Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Narewka, dnia 5 stycznia 2009 roku
BGK 7639 / 8 – 5 / 08 / 09
 
D e c y z j a
o środowiskowych uwarunkowaniach
Wójta Gminy Narewka
 
 
     Na podstawie art. 153, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), art. 46 a ust. 7 pkt 4, w związku z art. 46 ust. l pkt l, oraz art. 56 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 5 listopada 2008, znak: BGK 7639 / 8 / 08, Gminy Narewka, ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie Stanicy Kajakowej w Narewce nad rzeką Narewka nr ewidencyjny gruntów 479/2, 67/1, 67/2, obręb Narewka, gmina Narewka,
 
o k r e ś l a m
następujące warunki środowiskowe wykonania przedmiotowego przedsięwzięcia
 
a)       Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa Stanicy Kajakowej w Narewce nad rzeką Narewką. Inwestycja zlokalizowana będzie na działce o nr geodezyjnym 479/2, 67/1, 67/2 o pow. 1,3118 ha, na terenie użytkowanym obecnie przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w Narewce. Obecnie teren pod przedstawione wyżej przedsięwzięcie jest zagospodarowany pod potrzeby OSiRu. Stare domki letniskowe oraz świetlica zostały oddane do rozbiórki. Budynek administracyjno – socjalno - magazynowy planowany jest do przebudowy i adaptacji. Teren częściowo pokryty zielenią oraz utwardzony masą bitumiczną jako boisko do piłki oraz chodniki.
Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
a)       budowę i przebudowę obiektów kubaturowych, w tym:
-          budowę obiektów bazy noclegowej Stanicy Kajakowej - trzech całorocznych domków rekreacyjnych,
-          przebudowę istniejącego budynku administracyjno – socjalno – magazynowego i jego adaptację dla potrzeb Stanicy Kajakowej, w tym adaptację części obiektu na potrzeby kotłowni olejowej,
b)       budowę lub modernizację systemu komunikacji wewnętrznej i budowę obiektów ziemnych, w tym:
-          modernizację istniejących dojazdów i budowa miejsc postojowych,
-          budowę dojść pieszych
-          budowę boiska rekreacyjnego
c)       budowę obiektów towarzyszących, w tym:
-          budowę ogrodzenia,
-          montaż piłkochwytów oraz wyposażenia boiska,
-          budowę wiaty ogniskowej,
-          budowę pomostu związanego z obsługą i wodowaniem kajaków,
d)       budowę infrastruktury podziemnej i naziemnej, w tym:
-          przyłącza energetycznego wraz ze skrzynką złączeniowo-pomiarową,
-          zewnętrznych zalicznikowych przyłączy kablowych i instalacji oświetlenia terenu,
-          przyłącza wodociągowego, wodomierza i zewnętrznej zalicznikowej instalacji wodociągowej w obrębie działki,
-          przyłącza kanalizacyjnego i zewnętrznej sieci kanalizacyjnej w obrębie działki,
-          przyłączy preizolowanych c.o. od kotłowni do każdego z domków rekreacyjnych.
Zakres inwestycji obejmuje również przyłącze kanalizacyjne, którego końcowy odcinek włączony będzie do istniejącej studzienki kanalizacyjnej znajdującej się w północnej części działki o nr 67/1 i 67/2.
b)       Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
-         prace budowlane na etapie realizacji oraz rozbiórkowe w czasie ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia, prowadzić sprawnym technicznie sprzętem, stosując właściwą organizacje pracy, w taki sposób aby nie dopuszczać do nadmiernego zapylenia, emisji hałasu i spalin, oraz ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych,
-         ograniczyć przelewanie paliw i innych środków chemicznych na placu budowy,
-         zapewnić prawidłową eksploatacje urządzeń do odprowadzania ścieków socjalno - bytowych,
-         prowadzić prace ze szczególna starannością, w sposób zapewniający minimalne przekształcenie terenu, po zakończonych pracach budowlanych, przywrócić teren do stanu poprzedniego,
-         uciążliwości związane z emisja hałasu nie powinny przekraczać granic działek inwestora.
-         w trakcie prowadzenia robót budowlanych, nie dopuścić do zanieczyszczania powierzchni ziemi, a w konsekwencji wód gruntowych, substancjami ropopochodnymi. W przypadku wycieków z maszyn i urządzeń oraz innego sprzętu samochodowego, zabezpieczyć miejsce skażone poprzez zastosowanie sorbentu, uniemożliwiającego przenikniecie substancji w głąb i skażenia środowiska gruntowo - wodnego. Ewentualne wycieki tych substancji usuwać na bieżąco i postępować zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
-         kopaliny wykorzystywane przy robotach budowlanych należy nabywać od firm posiadających koncesję na ich wydobywanie,
-         plac budowy i jego zaplecze należy zorganizować z uwzględnieniem zasad minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni,
-         prace należy prowadzić ze szczególną starannością, w sposób ograniczający do minimum wielkości niezbędnych wykopów i nasypów, zapewniając minimalne przekształcenie terenu,
-         prace budowlane prowadzić w porze dziennej tj. między 6.00 – 22.00,
-         odpady powstałe w trakcie realizacji oraz eksploatacji przedsięwzięcia, należy odpowiednio zakwalifikować zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206) i postępować zgodnie z wymaganiami ustawowymi dla określonej grupy,
-         odpady czasowo gromadzić w zakrytych i zamykanych pojemnikach i kontenerach,
-         powstałe odpady podczas eksploatacji stanicy gromadzić do rozstawionych na terenie pojemników typu KP-7 oraz pojemników do selektywnej segregacji odpadów typu dzwon, oraz dbać o ich właściwe rozmieszczenie,
-         postępować zgodnie z przepisami prawa w zakresie odbioru odpadów gromadzonychselektywnie, komunalnych oraz niebezpiecznych np. baterie, świetlówki przekazywaćuprawnionym do tego podmiotom.
-         oszczędnie gospodarować wodą, energią oraz stosowanymi surowcami na etapie realizacji przedsięwzięcia.
-         prace budowlane prowadzić w taki sposób aby nie uszkodzić strefy korzeniowej, a także całych drzew i krzewów. W pobliżu drzew nie gromadzić materiałów budowlanych oraz nie przetrzymywać ciężkiego sprzętu budowlanego.
c)       Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
-         przedsięwzięcie należy projektować w sposób określony w przepisach prawa oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej,
-         w projekcie budowlanym powinny być zastosowane rozwiązania, które będą zapobiegać powstawaniu uciążliwości dla otoczenia, krajobrazu i chronić powinny uzasadnione interesy osób trzecich,
-         inwestycja nie może wprowadzić jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych,
-         ścieki socjalno-bytowe z projektowanych punktów sanitarnych odprowadzać do kanalizacji sanitarnej, a następnie do oczyszczalni ścieków w Narewce,
-         budynki mieszkalne i ogólnodostępne zaplecze higieniczno sanitarne zaprojektować pod względem rozwiązań technicznych i funkcjonalnych dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach.
d)       Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska:
Przedsięwzięcia nie zaliczono do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
e)       Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Nie stwierdza się możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia.
f)        Wymogi w zakresie ograniczenia oddziaływania przedsięwzięcia na obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody:
Planowana stanica kajakowa znajduje się w Obszarze Chronionego Krajobrazu „Puszcza Białowieska” ustanowionego Rozporządzeniem Nr 7/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu „Puszcza Białowieska” (Dz. U. WP Nr 54, poz. 720). Projektowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarem Natura 2000. Teren przedsięwzięcia znajduje się w dalekim sąsiedztwie obszaru Białowieskiego Parku Narodowego.
Nie stwierdza się aby planowane przedsięwzięcie wpłynęło negatywnie na stany w/w obszarów. Przedmiotowe przedsięwzięcie należy realizować z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Wszelkie działania w zakresie przedsięwzięcia zaprogramować tak aby służyły zachowaniu równowagi środowiskowej na obszarze jego lokalizacji. Tym samym planowane przedsięwzięcie nie wykaże istotnego negatywnego wpływu na obszary naturowe oraz obszary chronione na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
g)       Z oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko nie wynika potrzeba:
-         wykonania kompensacji przyrodniczej,
-         monitoringu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
h)       W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:
W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), nie jest wymagane ustanowienie takiego obszaru. Realizowane przedsięwzięcie nie znajduje się na liście, wskazującej na możliwość wyznaczenia takich obszarów oraz określenia granic i ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest wymienione wśród obiektów, dla których przewidziano obligatoryjną potrzebę tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Oznacza to, że dla tego typu obiektów istnieją dostępne rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne pozwalające na pełne dotrzymanie poza terenem obiektu standardów jakości środowiska. Zastosowanie w projekcie rozwiązania techniczne i organizacyjne podane w w/w warunkach zminimalizują emisję i pozwolą na dotrzymanie poza terenem obiektu wszystkich standardów jakości środowiska.
i)        Stanowisko w sprawie koniczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Obszar przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje się w odległości około 15 km od granicy państwa. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie.
j)        Stanowisko w sprawie obowiązku przedstawienia przez wnioskodawcę analizy porealizacyjnej:
Nie stwierdza się obowiązku sporządzenia analizy porealizacyjnej przez wnioskodawcę ponieważ budowa stanicy będzie wykorzystywała i używała surowce i materiały naturalne o niewielkim potencjale zagrożeń. Eksploatacja stanicy nie będzie zorganizowanym źródłem emisji substancji. Ośrodek będzie pełnił jako okresowe miejsce rekreacji i turystyki.
 
