Zarzadzenie Nr 186/05

Zarządzenie Nr 186/05

Wójta Gminy Narewka

z dnia 30.08.2005 r.

 

w sprawie wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi, zagrożeniami zdrowia pracowników

     Na podstawie art. 237 § 1 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) zarządzam co następuje:

§ 1. Wprowadzam wykaz prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi, zagrożeniami dla zdrowia pracowników stanowiący załącznik Nr 1 do Zarządzenia.

§ 2. Ustalam obowiązujący w zakładzie pracy wykaz prac szczególnie niebezpiecznych oraz wprowadzam wymagania bhp przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych stanowiący załącznik Nr 2 do Zarządzenia.

§ 3. Zobowiązuje się pracowników działu gospodarki komunalnej oraz pozostałych pracowników Urzędu Gminy do przestrzegania bezpieczeństwa i higieny pracy.

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 186/05

Wójta Gminy Narewka

z dnia 30 sierpnia 2005 r.

INSTRUKCJA

BEZPIECZEŃSTWA I HIGIENY PRACY

dot. wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi lub zagrożeniami zdrowia

Instrukcja bhp dotyczy:

  - wykonywania prac związanych z zagrożeniami wypadkowymi lub zagrożeniami zdrowia pracowników,

  - obsługi maszyn i innych urządzeń technicznych,

Pracodawca ma obowiązek zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bhp dotyczącymi wykonywanych przez nich prac (art. 237 § 1 kp)

Pracownicy działu gospodarki komunalnej Urzędu Gminy Narewka są zatrudniani przy pracach:

  1. eksploatacja maszyn i urządzeń technicznych (roboty ziemne, budowlane, drogowe),

  2. prace na wysokościach,,

  3. ręczne prace transportowe,

  4. prace spawalnicze, prace pilarką mechaniczną,

  5. prace przy oczyszczalni ścieków (w tym: transport przyczepą asenizacyjną surowych ścieków do oczyszczalni w Narewce, Lewkowie, Nowej Łuce),

     Pracownicy biurowi są zatrudnieni na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe

1. Stanowiska pracy z komputerem i drukarką

EKSPLOATACJA MASZYN I URZĄDZEŃ TECHNICZNYCH, ROBOTY ZIEMNE, BUDOWLANE, DROGOWE

Instrukcja określa wymagania bhp podczas eksploatacji maszyn przeznaczonych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych, zwanych maszynami roboczymi.

1. Niedopuszczalne jest obsługiwanie maszyn roboczych bez urządzeń

zabezpieczających lub sygnalizacyjnych wymaganych odrębnymi przepisami,

2. Dokonywanie zmian konstrukcyjnych w maszynach roboczych,

3. Wykonywania napraw i konserwacji maszyn roboczych będących w ruchu,

4. Odtłuszczania i czyszczenia powierzchni maszyn roboczych benzyną etylizowaną lub innymi rozpuszczalnikami, których pary mogą tworzyć z powietrzem mieszaniny gazów palnych lub wybuchowych.

5. Eksploatowanie maszyn roboczych powinno się odbywać na terenie rozpoznanym pod względem warunków geologicznych i gruntowych.

6. Podczas obsługi maszyn roboczych należy zapewnić środki bezpieczeństwa przewidziane w dokumentacji techniczno-ruchowej, instrukcjach obsługi.

7. Podczas współpracy maszyn roboczych z:

   1) dodatkowym osprzętem przeznaczonym do robót ziemnych, budowlanych i  drogowych, stosować zasady bhp określone w instrukcjach obsługi tych  urządzeń.

8. Teren robót prowadzonych przy naprawie nawierzchni drogowej ogrodzić w  sposób uniemożliwiający wejście na ten teren osób niezatrudnionych  oraz oznakować zgodnie z odrębnymi przepisami,

9. W zależności od rodzaju i zakresu, roboty w pasie drogowym prowadzi się przy:

  a) zamkniętym ruchu na drodze lub,

  b) wyłączeniu z ruchu drogowego części jezdni, pasa ruchu jezdni albo jego  części, lub

   c) ograniczenia prędkości pojazdów poruszających się na remontowanym odcinku  jezdni, w przypadku gdy roboty SA prowadzone na poboczu drogi, w rowie  lub na przydrożnych skarpach.

10. W czasie przerw w pracy oraz po zakończeniu pracy maszyny robocze należy  zabezpieczyć przed ich przypadkowym unieruchomieniem przez osoby  nieupoważnione lub niezatrudnione przy tych pracach.

11. Czynności zdejmowania lub regulowania naczynia roboczego maszyny roboczej muszą być wykonywane w zespole co najmniej dwuosobowym.

12. Niedopuszczalne jest podczas robot ziemnych:

  1) wysuwania lemiesza maszyny roboczej poza krawędź klina odłamu,

  2) używania maszyn roboczych na gruntach gliniastych w czasie trwania ulewnego deszczu.

13. Przed rozpoczęciem robót ziemnych na terenie uzbrojonym w instalację  wodociągową, kanalizacyjną, elektryczną, gazową lub centralnego ogrzewania  ustalić z jednostkami zarządzającymi tymi instalacjami odległość bezpiecznego  używania maszyn roboczych na tym terenie.

14. Podczas wykonywania robót ziemnych w razie przypadkowego odkrycia lub  naruszenia instalacji, niezwłocznie przerwać pracę i ustalić z właściwą jednostką  zarządzającą daną instalacją dalszy sposób wykonywania robót.

