzonych formacji OC w aspekcie potencjalnych zagrożeń gminy;

  7) dokonywać oceny realizacji zadań obrony cywilnej w terenie podległych ogniwach OC, koordynować realizacje zadań OC na swoim terenie.

§ 4. W ramach realizacji szkolenia obrony cywilnej należy:

  1) organizować szkolenia zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych Wojewody Podlaskiego-Szefa Obrony Cywilnej województwa z dnia 6 lutego 2004r. w sprawie zasad organizacji szkoleń z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej w województwie podlaskim;

  2) szczególna uwagę skierować na szkolenie grup osobowych gminnych zespołów reagowania kryzysowego, kadry kierowniczej administracji publicznej oraz pracowników realizujących zadania obronne i obrony cywilnej;

  3) w szkoleniach doskonalących zwrócić szczególną uwagę na zadania wynikające z poniższych przepisów prawa tj.:

    a) ustawy z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony RP (Dz.U. z 2004r., Nr 241, poz. 2416),

    b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, województwa, powiatów i gminy (Dz.U. Nr 96, poz. 850),

    c) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 września 1993r. w sprawie powszechnej samoobrony ludności (Dz.U. Nr 91, poz. 241),

    d) rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 września 2002r. w sprawie odbywania służby w obronie cywilnej(Dz. U. Nr 169, poz. 1391);

  4) kontynuować współpracę z instytucjami i organizacjami społecznymi i pozarządowymi w zakresie realizacji zadań szkoleniowych;

  5) zapewnić udział młodzieży szkolnej w konkursie plastycznym nt.: Woda- Bezpieczeństwo -Ja, organizowanym przez Szefa Obrony Cywilnej Kraju;

  6) prowadzić bieżący nadzór nad realizacją zadań szkoleniowych w poszczególnych ogniwach obrony cywilnej.

§ 5. W ramach realizacji zadań w zakresie zabezpieczenia logistycznego działań obrony cywilnej należy:

  1) zaplanować w budżecie gminy niezbędne środki finansowe na potrzeby obrony cywilnej;

  2) kontynuować prace nad dostosowaniem tabel wyposażenia tworzonych formacji OC w zależności od lokalnych potrzeb i możliwości;

  3) utrzymywać w sprawności techniczno-eksploatacyjnej sprzęt OC;

  4) w realizacji powyższych zadań stosować przepisy prawne, a w szczególności:

    a) ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.),

    b) ustawę z dnia 29 września 1994r.o rachunkowości(Dz.U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.),

    c) ustawę z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.),

  5) na bieżąco aktualizować dane w programie "Baza danych sił i środków szefa OC", wszelkie zmiany przekazywać do organu koordynującego.

§ 6. Realizacja zadań z zakresu zarządzania kryzysowego obejmuje zadania planistyczne i organizacyjne oraz szkoleniowe.

§ 7. W ramach realizacji zadań organizacyjno-planistycznych wymienionych w § 6 należy:

  1) aktualizować plany reagowania kryzysowego;

  2) aktualizować bazy danych na potrzeby ZK;

  3) doskonalić i tworzyć nowe procedury działania na wypadek zagrożeń i ewakuacji;

§ 8. W ramach realizacji zadań szkoleniowych wymienionych w § 6 należy:

  1) prowadzić treningi:

    a) systemu wykrywania i alarmowania,

    b) systemu wczesnego ostrzegania.

  2) sprawdzać gotowość systemu łączności na potrzeby zarządzania w sytuacjach kryzysowych.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2005-01-27

Data modyfikacji: 2005-01-27

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2005-01-27