 
U z a s a d n i e n i e
 
Z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie Stanicy Kajakowej w Narewce nad rzeką Narewka nr ewidencyjny gruntów 479/2, 67/1, 67/2, obręb Narewka, gmina Narewka, gmina Narewka, w dniu 05-11-2008 r. wszczęto postępowanie administracyjne o czym poinformowano strony postępowania oraz zainteresowane osoby zawiadomieniem znak BGK7639/8-1/08 z dnia 06-11-2008 r. poprzez rozesłanie zawiadomienia do stron oraz wywieszenie na tablicach ogłoszeń Urzędu Gminy Narewka oraz m. Narewka zapewniając możliwość udziału społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu administracyjnym.
Przedmiotowe przedsięwzięcie, ze względu na jego rodzaj i wielkość nie zalicza się do przedsięwzięć wymienionych w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określania rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 z 2004 r., poz. 1071 z późn. zm.) lecz ze względu na możliwość oddziaływania inwestycji na obszar Natura 2000 (przedsięwzięcie to nie jest związane bezpośrednio z tym obszarem) inwestycja ta może potencjalnie oddziaływać na środowisko pod kątem organizowania spływów kajakowych po obszarze Natura 2000 (od granicy Państwa do miejscowości Janowo oraz od koloni Lewkowo Nowe do ujścia w rzekę Narew).
Zgodnie z wymogami określonymi w „Procedurze postępowania w sprawie OOŚ dla przedsięwzięć współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013” opublikowanymi na stronach internetowych www.wrotapodlasia.pl w dniu 04-09-2008 roku, organ przeprowadził procedurę dla projektów innych niż określone w rozporządzeniu OOŚ, które nie są bezpośrednio związane z ochroną obszaru Natura 2000 lub nie wynikają z jej ochrony, ale jeśli mogą one znacząco oddziaływać na ten obszar (schemat 3a).
Zgodnie z w/w wymogami oraz art. 51 ust 1 pkt 3 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), organ prowadzący postępowanie na etapie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w dniu 06.11.2008 r. zwrócił się pismem znak: BGK 7639/-2/08 do Wojewody Podlaskiego z prośbą o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i jego ewentualnego zakresu dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Na tej podstawie uzyskano opinie wraz z uzgodnieniem planowanego przedsięwzięcia bez podania warunków w/w organu w którym to stwierdzono iż przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarem Natura 2000, w związku z czym nie oddziaływuje negatywnie na ten obszar, w odniesieniu do siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, dla których ochrony został wyznaczony rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 21 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 229, poz. 2312, ze zm.).
Na podstawie art. 51 ust 1, pkt 3 oraz ust. 3 pkt 4, ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..) kierując się i analizując kryteria o których mowa w art. 51 ust. 8 pkt 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), określonymi w § 4 i 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.) i biorąc pod uwagę wskazane wyżej postanowienie opiniujące, organ prowadzący postępowanie postanowieniem znak: BGK 7639 / 8 – 3 / 08 z dnia 25 listopada 2008 r.postanowił stwierdzić o braku konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla w/w planowanego przedsięwzięcia ponieważ:
a)       Inwestycja zlokalizowana będzie na działce o nr geodezyjnym 479/2, 67/1, 67/2 o pow. 1,3118 ha, na terenie użytkowanym obecnie przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w Narewce. Obecnie teren pod przedstawione wyżej przedsięwzięcie jest zagospodarowany pod potrzeby OSiRu. Stare domki letniskowe oraz świetlica zostały oddane do rozbiórki. Budynek administracyjno – socjalno - magazynowy planowany jest do przebudowy i adaptacji. Teren częściowo pokryty zielenią oraz utwardzony masą bitumiczną jako boisko do piłki oraz chodniki.
Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
- budowę i przebudowę obiektów kubaturowych, w tym:
- budowę obiektów bazy noclegowej Stanicy Kajakowej - trzech całorocznych domków rekreacyjnych,
- przebudowę istniejącego budynku administracyjno – socjalno – magazynowego i jego adaptację dla potrzeb Stanicy Kajakowej, w tym adaptację części obiektu na potrzeby kotłowni olejowej,
- budowę lub modernizację systemu komunikacji wewnętrznej i budowę obiektów ziemnych, w tym:
- modernizację istniejących dojazdów i budowa miejsc postojowych,
- budowę dojść pieszych,
- budowę boiska rekreacyjnego
- budowę obiektów towarzyszących, w tym:
- budowę ogrodzenia,
- montaż piłkochwytów oraz wyposażenia boiska,
- budowę wiaty ogniskowej,
- budowę pomostu,
- budowę infrastruktury podziemnej i naziemnej, w tym:
- przyłącza energetycznego wraz ze skrzynką złączeniowo-pomiarową,
- zewnętrznych zalicznikowych przyłączy kablowych i instalacji oświetlenia terenu,
- przyłącza wodociągowego, wodomierza i zewnętrznej zalicznikowej instalacji wodociągowej w obrębie działki,
- przyłącza kanalizacyjnego i zewnętrznej sieci kanalizacyjnej w obrębie działki,
- przyłączy preizolowanych c.o. od kotłowni do każdego z domków rekreacyjnych.
Zakres inwestycji obejmuje również przyłącze kanalizacyjne, którego końcowy odcinek włączony będzie do istniejącej studzienki kanalizacyjnej znajdującej się w północnej części działki o nr 67/1 i 67/2.
b)       Nie ma zastosowania wnioskowanego przedsięwzięcia warunek zawarty stanowiący, iż parametry tego samego rodzaju, charakteryzujące skale przedsięwzięcia i odnoszące się do przedsięwzięć tego samego rodzaju położonych na terenie jednego zakładu lub obiektu, istniejących lub planowanych, sumuje się,
c)       Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wymaga wykorzystania miejscowych zasobów naturalnych. Wykorzystywane surowce naturalne pochodzić będą z wyspecjalizowanych zakładów.Realizacja przedsięwzięcia nie wprowadzi dodatkowych substancji i energii mających negatywny wpływ na środowisko oraz nie spowoduje wzrostu emisji większej niż 20% lub wzrostu zużycia surowców o więcej niż 20% , nie spowoduje również występowania innych uciążliwości.
d)       Stosowane substancje i technologie nie spowodują ryzyka wystąpienia poważnej awarii i wystąpienia zagrożenia dla środowiska naturalnego. Do prac budowlanych stosowany będzie nowoczesny i sprawny technicznie sprzęt aby zminimalizować możliwość wycieku substancji ropopochodnych. Prace będą prowadzone w taki sposób aby nie dopuścić do nadmiernej emisji spalin. Stanica nie będzie posiadała żadnej instalacji wytwórczej dlatego nie istnieje możliwość powstania awarii przemysłowej.
e)       Planowane przedsięwzięcie nie jest usytuowane ani nie sąsiaduje z:
a.       obszarami wodno – błotnymi ani o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
b.       obszarem wybrzeży,
c.       obszarami ochrony uzdrowiskowej oraz uzdrowiskami,
d.       obszarami przylegającymi do jezior,
e.       obszarami górskimi i leśnymi,