15. Jeżeli podczas wykonywania robót ziemnych zostaną odkryte przedmioty trudne do  identyfikacji, przerwać pracę i zawiadomić osobę nadzorującą roboty ziemne.

16. Podczas zagęszczania gruntu urządzeniami wibracyjnymi:

  1) miejsca pracy winny być oznakowane przenośnymi zaporami,

  2) mają być przestrzegana warunki bhp, określone w dokumentacji  techniczno-ruchowej i w instrukcji obsługi.

17. Podczas wykonywania robot ziemnych i przemieszczania maszyn roboczych na  pochyłościach i stokach zachować wymagania określone w dokumentacji  techniczno-ruchowej maszyny.

18. Niedopuszczalne jest podczas wykonywania robót ziemnych:

  1) tworzenie nawisów przy wykonywaniu wykopów,

  2) włączanie mechanizmu obrotu maszyny roboczej w trakcie napełniania naczynia  roboczego gruntem,

  3) przebywanie osób w zasięgu działania naczynia roboczego maszyny roboczej,

 4) przemieszczanie maszyny roboczej po pochyleniu przekraczającym dopuszczalny stopień, określony w jej dokumentacji techniczno-ruchowej,

 5) wykonywania tych robot pod czynnymi napowietrznymi liniami energetycznymi w odległości mniejszej niż to określają odrębne przepisy,

 6) przebywanie osób w kabinie pojazdu do transportu wykopanego gruntu, w czasie załadunku jego skrzyni, w przypadku gdy kabina pojazdu nie została konstrukcyjnie wzmocniona.

19. Wyładowanie gruntu z naczynia roboczego maszyny roboczej do robót ziemnych może nastąpić nad dnem skrzyni pojazdu stosowanego do transportu, na wysokości  nie większej niż:

   1) 0,5 m przy ładowaniu materiałów sypkich,

   2) 0,25 m przy ładowaniu materiałów kamiennych lub zbrylonych.

20. Podczas wykonywania wykopów wąsko przestrzennych osoby współpracujące z  operatorem mogą znajdować się wyłącznie w zabezpieczonej części wykopu.

21.Niedopuszczalne jest w miejscu wykonywania wykopów:

  1. prowadzenie jednocześnie innych robót,
  2. przebywania osób niezatrudnionych.

22. Podczas wykonywania robót ziemnych na terenie bagnistym, podmokłym lub w  wodzie maszynę roboczą umieścić na podkładach stabilnych i trwale  połączonych ze sobą.

23. Urządzenia do zagęszczania gruntu, piasku i żwiru, w szczególności  ubijaki, zagęszczarki ciężkie i ze spryskiwaczem, walce okołkowane, walce  wibracyjne, używać zgodnie z zasadami określonymi w instrukcjach obsługi  każdego z tych urządzeń.

24. Podcinanie lub wycinanie drzew rosnących w pobliżu napowietrznych linii energetycznych, wiatrołomów, drzew spróchniałych, rosnących na stromych skarpach i na terenie zabudowanym wykonywać pod nadzorem i przez co najmniej dwóch pracowników

25. Zgarnianie gruntu na pochyłościach lub stokach przy użyciu maszyn roboczych, wykonywać zgodnie z zasadami określonymi w dokumentacji techniczno-ruchowej tych maszyn:

a. niedopuszczalne jest przewożenie osób w skrzyniach ładunkowych zgarniarek,

b. opuszczanie skrzyni podczas jazdy poniżej parametrów określonych przez producenta zgarniarki.

26. Rusztowania stosowane przy robotach budowlanych mają spełniać wymagania bezpieczeństwa określone w odrębnych przepisach.

27. Niedopuszczalny jest montaż i demontaż rusztowania:

  1. podczas ograniczonej widoczności oraz o zmroku i w nocy bez dostatecznego oświetlenia,
  2. podczas opadów deszczu i śniegu,
  3. podczas gołoledzi,
  4. podczas burzy i wiatru o prędkości przekraczającej 10 m/s.

28. Maszyny robocze mogą być obsługiwane wyłącznie przez osoby, które ukończyły szkolenie i uzyskały pozytywny wynik sprawdzianu przeprowadzonego przez komisję.

30. Należy przestrzegać zasad i przepisów ujętych w niniejszej instrukcji, gdyż nie stosowanie ich grozi wypadkiem.

PRACA NA WYSOKOŚCI

Uwagi ogólne

1. Praca na wysokości, jest praca wykonywana na powierzchni znajdującej się na wysokości co najmniej 1,0 m nad poziomem podłogi lub ziemi.

2. Prace na wysokości powinny być organizowane i wykonywane w sposób nie zmuszający pracownika do wychylania się poza poręcz balustrady lub obrys urządzenia, na którym stoi.

3. Prace na wysokości może wykonywać pracownik, który ukończył 18 lat, ma dobry stan zdrowia potwierdzony orzeczeniem lekarskim oraz został przeszkolony na stanowisku pracy i w zakresie BHP.

Montaż i demontaż rusztowań budowlanych

1. Osoby zatrudnione przy montażu i demontażu rusztowań powinni posiadać wymagane uprawnienia (§ 109 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 6 lutego 2003 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania robót budowlanych).