f.        obszarami wód śródlądowych,
g.       obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
h.       obszarami na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
f)       Planowane przedsięwzięcie nie jest usytuowane ani nie sąsiaduje z obszarami wymagającymi specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną Natura 2000 (najbliższy obszar znajduje się około 3 km od planowanej inwestycji) lecz ze względu na możliwość oddziaływania inwestycji na obszar Natura 2000 (przedsięwzięcie to nie jest związane bezpośrednio z tym obszarem) inwestycja ta może potencjalnie oddziaływać na środowisko pod kątem organizowania spływów kajakowych po obszarze Natura 2000 (od granicy Państwa do miejscowości Janowo oraz od koloni Lewkowo Nowe do ujścia w rzekę Narew). Lokalizacja planowanego przedsięwzięcia oraz przewidywany obszar jej oddziaływania zlokalizowany jest w rejonie Obszaru Chronionego Krajobrazu “Puszcza Białowieska” (rozporządzenie nr 7/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005r. /Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z 2005 r. Nr 54, poz. 722/ ).
g)       Planowane przedsięwzięcie nie jest usytuowane ani nie sąsiaduje z obszarami na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
h)       Omawiane planowane przedsięwzięcie położone jest w terenie zabudowanym miejscowości Narewka lecz ze względu na charakter inwestycji nie wystąpią zagrożenia dla środowiska ze względu na gęstość zaludnienia.
i)         Zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia podczas eksploatacji stanicy zamknie się w granicach przedsięwzięcia i po trasie organizowanych spływów kajakowych lecz oddziaływanie te nie wpłynie negatywnie na stan obszarów naturowych. Obiekt w trakcie eksploatacji nie stanowi zagrożenia ilościowego wód powierzchniowych i podziemnych. Woda w fazie eksploatacji będzie potrzebna w sanitariatach oraz do prac porządkowych.
j)         Transgraniczny charakter oddziaływania planowanego do realizacji przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze nie występuje.
k)       Budowa stanicy wpłynie na środowisko w stopniu minimalnym podczas budowy infrastrukturalnej obiektów kubaturowych.
l)         Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje trwałych zmian w środowisku naturalnym. Prawdopodobieństwo zwiększonego oddziaływania na etapie realizacji nie wystąpi.
m)      Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje zmian w środowisku więc odwracalność oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia nie występuje.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać w znaczący sposób na takie aspekty środowiska jak ludność, fauna, flora, gleba, woda, powietrze, czynniki klimatyczne, aktywa mineralne włącznie z dziedzictwem architektonicznym i archeologicznym, krajobraz oraz na wzajemne oddziaływanie między tymi czynnikami (załącznik III, pkt 3 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG). Możliwe oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, korzystania z zasobów naturalnych, emisji zanieczyszczeń, tworzenia uciążliwości i eliminacji odpadów (załącznik III, pkt 4 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG) dotyczyć będzie przede wszystkim fazy budowy, a stopień oddziaływania można określić jako minimalny.
W trakcie analizy przedmiotowego przedsięwzięcia rozpatrywane były warianty:
-         Wariant nie podejmowania planowanej inwestycji nie jest brany pod uwagę ze względu na niedostateczne wykorzystywaną atrakcyjność turystyczną gminy Narewka.
-         Wariant umiejscowienia stanicy kajakowej w innym niż planowanym jest nieuzasadniony ze względu na wypromowanie już tego terenu jako miejsce spotkań kulturalnych z możliwością odpoczynku. Brak jest takich miejsc na terenie Gminy Narewka.
-         Wariant podejmowania przedsięwzięcia jest jak najbardziej zasadny ze względu na wyposażenie terenów cennych przyrodniczo w podstawową infrastrukturę techniczną jak drogi, kanalizacja oraz wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną zapewniającą urozmaicony pobyt turystom. Niestety gmina nie dysponuje odpowiednią bazą służącą do uatrakcyjnienia wolnego czasu osobom odwiedzającym te rejony Polski. Turyści spędzający czas w Narewce mogą oczywiście korzystać ze sportów wodnych, przejażdżek rowerowych, czy spacerów, jednak wiele więcej form aktywnej turystyki nie wchodzi raczej w rachubę. Nawet dzieci nie mają miejsca, gdzie mogłyby się wyszaleć i pobawić. Brak infrastruktury sportowo-rekreacyjnej jest zatem największą bolączką gminy Narewka, bowiem nie skłania turystów do dłuższego pobytu w gminie (np. 4-5 dni). Większość osób przyjeżdża na weekendy, bądź też na jeden dzień powracając najczęściej z Białowieży. Tym sposobem mieszkańcy gminy, którzy trudnią się agroturystyką, innymi usługami, czy handlem za sprawą krótkiego pobytu turystów nie są w stanie rozwijać swojej działalności gospodarczej, a często nawet mają problemy z utrzymaniem się przez cały rok. Przez to nie powstają nowe firmy i nie rośnie zatrudnienie W pozarolniczych sferach gospodarki. Małe szanse na zatrudnienie, a gdy się je już znajduje bardzo niskie zarobki skłaniają młodych ludzi do migracji, co jest bardzo bolesnym faktem, z tego względu, iż społeczeństwo gminy starzeje się w bardzo szybkim tempie. Dlatego też wybudowanie stanicy jest koniecznością i bardzo pilną potrzebą. Podniesie ona niewątpliwie atrakcyjność turystyczną gminy i miejscowości Narewka. W związku z tym spowodować może większy napływ turystów i zachęcić do dłuższego pobytu.
Przedstawiony wariant w świetle powyższych danych, zakładając realizację inwestycji w/w kształcie, jest najkorzystniejszy dla środowiska.
W dniu 12 grudnia 2008 roku obwieszczeniem znak BGK 7639/8-4/08 zawiadomiono strony postępowania zgodnie z art. 10 Kpa strony postępowania administracyjnego o prawie czynnego udziału w każdym stadium postępowania administracyjnego a przed wydaniem decyzji do wypowiedzenia się o zebranych dowodach i materiałach oraz zgłoszonych żądaniach.
W trakcie prowadzonego postępowania strony postępowania oraz społeczeństwo nie zgłosiło żadnych uwag ani wniosków w sprawie.
Wniosek przeanalizowano pod katem wymagań dotyczących ochrony środowiska oraz wymogów formalnoprawnych.
Zapoznając się z dołączonymi do wniosku dokumentami, stwierdzono, ze po spełnieniu wymagań określonych w niniejszej decyzji oraz zastosowaniu działań minimalizujących oddziaływanie na środowisko na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji, nie wpłynie ono na pogorszenie dotychczasowego stanu środowiska. Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Wszelkie działania w zakresie przedsięwzięcia zostały zaprogramowane tak aby służyły zachowaniu równowagi środowiskowej na obszarze jego lokalizacji. Tym samym planowane przedsięwzięcie nie wykaże istotnego negatywnego wpływu na w/w obszary.
 
Biorąc pod uwagę powyższe oraz mając na względzie spełnienie wymogów w zakresie ochrony środowiska, orzeczono jak w sentencji.
 
Załączniki do niniejszej decyzji:
1. charakterystyka przedsięwzięcia,
2. karta informacyjna przedsięwzięcia.
 
P o u c z e n i e
 
     Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie uprawnia do wycinki drzew.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72, ust. 1 pkt 1-13 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), przy czym wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Wskazany powyżej termin może ulec wydłużeniu o dwa lata jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dane o niniejszej decyzji zostaną włączone do publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227).
Odstąpiono od pobrania opłaty skarbowej opłaty skarbowej - podstawa prawna art. 7 ust. 1 pkt.3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).
 
 
 
 
 
 
 
Otrzymują:
  1. Wnioskodawca,
  2. Pozostałe strony postępowania,
  3. a/a.
Do wiadomości:
1.       Wojewoda Podlaski, ul. Mickiewicza 3, 15-213 Białystok.
 

Załącznik nr 1
do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Wójta Gminy Narewka
z dnia     .01.2009 r. znak BGK 7639/8-5/08/09
 
 
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
 
1.      Dane ogólne dotyczące Inwestora
 
Inwestorem przedsięwzięcia jest Gmina Narewka, ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka.
2.       Charakterystyka przedsięwzięcia
Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
a)       budowę i przebudowę obiektów kubaturowych, w tym:
-          budowę obiektów bazy noclegowej Stanicy Kajakowej - trzech całorocznych domków rekreacyjnych,
-          przebudowę istniejącego budynku administracyjno-socjalno-magazynowego i jego adaptację dla potrzeb Stanicy Kajakowej, w tym adaptację części obiektu na potrzeby kotłowni olejowej,
e)       budowę lub modernizację systemu komunikacji wewnętrznej i budowę obiektów ziemnych, w tym:
-          modernizację istniejących dojazdów i budowa miejsc postojowych,
-          budowę dojść pieszych
-          budowę boiska rekreacyjnego
f)        budowę obiektów towarzyszących, w tym:
-          budowę ogrodzenia,
-          montaż piłkochwytów oraz wyposażenia boiska,
-          budowę wiaty ogniskowej,
-          budowę pomostu,
g)       budowę infrastruktury podziemnej i naziemnej, w tym:
-          przyłącza energetycznego wraz ze skrzynką złączeniowo-pomiarową,
-          zewnętrznych zalicznikowych przyłączy kablowych i instalacji oświetlenia terenu,
-          przyłącza wodociągowego, wodomierza i zewnętrznej zalicznikowej instalacji wodociągowej w obrębie działki,
-          przyłącza kanalizacyjnego i zewnętrznej sieci kanalizacyjnej w obrębie działki,
-          przyłączy preizolowanych c.o. od kotłowni do każdego z domków rekreacyjnych
Zakres inwestycji obejmuje również przyłącze kanalizacyjne, którego końcowy odcinek włączony będzie do istniejącej studzienki kanalizacyjnej znajdującej się w północnej części działki o nr 67/1 I 67/2.
Dojazdy – przewiduje się adaptację istniejących dojazdów o nawierzchni asfaltowej (z ewentualną jej wymianą w zależności od stanu technicznego) oraz ich rozbudowę,
Parkingi – planuje się budowę miejsc parkingowych na dwóch placykach o nawierzchni z kostki brukowej dla ogólnej liczby ok. 20 pojazdów osobowych,
Dojścia piesze - przewiduje się adaptację istniejących dojść pieszych o nawierzchni asfaltowej (z ewentualną jej wymianą w zależności od stanu technicznego) oraz ich rozbudowę;
Boisko – plac o wym. 30,0 x17,0 m (w liniach boiskowych 28,0 x 15,0 m) przeznaczone do gry w koszykówkę i siatkówkę, o nawierzchni sportowej, dwuwarstwowej, poliuretanowo-gumowej, grub. 13 mm, składającej się z:
-          warstwy podkładowej, elastycznej (nośnej) będącej mieszaniną granulatu gumowego i lepiszcza poliuretanowego, układanej mechanicznie, bezspoinowo, przy pomocy rozkładarki mas poliuretanowych,
-          warstwy wierzchniej (użytkowej) grub. 2-3 mm, którą stanowi system poliuretanowy zmieszany z granulatem EPDM, nanoszony poprzez natrysk mechaniczny,
na podbudowie dynamicznej, mineralnej lub asfaltobetonowej,
Dostępność dla osób niepełnosprawnych

Budynki mieszkalne i ogólnodostępne zaplecze higieniczno sanitarne pod względem rozwiązań technicznych i funkcjonalnych są dostosowane dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach.

Opis projektowanych obiektów kubaturowych

Opis rozwiązań programowo-funkcjonalnych i przestrzennych
Projektuje się obiekt mieszkalny przeznaczony do celów turystyki i wypoczynku; parterowy wolnostojący, niepodpiwniczony, z poddaszem częściowo użytkowym i dachem stromym o nachyleniu 30O-35O. Budynek będzie dostosowany do jednoczesnego przyjęcia 15-16 użytkowników.
W parterze rozwiązuje sień wejściową z klatką schodową na poddasze, salonik rekreacyjny z kominkiem i aneksem kuchennym oraz cztery zespoły pokojów gościnnych 2- i 3-osobowych z przedsionkami wyposażonymi w szafy wbudowane i łazienkami. Pokoje powiązane będą bezpośrednio z tarasami rekreacyjnymi. Na poddaszu rozwiązuje się sypialnię 5-6 osobową z przedsionkiem i łazienką.
Forma architektoniczna budynku – tradycyjna.
 
Program użytkowy
 
Lp.
Nazwa pomieszczenia
Powierzchnia użytkowa (m2)
PARTER
117,1
1.1
Sień wejściowa
     4,1
1.2
Komunikacja z powierzchnią składowania
     5,1
1.3
Salonik z kominkiem
 29,6
1.4
Aneks kuchenny
    2,2
1.5
Pokój 2-os z łazienką
 16,2
1.6
Pokój 3-os z łazienką
 21,7
1.7
Pokój 3-os z łazienką dla niepełnosprawnych
 22,0
1.8
Pokój 2-os z łazienką
 16,2
PODDASZE
 51,2
2.1
Kl. schodowa
 13,9
2.2
Komunikacja z powierzchnią składowania
    3,8
2.3
Łazienka
    3,6
2.4
Pokój 5-6 osobowy
 29,9
 