2. Osoby zatrudnione przy montażu i demontażu rusztowań budowlanych - montażowych metalowych powinny posiadać uprawnienia do ich montażu (§ 23 rozporządzenia Ministra Gospodarki z 20 września 2001 r. w sprawie bhp podczas eksploatacji maszyn i innych urządzeń technicznych do robót ziemnych, budowlanych i drogowych - (Dz. U. Nr 118, poz. 1263).

3. Osoby dokonujące montażu i demontażu rusztowań mają obowiązek stosowania urządzeń zabezpieczających przed upadkiem z wysokości, np. sprzęt chroniący przed upadkiem z wysokości jak szelki bezpieczeństwa z amortyzatorem i linką bezpieczeństwa przymocowaną do stałych elementów konstrukcji (§110 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporzadzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bhp - Dz. U z 2003 r. Nr 169, poz. 1650).

Wymagania dla rusztowań budowlanych i podestów roboczych

1. Rusztowania budowlane i ruchome podesty robocze powinny:

a) posiadać pomost o powierzchni roboczej wystarczającej dla osób wykonujących roboty oraz składowania narzędzi i niezbędnej ilości materiałów o odpowiedniej nośności, zabezpieczony przed przemieszczaniem się,

b) posiadać stabilną konstrukcję dostosowaną do przeniesienia obciążeń,

c) zapewnić bezpieczną komunikację i swobodny dostęp do stanowiska pracy,

d) zapewnić możliwość wykonywania robót w pozycji nie powodującej nadmiernego wysiłku,

e) mieć poręcz ochronną (balustradę składającą się z deski krawężnikowej o wysokości 0,15 m i poręczy ochronnej umieszczonej na wysokości 1,10 m., wolna przestrzeń pomiędzy deską krawężnikową a poręczą wypełnia się w sposób zabezpieczający pracowników przed upadkiem z wysokości - powinna to być druga poręcz ochronna umieszczona na wysokości 0,60 m, w przypadku rusztowań systemowych dopuszcza się umieszczanie poręczy ochronnej na wysokości 1 m.

2. Rusztowania należy ustawiać na podłożu ustabilizowanym i wyprofilowanym, ze  spadkiem umożliwiającym odpływ wód opadowych. Nośność podłoża gruntowego  musi być wystarczająca do przeniesienia obciążeń od rusztowania.

3. Rusztowanie z elementów metalowych powinno być uziemione i zaopatrzone w instalację piorunochronną (być podłączone ze zwodem pionowym urządzenia  odgromowego budynku)

4. Demontaż rusztowania powinien być przeprowadzony zgodnie z instrukcją  demontażu lub projektem.

Wymagania przy pracach na wysokości

1. Na powierzchniach wzniesionych powyżej 1,0 m nad poziom podłogi lub ziemi, na których odbywa się praca lub służą za przejście, powinny być zainstalowane:

- balustrady składające się z poręczy ochronnych umieszczonych na wysokości co najmniej 1,1 m i krawężników o wysokości co najmniej 0,15 m,

- pomiędzy poręczą i krawężnikiem powinna być umieszczona w połowie wysokości poprzeczka lub przestrzeń ta powinna być wypełniona w sposób uniemożliwiający wypadnięcie osób,

- jeżeli zastosowanie balustrad jest niemożliwe, należy stosować inne skuteczne środki ochrony pracowników przed upadkiem z wysokości odpowiednie do rodzaju i warunków wykonywanej pracy.

2. Przy pracach na drabinach, rusztowaniach i innych podwyższeniach nie przeznaczonych na pobyt ludzi, na wysokości do 2,0 m nad poziom podłogi lub ziemi nie wymagających od pracownika wychylenia się poza obrys urządzenia na którym stoi, albo przyjmowania innej wymuszonej pozycji ciała grożącej upadkiem z wysokości, należy zapewnić, aby:

- drabiny, klamry, rusztowania pomosty i inne urządzenia były stabilne i zabezpieczone przed nie przewidywalną zmianą położenia oraz posiadały odpowiednią wytrzymałość na przewidywane obciążenie,

- pomost roboczy spełniał następujące wymagania:

a) powierzchnia pomostu powinna być wystarczająca dla pracowników, narzędzi i niezbędnych materiałów,

b) podłoga powinna być pozioma i równa, trwale umocowana do elementów konstrukcyjnych pomostu,

c) w widocznym miejscu pomostu powinny być umieszczone czytelne informacje o wielkości dopuszczalnego obciążenia,

3. Przy pracach wykonywanych na rusztowaniach na wysokości powyżej 2,0 m od otaczającego poziomu podłogi lub terenu należy w szczególności:

  - zapewnić bezpieczeństwo przy komunikacji pionowej i dojścia do stanowisk pracy,

  - zapewnić stabilność rusztowań i odpowiednią ich wytrzymałość na przewidywane obciążenie,

  - przed rozpoczęciem użytkowania rusztowania należy dokonać odbioru technicznego w trybie określonym w odrębnych przepisach,

  - rusztowania i podesty ruchome wiszące powinny spełniać wymagania określone w odpowiednich przepisach oraz w PN.