Opis rozwiązań konstrukcyjno-budowlanych
 
Obiekt rozwiązuje się na planie prostokąta o wym. 9,00 x 18,00 z dodatkowymi i ryzalitami w elewacjach podłużnych. Konstrukcję tworzyć będą ściany murowane - podłużne ściany zewnętrzne usztywnione centralnie poprzecznymi ścianami wewnętrznymi. Stropy nad częścią parteru – prefabrykowane.
Przyjmuje się następujące rozwiązania:
-          Ławy i stopy fundamentowe - żelbetowe, monolityczne,
-          Ściany fundamentowe – żelbetowe, monolityczne lub murowane z bloczków betonowych M2, M4, ocieplone wilgocioodpornymi płytami polistyrenu ekstrudowanego
-          Ściany konstrukcyjne – murowane z cegły kratówki lub szczelinówki,
-          Słupy, podciągi, wieńce, nadproża – żelbetowe, monolityczne,
-          Stropy – żelbetowe, z prefabrykowanych płyt kanałowych systemu cegła żerańska,
-          Schody – żelbetowe, monolityczne, płytowe
-          Więźba dachowa – drewniana, konstruowana w przewadze z lekkich, prefabrykowanych w wytwórni lub na budowie dwuczęściowych wiązarów deskowych,
-          Pokrycie dachów – blachy powlekane profilowane mocowane do łat i kontrłat drewnianych; warstwa termoizolacji z wełny mineralnej – w poziomie dolnego pasa wiązarów,
-          Wykończenie kominów ponad dachami – cegłą klinkierową murowaną na „oczystkę”,
-          Wykończenie cokołów - dekoracyjnym tynkiem mozaikowym na bazie żywicy akrylowej z dodatkiem barwionego kruszywa kwarcowego,
-          Wykończenie górnych partii ścian zewnętrznych (elewacji) – docieplenie w technologii lekkiej suchej z zastosowaniem wełny mineralnej i szalówki drewnianej impregnowanej, mocowanej do rusztu z profili zimnogiętych blaszanych lub aluminiowych (tzw. elewacja wentylowana);
-          Okna - projektuje się okna i zestawy okienne indywidualne drewniane jednoramowe lub z profili PCV powlekanych folią drewnopodobną, szklone pakietami dwuszybowymi
-          Drzwi zewnętrzne i zestawy okienno – drzwiowe - z profili aluminiowych z przekładkami termicznymi, anodowanych,
-          Wykończenie okapów – podbicia deskowe z desek sosnowych struganych, zabezpieczonych impregnatem barwiącym,
-          Rynny i rury spustowe oraz obróbki blacharskie – z blachy powlekanej,
-          Ścianki działowe - murowane z cegły dziurawki Pd1 i Pd2 lub szkieletowe (na ruszcie z profili blaszanych ocynkowanych) wykończone obustronnie płytami suchego tynku,
-          Tynki ścian i sufitów - cementowo-wapienne kat III, przetarte szpachlówką gipsową, malowane farbami emulsyjnymi,
-         Wykończenie sufitów - płytami gipsowo kartonowymi o podwyższonej odporności ogniowej typu GKF, mocowanymi do rusztu z profili blaszanych podwieszonego do dolnych pasów wiązarów,
-          Wykończenie ścian w łazienkach – z płytek glazurowanych, 
-          Wykończenie posadzek – gres lub terakota, panele drewniane,
-          Wykończenie stopni schodowych - płytkami gres z krawędziami antypoślizgowymi,
-          Drzwi wewnętrzne - typowe drewniane, płytowe, w ościeżnicach drewnianych
-          Balustrady schodowe - elementy stalowe z rur i prętów ze stali nierdzewnej lub kwasoodpornej,
Realizację obiektu projektuje się w technologii tradycyjnej, udoskonalonej, przy użyciu materiałów posiadających wymagane certyfikaty.
 
Instalacje wewnętrzne
-          centralnego ogrzewania zasilane z kotłowni automatycznej zdalaczynnej na olej opałowy
-         kanalizacyjne,
-         wody zimnej i ciepłej na cele użytkowe,
-         instalacje elektryczne oświetleniowe,
 
- Opis projektowanej przebudowy obiektów istniejących
Opis rozwiązań programowo-funkcjonalnych i przestrzennych
 
Projektowaną przebudowę i adaptację istniejącego parterowego niepodpiwniczonego budynku administracyjno-socjalno-magazynowego planuje się w celu:
-          funkcjonalnego dostosowania obiektu do potrzeb projektowanego ośrodka,
-          poprawę stanu technicznego obiektu wykazującego znaczne zużycie techniczne
-          podniesienia standardu wykończenia i wyposażenia obiektu (zwłaszcza w części higieniczno-sanitarnej)
-          termomodernizacji.
 
Program funkcjonalny obiektu obejmuje:
-          zespół pomieszczeń dla administracji obiektu, w tym: recepcję, pokój biurowy, dyżurkę z miejscem do spania, niezbędne pomieszczenia sanitarne,
-          ogólnodostępny zespół pomieszczeń sanitarno-higienicznych, w tym: sanitariaty dla mężczyzn i kobiet oraz osób niepełnosprawnych, natryski i umywalnie,
-          zespół pomieszczeń technicznych, w tym: kotłownia olejowa z magazynem oleju opałowego,
-          magazyn sprzętu wodnego (kajaków, wioseł, etc,)
 
Forma architektoniczna budynku po przebudowie nawiązywać będzie do tradycyjnych rozwiązań regionalnych. Nachylenie połaci dachowych i wysięg okapów będą zwiększone w stosunku do istniejących. Zastosowane rozwiązania przestrzenne - analogiczne do przyjętych w domkach rekreacyjnych dla uzyskania porządku przestrzennego.
Opis rozwiązań konstrukcyjno-budowlanych
W ramach planowanej modernizacji technicznej obiektu przewiduje się:
 
-          demontaż istniejącej więźby dachowej i wiązarów deskowych oraz pokrycia,
-          częściowe wyburzenia istniejących ścian działowych,
-          wylanie żelbetowych wieńców obwodowych i montaż nowej konstrukcji dachowej wraz z pokryciem,
-          kompleksowe docieplenie ścian zewnętrznych w technologii lekkiej suchej z zastosowaniem wełny mineralnej i szalówki drewnianej impregnowanej, mocowanej do rusztu z profili zimnogiętych blaszanych lub aluminiowych (tzw. elewacja wentylowana);
-          wprowadzenie nowych ścianek działowych wydzielających projektowane pomieszczenia,
-          wymianę podkładów i posadzek,
-          naprawy i uzupełnienia tynków ściennych,
-          montaż sufitów podwieszonych.
 
Przebudowa prowadzona będzie w technologii tradycyjnej przy użyciu materiałów posiadających wymagane certyfikaty.
 
Charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych
 
L.p.
Parametr
Wielkości proj.
1
Powierzchnia zabudowy:
-          domek całoroczny
-          budynek administracyjno-socjalno-magazynowy
 
168,3 m2
167,4 m2
2
Powierzchnia całkowita:
-          domek całoroczny
      -     budynek administracyjno-socjalno-magazynowy
 
183,3 m2
234,3 m2
3
Kubatura brutto:
-          domek całoroczny
      -     budynek administracyjno-socjalno-magazynowy
 
740,0 m3
800,0 m3
 
Opis obiektów i urządzeń towarzyszących
 
Ogrodzenie - ażurowe z systemowych elementów stalowych (słupki stalowe o profilu prostokątnym zamkniętym, przęsła z paneli zgrzewanych zgrzewane z drutu o średnicy 5 mm) na cokole i fundamentowaniu betonowym wylewanym na miejscu; brama wjazdowa - stalowa przesuwna samonośna,
 
Piłkochwyty boiskowe – konstrukcja stalowa złożona ze słupów o przekroju prostokątnym i paneli ogrodzeniowych zgrzewanych punktowo; słupy fundamentowane w stopach betonowych wykonanych w gruncie nawiertnicą. Przewiduje się zastosowanie rozwiązań systemowych, patentowych
 
Wiata ogniskowa – budowla rozwiązana na planie wielokąta foremnego z centralnie umieszczonym paleniskiem kamiennym; projektowana w konstrukcji drewnianej składającej się z więźby dachowej krytej „wiórem” lub gontem, wspartej na słupach kotwionych w stopach żelbetowych; 
 
Pomost do cumowania kajaków – usytuowany równolegle do brzegu rzeki, trójplatformowy, w konstrukcji całkowicie drewnianej z drewna dębowego kl. K33; słupy wsporcze - z bali dębowych o przekroju kołowym zagłębiane w gruncie przy pomocy wibratora; konstrukcja platform - belki nośne z krawędziaków opartych na kleszczach obejmujących głowice pali; poszycie – z desek dębowych frezowanych, nabijanych ażurowo; zabezpieczenie elementów drewnianych poprzez nasycenie (w kąpieli lub próżniowo) środkami ochronnymi do drewna do kl. IV
 

 

Załącznik nr 2
do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Wójta Gminy Narewka
z dnia     .01.2009 r. znak BGK 7639/8-5/08/09
 
 
Opis przedsięwzięcia - sporządzony zgodnie z art. 49 ust. 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późniejszymi zmianami) zawierający w szczególności dane:
 
 
1) rodzaj, skala (np. zdolność produkcyjna) i usytuowanie przedsięwzięcia:
Przedmiotem planowanego przedsięwzięcia jest budowa Stanicy Kajakowej w Narewce nad rzeką Narewką. Inwestycja zlokalizowana będzie na działce o nr geodezyjnym 479/2, 67/1, 67/2 o pow. 1,3118 ha, na terenie użytkowanym obecnie przez Ośrodek Sportu i Rekreacji w Narewce.
 
Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
a)       budowę i przebudowę obiektów kubaturowych, w tym:
-          budowę obiektów bazy noclegowej Stanicy Kajakowej - trzech całorocznych domków rekreacyjnych,
-          przebudowę istniejącego budynku administracyjno-socjalno-magazynowego i jego adaptację dla potrzeb Stanicy Kajakowej, w tym adaptację części obiektu na potrzeby kotłowni olejowej,
h)       budowę lub modernizację systemu komunikacji wewnętrznej i budowę obiektów ziemnych, w tym:
-          modernizację istniejących dojazdów i budowa miejsc postojowych,
-          budowę dojść pieszych
-          budowę boiska rekreacyjnego
i)         budowę obiektów towarzyszących, w tym:
-          budowę ogrodzenia,
-          montaż piłkochwytów oraz wyposażenia boiska,
-          budowę wiaty ogniskowej,
-          budowę pomostu,
j)         budowę infrastruktury podziemnej i naziemnej, w tym:
-          przyłącza energetycznego wraz ze skrzynką złączeniowo-pomiarową,
-          zewnętrznych zalicznikowych przyłączy kablowych i instalacji oświetlenia terenu,
-          przyłącza wodociągowego, wodomierza i zewnętrznej zalicznikowej instalacji wodociągowej w obrębie działki,
-          przyłącza kanalizacyjnego i zewnętrznej sieci kanalizacyjnej w obrębie działki,
-          przyłączy preizolowanych c.o. od kotłowni do każdego z domków rekreacyjnych
 
      Uwaga: Zakres inwestycji obejmuje również przyłącze kanalizacyjne, którego końcowy odcinek włączony będzie do istniejącej studzienki kanalizacyjnej znajdującej się w północnej części działki o nr 67/1 I 67/2
 
2) obsługa komunikacyjna:
Dojazdy – przewiduje się adaptację istniejących dojazdów o nawierzchni asfaltowej (z ewentualną jej wymianą w zależności od stanu technicznego) oraz ich rozbudowę,
Parkingi – planuje się budowę miejsc parkingowych na dwóch placykach o nawierzchni z kostki brukowej dla ogólnej liczby ok. 20 pojazdów osobowych,
Dojścia piesze - przewiduje się adaptację istniejących dojść pieszych o nawierzchni asfaltowej (z ewentualną jej wymianą w zależności od stanu technicznego) oraz ich rozbudowę;
Boisko – plac o wym. 30,0 x17,0 m (w liniach boiskowych 28,0 x 15,0 m) przeznaczone do gry w koszykówkę i siatkówkę, o nawierzchni sportowej, dwuwarstwowej, poliuretanowo-gumowej, grub. 13 mm, składającej się z:
-          warstwy podkładowej, elastycznej (nośnej) będącej mieszaniną granulatu gumowego i lepiszcza poliuretanowego, układanej mechanicznie, bezspoinowo, przy pomocy rozkładarki mas poliuretanowych,
-          warstwy wierzchniej (użytkowej) grub. 2-3 mm, którą stanowi system poliuretanowy zmieszany z granulatem EPDM, nanoszony poprzez natrysk mechaniczny,
na podbudowie dynamicznej, mineralnej lub asfaltobetonowej,
Dostępność dla osób niepełnosprawnych
Budynki mieszkalne i ogólnodostępne zaplecze higieniczno sanitarne pod względem rozwiązań technicznych i funkcjonalnych są dostosowane dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach.
3) powierzchnia zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowy sposób ich wykorzystywania i pokrycie szatą roślinną:
Obecnie teren pod przedstawione wyżej przedsięwzięcie jest zagospodarowany pod potrzeby OSiRu. Stare domki letniskowe oraz świetlica zostały oddane do rozbiórki. Budynek administracyjno – socjalno - magazynowy planowany jest do przebudowy i adaptacji. Teren częściowo pokryty zielenią oraz utwardzony masą bitumiczną jako boisko do piłki oraz chodniki.
 
4) rodzaj technologii (w odniesieniu do istniejącej i planowanej działalności - ogólna charakterystyka istniejącego i planowanego przedsięwzięcia):
Zakres robót w ramach planowanego przedsięwzięcia:
a)       prace pomiarowe sytuacyjno-wysokościowe w terenie
b)       roboty przygotowawcze terenu (w tym niwelacje)
c)       rozbiórki
d)       roboty wykonawcze budowlano-konstrukcyjne
e)       roboty budowlane wykończeniowe wewnętrzne
f)        roboty instalacyjne wewnętrzne
g)       roboty instalacyjne zewnętrzne
h)       roboty wykonawcze drogowe
i)         wyrównanie i uporządkowanie terenu 
Na chwilę obecną teren jest wykorzystywany przez turystów oraz miejscową społeczność jako teren do krótkotrwałego wypoczynku i spotkań kulturalnych.
 
Opis projektowanych obiektów kubaturowych
Opis rozwiązań programowo-funkcjonalnych i przestrzennych
Projektuje się obiekt mieszkalny przeznaczony do celów turystyki i wypoczynku; parterowy wolnostojący, niepodpiwniczony, z poddaszem częściowo użytkowym i dachem stromym o nachyleniu 30O-35O. Budynek będzie dostosowany do jednoczesnego przyjęcia 15-16 użytkowników.
W parterze rozwiązuje sień wejściową z klatką schodową na poddasze, salonik rekreacyjny z kominkiem i aneksem kuchennym oraz cztery zespoły pokojów gościnnych 2- i 3-osobowych z przedsionkami wyposażonymi w szafy wbudowane i łazienkami. Pokoje powiązane będą bezpośrednio z tarasami rekreacyjnymi. Na poddaszu rozwiązuje się sypialnię 5-6 osobową z przedsionkiem i łazienką.
Forma architektoniczna budynku – tradycyjna.
 
Program użytkowy
 
Lp.
Nazwa pomieszczenia
Powierzchnia użytkowa (m2)
PARTER
117,1
1.1
Sień wejściowa
     4,1
1.2
Komunikacja z powierzchnią składowania
     5,1
1.3
Salonik z kominkiem
 29,6
1.4
Aneks kuchenny
    2,2
1.5
Pokój 2-os z łazienką
 16,2
1.6
Pokój 3-os z łazienką
 21,7
1.7
Pokój 3-os z łazienką dla niepełnosprawnych
 22,0
1.8
Pokój 2-os z łazienką
 16,2
PODDASZE
 51,2
2.1
Kl. schodowa
 13,9
2.2
Komunikacja z powierzchnią składowania
    3,8
2.3
Łazienka
    3,6
2.4
Pokój 5-6 osobowy
 29,9
 