4. Przy pracy na konstrukcjach budowlanych bez stropów, a także przy usuwaniu i rozbiórce rusztowań, oraz przy pracach na drabinach i klamrach na wysokości powyżej 2,0 m nad poziomem terenu lub podłogi należy w szczególności:

- przed rozpoczęciem prac sprawdzić stan techniczny konstrukcji lub urządzeń, na  których mają być wykonane prace, w tym ich stabilność, wytrzymałość na przewidywane obciążenie oraz zabezpieczenie przed nie przewidywaną zmianą  położenia, a także stan techniczny stałych elementów konstrukcji lub urządzeń  mających służyć do mocowania linek bezpieczeństwa;

- zapewnić stosowanie przez pracowników, odpowiedniego do rodzaju  wykonywanych prac, sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości jak:  szelki bezpieczeństwa z linką bezpieczeństwa) przymocowaną do stałych  elementów konstrukcji),

- zapewnić stosowanie przez pracowników hełmów ochronnych przeznaczonych do  prac na wysokości.

Uwagi końcowe

1. Do prac na wysokości nie zalicza się pracy na powierzchni, niezależnie od  wysokości na jakiej się znajduje, jeżeli powierzchnia ta:

- jest osłonięta ze wszystkich stron do wysokości co najmniej 1,5 m pełnymi  ścianami,

- jest wyposażona w inne konstrukcje lub urządzenia chroniące pracownika przed  upadkiem z wysokości.

2. Sprzęt chroniący przed upadkiem z wysokości powinien być dokładnie  kontrolowany, a w przypadku usterek czy uszkodzeń odsyłany do naprawy lub  wycofany z eksploatacji.

3. Każdy zaistniały wypadek przy pracy należy zgłaszać swojemu przełożonemu, a  stanowisko pracy pozostawić w takim stanie w jakim wydarzył się wypadek.

4. Należy przestrzegać zasad i przepisów ujętych w niniejszej instrukcji, gdyż nie  stosowanie ich grozi wypadkiem.

RĘCZNE PRACE TRANSPORTOWE

1. Niedopuszczalne jest ręczne przemieszczanie przedmiotów przez pomieszczenia, schody, korytarze lub drzwi zbyt wąskie w stosunku do rozmiarów tych przedmiotów, jeżeli stwarza to zagrożenie wypadkowe,

2. Ostre wystające elementy przedmiotów przemieszczanych powinny być zabezpieczone w sposób zapobiegający powstawaniu urazów,

3. Masa przedmiotów przenoszonych przez jednego pracownika nie może przekraczać:

  - 30 kg - przy pracy stałej,

  - 50 kg - przy pracy dorywczej,

4. Niedopuszczalne jest ręczne przenoszenie przedmiotów o masie przekraczającej 30 kg na wysokość powyżej 4 m lub na odległość przekraczającą 25 m,

5. Przenoszenie przedmiotów, których długość przekracza 4 m i masa 30 kg, powinno odbywać się zespołowo, pod warunkiem że na jednego pracownika przypada masa nie przekraczająca:

  - 25 kg - przy pracy stałej,

  - 42 kg - przy pracy dorywczej,

6. Niedopuszczalne jest zespołowe przemieszczanie przedmiotów o masie przekraczającej 500 kg.

Wózki i taczki

1. Dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego na wózku po terenie płaskim o twardej nawierzchni nie może przekraczać 450 kg na pracownika, łącznie z masą wózka.

2. Przy przemieszczaniu ładunku na wózku po pochyleniach większych niż 5% masa ładunku, łącznie z masą wózka, nie może przekraczać 350 kg. Niedopuszczalne jest ręczne przemieszczanie ładunków na wózkach po pochyleniach powierzchni większych niż 8% oraz na odległość większą niż 200 m.

Wózki powinny zapewniać stabilność przy załadunku i rozładunku.

Uwaga !

1. Sposób ładowania oraz rozmieszczenia ładunków na wózkach i taczkach powinien  zapewnić ich równowagę i stabilność podczas przemieszczania. Przedmioty  przewożone na wózkach nie powinny wystawać poza obrys wózka (taczki) i  przysłaniać pola widzenia przewożącego je pracownika.

2. Masa ładunku przemieszczanego na taczce, łącznie z masą taczki, nie może  przekraczać:

  - 100 kg - po twardej nawierzchni,

  - 75 kg - po nawierzchni nieutwardzonej.

3. Niedopuszczalne jest przemieszczanie ładunku na taczce po pochyleniach większych  niż 8% oraz na odległość przekraczającą 200 m.

4. Każdy pracownik zatrudniony na budowie ma prawo powstrzymać się od  wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego, m.in. w  przypadku gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają  bezpośrednie zagrożenie jego zdrowia lub życia.

SPAWANIE MATERIAŁÓW

1. Prace spawalnicze mogą być wykonywane przez osoby posiadające:

  - zaświadczenie o ukończeniu szkolenia lub

  - świadectwo egzaminu spawacza albo

  - książeczkę spawacza

2. Przed rozpoczęciem prac spawalniczych należy:

  - ocenić zagrożenie pożarowe w miejscu, w którym prace będą wykonywane,

  - ustalić rodzaj przedsięwzięć mających na celu niedopuszczenie do powstania i  rozprzestrzeniania się pożaru lub wybuchu,

  - wskazać osoby odpowiedzialne za odpowiednie przygotowanie miejsca pracy,  przebieg pracy oraz zabezpieczenie miejsca pracy po zakończeniu pracy,

  - zapewnić wykonywanie prac wyłącznie przez osoby do tego upoważnione,  posiadające odpowiednie kwalifikacje,

  - zaznajomić osoby, które wykonują prace, z zagrożeniami pożarowymi  występującymi w rejonie wykonywania prac oraz z przedsięwzięciami mającymi na celu niedopuszczenie do powstania pożaru lub wybuchu.

3. Przy wykonywaniu prac należy:

   - zabezpieczyć przed zapaleniem materiały palne występujące w miejscu wykonywania prac oraz w rejonach przyległych, w tym również elementy konstrukcji budynku i znajdujących się w nim instalacji technicznych,

   - prowadzić prace w pomieszczeniach (urządzeniach) zagrożonych wybuchem lub w pomieszczeniach, w których wcześniej wykonywano inne prace związane z użyciem łatwo palnych cieczy lub palnych gazów, jedynie wtedy, gdy stężenie par cieczy lub gazów w mieszaninie z powietrzem w miejscu wykonywania prac nie przekracza 10% ich dolnej granicy wybuchowości,

  - mieć w miejscu wykonywania prac sprzęt umożliwiający likwidację wszelkich źródeł pożaru,

  - używać do wykonywania prac wyłącznie sprzętu sprawnego technicznie i zabezpieczonego przed możliwością wywołania pożaru,

4. Po zakończeniu prac należy:

  - poddać kontroli miejsce, w którym prace były wykonywane i miejsca, które z nim bezpośrednio sąsiadują.

PRACE PILARKĄ MECHANICZNĄ.

1. Zabrania się dopuszczania do pracy osób o widocznych oznakach niedyspozycji  fizycznej lub psychicznej oraz zgłaszających takie niedyspozycje.

2. Do pracy z użyciem pilarki można dopuścić wyłącznie pracowników, którzy  posiadają aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy  przy użyciu maszyn wywołujących drgania mechaniczne oraz zaświadczenie o  odbyciu z wynikiem pozytywnym szkolenia kursowego dla drwali-operatorów  pilarek z zakresu pracy pilarka i jej obsługi.

3. Przy pracy pilarka z piłą łańcuchową strefa niebezpieczna obejmuje przestrzeń o promieniu co najmniej 2 m od niej.

4. W strefie niebezpiecznej może znajdować się tylko operator, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach - także pomocnik oraz osoba nadzorująca lub prowadząca szkolenie.

5. Przy ścince drzew strefa zagrożenia obejmuje przestrzeń o promieniu dwóch wysokości ścinanych drzew; w strefie tej w tym samym czasie nie powinny znajdować się inne stanowiska robocze.

6. Na powierzchni roboczej, na której prowadzona jest ścinka drzew, obowiązuje zakaz przebywania osób postronnych. Powierzchnie te powinny być oznaczone tablicami zakazującymi wstępu na powierzchnię roboczą, z podaniem przyczyny zakazu.

7. Przed rozpoczęciem ścinki wszyscy pracownicy powinni być zapoznani z organizacją prac, przebiegiem granic działki roboczej oraz zagrożeniami na powierzchni roboczej.

8. Ścinka drzew pilarką musi być poprzedzona przygotowaniem stanowiska roboczego, obejmującym usunięcie dolnych, przeszkadzających gałęzi, oczyszczenie powierzchni wokół drzewa z leżaniny, podszytów i śniegu, oraz przygotowaniem ścieżki oddalenia na co najmniej 5 m od pnia.

9. Operacje technologiczne z użyciem pilarki mogą być wykonywane na danej powierzchni roboczej przez jedną osobę tylko wtedy, gdy w pobliżu znajduje się druga uprawniona osoba oraz pozostają one ze sobą w stałym kontakcie.

10. Prace z użyciem pilarki należy wykonywać pod nadzorem doraźnym, z wyjątkiem prac określonych w pkt. 4.

11. Prace z użyciem pilarki przy usuwaniu złomów i wywrotów, ścince i obalaniu drzew zrośniętych, dziuplastych lub pochylonych i o znacznej grubości (drzew trudnych) i drzew ze złamanym wierzchołkiem lub nadłamanymi gałęziami (drzew niebezpiecznych) oraz prace przy drzewach zawieszonych trudnych do ściągnięcia powinny być wykonywane pod stałym nadzorem.

12. Ścinkę drzew o średnicy w miejscu cięcia do 20 cm można wykonywać:

  1. pilarką z piłą łańcuchową - bez sprzętu pomocniczego,
  2. pilarką z piłą łąńcuchową i uchwytem pionowym
  3. pilarką z urządzeniem tnącym na wysięgniku,
  4. narzędziami ręcznymi - przy pielęgnacji drzew i czyszczeniach wczesnych.

13. Ścinkę i obalanie drzew o średnicy w miejscu cięcia większej niż 20 cm można  wykonywać jednoosobowo lub dwuosobowo przy użyciu pilarki i sprzętu  pomocniczego w postaci:

1) dźwigni-obracaka lub tyczki kierunkowej - przy drzewach o grubości nie przekraczającej potrójnej szerokości prowadnicy pilarki,

2) klinów lub innych urządzeń rozwierających rzaz - przy drzewach grubszych od potrójnej szerokości prowadnicy pilarki

14. Rozpoczęta ścinka drzewa w cięciach rębnych i późnych trzebieżach powinna być zakończona obaleniem drzewa, a w przypadku jego zawieszenia - ściągnięciem przed przystąpieniem do ścinki następnego drzewa.

15. Jeżeli ściągnięcie drzewa zawieszonego okaże się niemożliwe przy użyciu dozwolonych sposobów i środków, którymi dysponuje operator, jest on zobowiązany przerwać pracę i zawiadomić o tym osobę nadzorującą, która powinna zapewnić możliwość bezpiecznego ściągnięcia zawieszonego drzewa

16. Do czasu ściągnięcia zawieszonego drzewa na działce roboczej mogą być wykonywane jedynie prace związane z jego ściągnięciem.