Opis rozwiązań konstrukcyjno-budowlanych
 
Obiekt rozwiązuje się na planie prostokąta o wym. 9,00 x 18,00 z dodatkowymi i ryzalitami w elewacjach podłużnych. Konstrukcję tworzyć będą ściany murowane - podłużne ściany zewnętrzne usztywnione centralnie poprzecznymi ścianami wewnętrznymi. Stropy nad częścią parteru – prefabrykowane.
Przyjmuje się następujące rozwiązania:
-          Ławy i stopy fundamentowe - żelbetowe, monolityczne,
-          Ściany fundamentowe – żelbetowe, monolityczne lub murowane z bloczków betonowych M2, M4, ocieplone wilgocioodpornymi płytami polistyrenu ekstrudowanego
-          Ściany konstrukcyjne – murowane z cegły kratówki lub szczelinówki,
-          Słupy, podciągi, wieńce, nadproża – żelbetowe, monolityczne,
-          Stropy – żelbetowe, z prefabrykowanych płyt kanałowych systemu cegła żerańska,
-          Schody – żelbetowe, monolityczne, płytowe
-          Więźba dachowa – drewniana, konstruowana w przewadze z lekkich, prefabrykowanych w wytwórni lub na budowie dwuczęściowych wiązarów deskowych,
-          Pokrycie dachów – blachy powlekane profilowane mocowane do łat i kontrłat drewnianych; warstwa termoizolacji z wełny mineralnej – w poziomie dolnego pasa wiązarów,
-          Wykończenie kominów ponad dachami – cegłą klinkierową murowaną na „oczystkę”,
-          Wykończenie cokołów - dekoracyjnym tynkiem mozaikowym na bazie żywicy akrylowej z dodatkiem barwionego kruszywa kwarcowego,
-          Wykończenie górnych partii ścian zewnętrznych (elewacji) – docieplenie w technologii lekkiej suchej z zastosowaniem wełny mineralnej i szalówki drewnianej impregnowanej, mocowanej do rusztu z profili zimnogiętych blaszanych lub aluminiowych (tzw. elewacja wentylowana);
-          Okna - projektuje się okna i zestawy okienne indywidualne drewniane jednoramowe lub z profili PCV powlekanych folią drewnopodobną, szklone pakietami dwuszybowymi
-          Drzwi zewnętrzne i zestawy okienno – drzwiowe - z profili aluminiowych z przekładkami termicznymi, anodowanych,
-          Wykończenie okapów – podbicia deskowe z desek sosnowych struganych, zabezpieczonych impregnatem barwiącym,
-          Rynny i rury spustowe oraz obróbki blacharskie – z blachy powlekanej,
-          Ścianki działowe - murowane z cegły dziurawki Pd1 i Pd2 lub szkieletowe (na ruszcie z profili blaszanych ocynkowanych) wykończone obustronnie płytami suchego tynku,
-          Tynki ścian i sufitów - cementowo-wapienne kat III, przetarte szpachlówką gipsową, malowane farbami emulsyjnymi,
-          Wykończenie sufitów - płytami gipsowo kartonowymi o podwyższonej odporności ogniowej typu GKF, mocowanymi do rusztu z profili blaszanych podwieszonego do dolnych pasów wiązarów,
-          Wykończenie ścian w łazienkach – z płytek glazurowanych, 
-          Wykończenie posadzek – gres lub terakota, panele drewniane,
-          Wykończenie stopni schodowych - płytkami gres z krawędziami antypoślizgowymi,
-          Drzwi wewnętrzne - typowe drewniane, płytowe, w ościeżnicach drewnianych
-          Balustrady schodowe - elementy stalowe z rur i prętów ze stali nierdzewnej lub kwasoodpornej,
-           
Realizację obiektu projektuje się w technologii tradycyjnej, udoskonalonej, przy użyciu materiałów posiadających wymagane certyfikaty.
 
Instalacje wewnętrzne
-          centralnego ogrzewania zasilane z kotłowni automatycznej zdalaczynnej na olej opałowy
-         kanalizacyjne,
-         wody zimnej i ciepłej na cele użytkowe,
-         instalacje elektryczne oświetleniowe,
 
- Opis projektowanej przebudowy obiektów istniejących
Opis rozwiązań programowo-funkcjonalnych i przestrzennych
 
Projektowaną przebudowę i adaptację istniejącego parterowego niepodpiwniczonego budynku administracyjno-socjalno-magazynowego planuje się w celu:
-          funkcjonalnego dostosowania obiektu do potrzeb projektowanego ośrodka,
-          poprawę stanu technicznego obiektu wykazującego znaczne zużycie techniczne
-          podniesienia standardu wykończenia i wyposażenia obiektu (zwłaszcza w części higieniczno-sanitarnej)
-          termomodernizacji.
 
Program funkcjonalny obiektu obejmuje:
-          zespół pomieszczeń dla administracji obiektu, w tym: recepcję, pokój biurowy, dyżurkę z miejscem do spania, niezbędne pomieszczenia sanitarne,
-          ogólnodostępny zespół pomieszczeń sanitarno-higienicznych, w tym: sanitariaty dla mężczyzn i kobiet oraz osób niepełnosprawnych, natryski i umywalnie,
-          zespół pomieszczeń technicznych, w tym: kotłownia olejowa z magazynem oleju opałowego,
-          magazyn sprzętu wodnego (kajaków, wioseł, etc,)
 
Forma architektoniczna budynku po przebudowie nawiązywać będzie do tradycyjnych rozwiązań regionalnych. Nachylenie połaci dachowych i wysięg okapów będą zwiększone w stosunku do istniejących. Zastosowane rozwiązania przestrzenne - analogiczne do przyjętych w domkach rekreacyjnych dla uzyskania porządku przestrzennego.
Opis rozwiązań konstrukcyjno-budowlanych
W ramach planowanej modernizacji technicznej obiektu przewiduje się:
 
-          demontaż istniejącej więźby dachowej i wiązarów deskowych oraz pokrycia,
-          częściowe wyburzenia istniejących ścian działowych,
-          wylanie żelbetowych wieńców obwodowych i montaż nowej konstrukcji dachowej wraz z pokryciem,
-          kompleksowe docieplenie ścian zewnętrznych w technologii lekkiej suchej z zastosowaniem wełny mineralnej i szalówki drewnianej impregnowanej, mocowanej do rusztu z profili zimnogiętych blaszanych lub aluminiowych (tzw. elewacja wentylowana);
-          wprowadzenie nowych ścianek działowych wydzielających projektowane pomieszczenia,
-          wymianę podkładów i posadzek,
-          naprawy i uzupełnienia tynków ściennych,
-          montaż sufitów podwieszonych.
 
Przebudowa prowadzona będzie w technologii tradycyjnej przy użyciu materiałów posiadających wymagane certyfikaty.
 
Charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych
 
L.p.
Parametr
Wielkości proj.
1
Powierzchnia zabudowy:
-          domek całoroczny
-          budynek administracyjno-socjalno-magazynowy
 
168,3 m2
167,4 m2
2
Powierzchnia całkowita:
-          domek całoroczny
      -     budynek administracyjno-socjalno-magazynowy
 
183,3 m2
234,3 m2
3
Kubatura brutto:
-          domek całoroczny
      -     budynek administracyjno-socjalno-magazynowy
 
740,0 m3
800,0 m3
 
Opis obiektów i urządzeń towarzyszących
 
Ogrodzenie - ażurowe z systemowych elementów stalowych (słupki stalowe o profilu prostokątnym zamkniętym, przęsła z paneli zgrzewanych zgrzewane z drutu o średnicy 5 mm) na cokole i fundamentowaniu betonowym wylewanym na miejscu; brama wjazdowa - stalowa przesuwna samonośna,
 
Piłkochwyty boiskowe – konstrukcja stalowa złożona ze słupów o przekroju prostokątnym i paneli ogrodzeniowych zgrzewanych punktowo; słupy fundamentowane w stopach betonowych wykonanych w gruncie nawiertnicą. Przewiduje się zastosowanie rozwiązań systemowych, patentowych
 
Wiata ogniskowa – budowla rozwiązana na planie wielokąta foremnego z centralnie umieszczonym paleniskiem kamiennym; projektowana w konstrukcji drewnianej składającej się z więźby dachowej krytej „wiórem” lub gontem, wspartej na słupach kotwionych w stopach żelbetowych; 
 