17. Zabrania się wykonywania operacji technologicznych z użyciem pilarki:

1) bez uprzedniego sprawdzenia, czy w strefie zagrożenia nie znajdują się ludzie lub zwierzęta,

2) podczas wiatru, który może wpłynąć na zmianę założonego kierunku obalenia drzewa lub powodować jego pękanie i niekontrolowane obalenie,

3) podczas wyładowań atmosferycznych, ulewnego deszczu, śnieżycy, podczas gęstej mgły, zapadającej ciemności oraz przy temperaturze poniżej minus 20ş.

OCZYSZCZALNIE ŚCIEKÓW

1. Pracownicy oczyszczalni ścieków stykający się bezpośrednio ze ściekami powinni korzystać z oddzielnych urządzeń higieniczno-sanitarnych takich jak ustępy, natryski, umywalnie, szatnie przepustowe.

2. Pracownicy z uszkodzoną skórą rąk i innych nie osłonionych części ciała nie powinni być dopuszczeni do pracy, przy której istnieje możliwość bezpośredniego stykania się ze ściekami.

3. Pracownicy powinni być okresowo szkoleni w zakresie:

  - instrukcji eksploatacji całej oczyszczalni wraz ze schematem technologicznym,

 - instrukcji bezpieczeństwa i higieny pracy dla całej oczyszczalni ścieków, ze  szczególnym uwzględnieniem miejsc i obiektów najbardziej zagrożonych  zatruciami, wybuchem lub utonięciem,

  - instrukcji stanowiskowych obsługi maszyn, urządzeń i instalacji, zarówno technologicznych jak i służących do zapobiegania lub usuwania skutków  awarii oraz dotyczących sposobów i dróg ewakuacji załogi,

  - instrukcji przeciwpożarowej,

  - instrukcji stosowania, przechowywania i eksploatacji sprzętu ochrony dróg  oddechowych,

  - instrukcji udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku.

INSTRUKCJA BHP NA STANOWISKU PRACY Z KOMPUTEREM I DRUKARKĄ

I. na stanowisku pracy z komputerem i drukarką obowiązują następujące  zakazy:

  1. Zakaz parcy bezpośrednio przy monitorze ekranowym kobiecie w całym okresie ciąży ze względu na ryzyko poronienia.

  2. Zakaz spożywania posiłków na stanowisku pracy.

  3. Zakaz palenia tytoniu w pomieszczeniach pracy z komputerem

  4. zakaz przechowywania na stanowisku pracy cieczy łatwopalnych.

  5. Zakaz samowolnego naprawiania urządzeń komputerowych sprzętu i wyposażenia stanowiskowego zasilanych energią elektryczną

  6. Zakaz pracy na stanowisku osób nieupoważnionych

  7. Zakaz przechowywania na stanowisku pracy magnesów i metali namagnesowanych jak również noszenia biżuterii magnetycznej w czasie pracy.

II. Czynności przygotowawcze na stanowisku:

Przed rozpoczęciem pracy należy:

    1. Wykonać prace porządkowe (wietrzenie pomieszczeń).

    2. Sprawdzić kompletność technicznego wyposażenia.

    3. Dostosować biurko, krzesło i podnóżek do wymiarów swojego ciała.

    4. Sprawdzić ustawienie komputera, przygotować drukarkę i sprzęt  pomocniczy.

    5. Przygotować komputer do pracy poprzez:

  a) włączenie do sieci zasilającej w energię elektryczną,

  b) naciśnięcie przycisku zasilania komputera i przycisku zasilania monitora.

  c) wyświetlenie na ekranie dowolnej informacji z programem

  d) znajdującym się na twardym dysku lub dyskietce,

  e) regulacja jasności i kontrastu pomiędzy znakami i tłem w zależności  od potrzeb i aktualnych warunków otoczenia,

  f) w razie potrzeby należy zastosować filtr lub ekran ochronny.

6. Przygotować programy użytkowe do pracy zgodnie z instrukcją ich  użytkowania.

7. Przygotować dokumenty zawierające dane, które będą wykorzystywane  podczas pracy z komputerem.

8. Uruchomić program zgodnie z instrukcją.

III. Zadania wykonywane na stanowisku.

1. Zadnia główne zgodnie z oprogramowaniem polegają na:

  a) odczytywaniu informacji z dokumentu wprowadzenie danych do komputera

  b) prowadzenie dialogu z komputerem np. porównywanie danych i ich analizy,

  c) zapisywanie zbiorów roboczych na dyskach,

  d) drukowanie informacji na drukarce. Nie wolno używać dyskietek i programów z nieznanych źródeł ze względu na możliwość wprowadzenia do komputera "wirusa".

2. Zadania pomocnicze polegają na:

  a) wymianie dyskietek

  b) tworzeniu "kopii bezpieczeństwa" i zapasowych kopii plików,

  c) wykrywanie fizycznych uszkodzeń powierzchni nośnika twardego dysku,

  d) zmianie kontrastu lub jasności obrazu na ekranie,

  e) dostarczaniu papieru do drukarki, wymianie taśmy barwiącej,

  f) ochronie komputera i drukarki przed dostępem osób nieupoważnionych.

III. Czynności zakończeniowe na stanowisku.

Po skończonej pracy pracownicy powinni:

1. Wyłączyć komputer, monitor, drukarkę i inne urządzenia oraz sprzęt  stanowiskowy zasilany energią elektryczną.

2. Schować dokumenty wykorzystywane podczas pracy.

3. Schować dyskietki, instrukcję obsługi, zamknąć szafy i biurko.

4. Odnieść "kopie bezpieczeństwa" i zamknąć w sejfie.

5. Wytrzeć kurz miękką szmatką z powierzchni blatów, biurka, urządzeń i sprzętu.Nie wolno ! - czyścić na mokro obudowy komputera będącego pod napięciem,

- używać do czyszczenia rozpuszczalników.

6. Przykryć urządzenia pokrowcami.

7. Wykonać inne czynności porządkowe.

IV. Przerwy w pracy na stanowisku.

     Z analizy pracy na stanowisku wynika, że w przeciętnej zmianie roboczej czas wykonania zadań głównych wynosi 360 min. Przerwy odpoczynkowe ok. 90 min. Przerwy odpoczynkowe organizują sobie sami pracownicy.

    Należy przestrzegać zasad i przepisów ujętych w niniejszej instrukcji, gdyż nie stosowanie ich grozi wypadkiem.

Załącznik Nr 2

do Zarządzenia Nr 186/05

Wójta Gminy Narewka

z dnia 30.08.2005 r.

W y k a z

prac szczególnie niebezpiecznych

oraz wymagania bhp przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych

I. Roboty budowlane, rozbiórkowe, remontowe i montażowe.

1. Powinny być organizowane w sposób nie narażający pracowników na  niebezpieczeństwa i uciążliwości wynikające z prowadzonych robót, z jednoczesnym  zastosowaniem szczególnych środków ostrożności.

2. Przed rozpoczęciem robót, osoba kierująca robotami powicia ustalić w podpisanym  protokole szczegółowe warunki bhp z podziałem obowiązków w tym zakresie.

1. zakresie prowadzonych robotach oraz niezbędnych środkach bezpieczeństwa, jakie należy stosować w czasie trwania prac, powinni być poinformowani pracownicy przebywający lub mogący przebywać na terenie prowadzenia robót.

2. Teren prowadzenia robót powinien być wydzielony i wyraźnie oznakowany. W miejscach niebezpiecznych należy umieścić znaki informujące o rodzaju zagrożenia oraz stosować środki zabezpieczające przed skutkami zagrożeń (siatki, bariery itp.).

II. Spawanie materiałów:

1. Wykonywane w ramach robót powinno być prowadzone na podstawie pisemnego  pozwolenia wydanego w trybie ustalonym.

2. Szczegółowe wymagania bhp przy spawaniu i cięciu metali regulują odrębne  przepisy

III. Kanały i studzienki kanalizacyjne

1. Przed wykonywaniem prac w kanale lub studzience należy przewietrzyć dany  odcinek kanału, pozostawiając otwarte włazy, oraz wyłączyć ten odcinek  kanalizacyjny, a jeżeli to nie jest możliwe - maksymalnie ograniczyć spływ  ścieków.

2. Bezpośrednio przed przystąpieniem pracowników do pracy, osoba kierująca

pracownikami jest obowiązana poinformować ich o:

1) zakresie pracy, jaką mają wykonać;

2) rodzaju zagrożeń, jakie mogą wystąpić;

3) niezbędnych środkach ochrony zbiorowej i indywidualnej oraz o sposobie ich  zastosowania;

4) sposobie sygnalizacji między pracującymi wewnątrz kanału a asekurującymi ich na  zewnątrz kanału

5) postępowaniu w razie wystąpienia zagrożenia.

6) pracownik lub pracownicy wykonujący pracę wewnątrz kanału powinni być  asekurowani co najmniej przez jedną osobę znajdującą się na zewnątrz. Osoba  asekurująca powinna być w stałym kontakcie z pracownikami znajdującymi się  wewnątrz kanału oraz mieć możliwość niezwłocznego powiadomienia innych osób  mogących, mogących razie potrzeby, niezwłocznie udzielić pomocy.

7) Pracownik wchodzący do wnętrza kanału (zbiornika) powinien być wyposażony w  odpowiednie środki ochrony indywidualnej, a w szczególności:

a) szelki bezpieczeństwa z linką umocowaną do odpowiednio wytrzymałego  elementu konstrukcji zewnętrznej,

b) hełm ochronny i odzież ochronną,

c) sprzęt izolujący ochronny układu oddechowego.

8) Wyposażenie w środki ochrony indywidualnej osoby asekurującej powinno być  takie, jak wyposażenie pracowników wchodzących do wnętrza zbiornika.

9) Niestosowanie ochron układu oddechowego jest dopuszczalne wyłącznie w  warunkach, gdy zawartość tlenu w powietrzu zbiornika wynosi co najmniej 18%  oraz gdy w powietrzu tym nie występują substancje szkodliwe dla zdrowia w  stężeniu przekraczającym najwyższe dopuszczalne stężenia czynników szkodliwych  dla zdrowia w środowisku pracy ani nie istnieje niebezpieczeństwo ich wystąpienia podczas przebywania pracownika w zbiorniku.

10 Decyzję o niestosowaniu przez pracowników ochron układu oddechowego  oddechowego związku ze spełnieniem warunków, warunków których mowa, może  podjąć jedynie osoba kierująca pracownikami.

11. W czasie przebywania pracowników wewnątrz zbiornika wszystkie włazy powinny  być otwarte, a jeżeli nie to wystarczające do utrzymania wymaganych parametrów  powietrza w zbiorniku - należy w tym czasie stosować stały nadmuch powietrza.

12. Wnętrze zbiornika powinno być oświetlone przy użyciu źródła światła  elektrycznego o bezpiecznym napięciu.

13. Jeżeli istnieje możliwość powstania stężeń wybuchowych w zbiorniku,  należy zastosować środki zapobiegające wybuchowi.

IV. Prace na wysokości.

1. Pracą na wysokości w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej  z dnia 26 września 1997 r. (Dz. U z 2003 r. Nr 169, poz. 1650) § 105 ust. 1, jest  praca wykonywana na powierzchni znajdującej się na wysokości co najmniej 1,0 m  nad poziomem podłogi lub ziemi.

2. Do pracy na wysokości nie zalicza się pracy na powierzchni, niezależnie od  wysokości, na jakiej się znajduje, jeżeli powierzchnia ta:

1) osłonięta jest ze wszystkich stron do wysokości co najmniej 1,5 m pełnymi  ścianami lub ścianami z oknami oszklonymi;

2) wyposażona jest w inne stałe konstrukcje lub urządzenia chroniące pracownika  przed upadkiem z wysokości.

3. Na powierzchniach wzniesionych na wysokość powyżej 1,0 m nad poziomem  podłogi lub ziemi, na których w związku z wykonywaną pracą mogą  przebywać pracownicy, lub służący jako przejścia, powinny być zainstalowane  balustrady składające się z poręczy ochronnych umieszczonych na wysokości co  najmniej 1,1 m i krawężników o wysokości co najmniej 0,15 m. Pomiędzy poręcza  i krawężnikiem powinna być umieszczona w połowie wysokości poprzeczka lub  przestrzeń ta powinna być wypełniona w sposób uniemożliwiający wypadnięcie  osób.

4. Jeżeli ze względu na rodzaj i warunki wykonywania prac na wysokości  zastosowanie balustrad jest niemożliwe, należy stosować inne skuteczne środki  ochrony pracowników przed upadkiem z wysokości, odpowiednie do warunków  wykonywania pracy.

5. Prace na wysokości powinny być organizowane i wykonywane w sposób nie zmuszający pracownika do wychylania się poza poręcz balustrady lub obrys  urządzenia, na którym stoi.

6. Przy pracach na: drabinach, klamrach, rusztowaniach i innych podwyższeniach nie  przeznaczonych na pobyt ludzi, na wysokości do 2 m nad poziomem podłogi lub  ziemi niewymagających od pracownika wychylania się poza obrys urządzenia, na  którym stoi, albo przyjmowania innej wymuszonej pozycji ciała grożącej upadkiem  z wysokości, należy zapewnić, aby:

1) drabiny, klamry, rusztowania, pomosty i inne urządzenia były stabilne i  zabezpieczone przed nieprzewidywalną zmianą położenia oraz posiadały  odpowiednią wytrzymałość na przewidywane obciążenie;

2) pomost roboczy spełniał następujące wymagania:

a) powierzchnia pomostu powinna być wystarczająca dla pracowników, narzędzi  i niezbędnych materiałów,

b) podłoga powinna być pozioma i równa, trwale umocowana do elementów  konstrukcyjnych pomostu,

c) konstrukcyjnych widocznym miejscu pomostu powinny być umieszczone  czytelne informacje o wielkości dopuszczalnego obciążenia.

7. Przy pracach wykonywanych na rusztowaniach na wysokości powyżej 2 m od  otaczającego poziomu podłogi lub terenu zewnętrznego oraz podestach ruchomych  wiszących należy w szczególności:

1) zapewnić bezpieczeństwo przy komunikacji pionowej i dojścia do stanowisk  pracy;

2) zapewnić stabilność rusztowań i odpowiednią ich wytrzymałość na  przewidywane obciążenia;

3) przed rozpoczęciem użytkowania rusztowania należy dokonać odbioru  technicznego w trybie określonym w odrębnych przepisach.

8. Rusztowania i podesty powinny spełniać wymagania określone odpowiednio w  odrębnych przepisach oraz w Polskich Normach.

9. Przy ustawianiu lub rozbiórce rusztowań oraz przy pracach na drabinach na  wysokości powyżej 2 m nad poziomem terenu zewnętrznego lub podłogi należy w  szczególności:

1) przed rozpoczęciem prac sprawdzić stan techniczny konstrukcji lub urządzeń,  na których mają być wykonywane prace, w tym ich stabilność, wytrzymałość  na przewidywane obciążenie oraz zabezpieczenie przed nieprzewidywalną  zmianą położenia, a także stan techniczny stałych elementów konstrukcji lub  urządzeń mających służyć do umocowania linek bezpieczeństwa;

2) zapewnić stosowanie przez pracowników, odpowiedniego rodzaju wykonywanych  prac, sprzętu chroniącego przed upadkiem z wysokości jak: szelki  bezpieczeństwa z linką bezpieczeństwa przymocowaną do stałych elementów  konstrukcji, szelki bezpieczeństwa z pasem biodrowym (do prac w podparciu -  na słupach, masztach itp.);

  1. Zapewnić stosowanie przez pracowników hełmów ochronnych przeznaczonych do prac na wysokości.

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2005-08-30

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2005-12-30

Data modyfikacji: 2005-12-30

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2005-12-30