Pomost do cumowania kajaków – usytuowany równolegle do brzegu rzeki, trójplatformowy, w konstrukcji całkowicie drewnianej z drewna dębowego kl. K33; słupy wsporcze - z bali dębowych o przekroju kołowym zagłębiane w gruncie przy pomocy wibratora; konstrukcja platform - belki nośne z krawędziaków opartych na kleszczach obejmujących głowice pali; poszycie – z desek dębowych frezowanych, nabijanych ażurowo; zabezpieczenie elementów drewnianych poprzez nasycenie (w kąpieli lub próżniowo) środkami ochronnymi do drewna do kl. IV
 
5) ewentualne warianty przedsięwzięcia:
-         Wariant nie podejmowania planowanej inwestycji nie jest brany pod uwagę ze względu na niedostateczne wykorzystywaną atrakcyjność turystyczną gminy Narewka.
-         Wariant umiejscowienia stanicy kajakowej w innym niż planowanym jest nieuzasadniony ze względu na wypromowanie już tego terenu jako miejsce spotkań kulturalnych z możliwością odpoczynku. Brak jest takich miejsc na terenie Gminy Narewka.
-         Wariant podejmowania przedsięwzięcia jest jak najbardziej zasadny ze względu na wyposażenie terenów cennych przyrodniczo w podstawową infrastrukturę techniczną jak drogi, kanalizacja oraz wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną zapewniającą urozmaicony pobyt turystom. Niestety gmina nie dysponuje odpowiednią bazą służącą do uatrakcyjnienia wolnego czasu osobom odwiedzającym te rejony Polski. Turyści spędzający czas w Narewce mogą oczywiście korzystać ze sportów wodnych, przejażdżek rowerowych, czy spacerów, jednak wiele więcej form aktywnej turystyki nie wchodzi raczej w rachubę. Nawet dzieci nie mają miejsca, gdzie mogłyby się wyszaleć i pobawić. Brak infrastruktury sportowo-rekreacyjnej jest zatem największą bolączką gminy Narewka, bowiem nie skłania turystów do dłuższego pobytu w gminie (np. 4-5 dni). Większość osób przyjeżdża na weekendy, bądź też na jeden dzień powracając najczęściej z Białowieży. Tym sposobem mieszkańcy gminy, którzy trudnią się agroturystyką, innymi usługami, czy handlem za sprawą krótkiego pobytu turystów nie są w stanie rozwijać swojej działalności gospodarczej, a często nawet mają problemy z utrzymaniem się przez cały rok. Przez to nie powstają nowe firmy i nie rośnie zatrudnienie W pozarolniczych sferach gospodarki. Małe szanse na zatrudnienie, a gdy się je już znajduje bardzo niskie zarobki skłaniają młodych ludzi do migracji, co jest bardzo bolesnym faktem, z tego względu, iż społeczeństwo gminy starzeje się w bardzo szybkim tempie. Dlatego też wybudowanie stanicy jest koniecznością i bardzo pilną potrzebą. Podniesie ona niewątpliwie atrakcyjność turystyczną gminy i miejscowości Narewka. W związku z tym spowodować może większy napływ turystów i zachęcić do dłuższego pobytu.
Biorąc powyższe na uwadze zachodzi konieczność realizacji planowanego przedsięwzięcia.
 
6) przewidywana ilość wykorzystywanej wody i innych wykorzystywanych surowców, materiałów, paliw oraz energii:
 
1
zapotrzebowanie na energię elektryczną
 
32,00
kW
2
średnie dobowe zapotrzebowanie wody zimnej
Qdśr
4,32
m3/d
3
maksymalne dobowe zapotrzebowanie wody zimnej
Qdmax
6,36
m3/d
4
średnie godzinowe zapotrzebowanie wody zimnej
Qhśr
0,31
m3/h
5
maksymalne dobowe zapotrzebowanie wody zimnej
Qhmax
0,84
m3/h
6
średnie godzinowe zapotrzebowanie wody ciepłej
Ghśr
0,17
m3/h
7
średnie godzinowe zapotrzebowanie wody ciepłej
Ghmax
0,77
m3/h
8
średni dobowy zrzut ścieków
 
4,32
m3/d
9
średnie zapotrzebowanie ciepła na potrzeby c.w.
Qcwśr
16,28
kW
10
zapotrzebowanie ciepła na cele ogrzewania budynków
 
62,70   
kW
 
7) rozwiązania chroniące środowisko:
Planowana inwestycja nie jest przedsięwzięciem mogącym znacząco oddziaływać na środowisko, a charakterystyka, usytuowanie i skala możliwego oddziaływania nie powinno kwalifikować jej do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, zgodnie z obowiązującym w tej sprawie Rozporządzeniem Rady Ministrów Z dnia 9 listopada 2004 roku w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięć do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573 wraz ze zmianami). Negatywny wpływ projektowanej inwestycji na środowisko będzie związany jedynie z etapem jej realizacji, czyli prowadzeniem prac budowlanych, instalacyjnych i modernizacyjnych. Wszelkie takie prace będą prowadzone zgodnie ze sztuką budowlaną i z wykorzystaniem jak najwyższej jakości materiałów budowlanych oraz z racjonalnym wykorzystaniem najnowszego sprzętu budowlanego.
Przedsięwzięcie położone jest poza obszarem sieci Natura 2000.
Uciążliwości związane z planowanym przedsięwzięciem mają charakter krótkotrwały i okresowy i po zakończeniu inwestycji całkowicie ustąpią.
 
Wpływ inwestycji na wody gruntowe, wody w zbiorniku retencyjnym i rzece
Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie miała odczuwalnego wpływu na poziom i jakość wód gruntowych oraz jakość (stopień czystości) wód rzecznych i wody w zbiorniku retencyjnym.
Wpływ inwestycji na krajobraz
Zakłada się poprawę (waloryzację) miejscowego krajobrazu poprzez wprowadzenie ładu przestrzennego i odniesienia do architektury regionalnej. Zaprojektowane obiekty w pełni wpisują się w istniejące konteksty urbanistyczne miejsca, w którym zostały usytuowane. Lokalizacja zespołu jest zgodna z dotychczasowym przeznaczeniem działki.
Wpływ inwestycji na szatę roślinną
Planowane przedsięwzięcie pozostaje bez wpływu na istniejącą szatę roślinną. Nie przewiduje się wycinki drzew istniejących. Zakłada się nasadzenia uzupełniające.
 
8) rodzaje i przewidywane ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko, w tym:
a) sposób odprowadzania ścieków socjalno - bytowych:
Ścieki socjalno – bytowe będą odprowadzane do istniejącego kanału zbiorczego sieci kanalizacyjnej, po czym przesyłane do oczyszczalni ścieków w Narewce.
b) rodzaj, przewidywane ilości i sposób postępowania z odpadami:
Odpady będą selektywnie zbierane i wywożone na przygotowane do tego składowisko śmieci w Olchówce, gm. Narewka.
c) ilości i rodzaje zainstalowanych i planowanych maszyn, urządzeń:
Przedmiotowa inwestycja nie wymaga zainstalowania na stałe maszyn ani urządzeń. W fazie budowy ośrodka wystąpią takie maszyny i urządzenia jak: koparki, zagęszczarki, agregaty, wywrotki itp.
 
9) możliwe transgraniczne oddziaływanie na środowisko
Nie dotyczy
 
10) obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. 92, poz. 880 z późniejszymi zmianami) znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia
Obszar chronionego krajobrazu „Puszcza Białowieska” zarządzonego Rozporządzeniem Nr 7/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 luty 2005 r.
 
11) Czy dla projektowanej inwestycji planuje się utworzenie obszaru ograniczonego użytkowania (dla przedsięwzięć wymienionych w art. 135 Prawa ochrony środowiska), spowodowane tym, że mimo zastosowanych dostępnych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych nie mogą być dotrzymane standardy jakości poza terenem zakładu lub innego obiektu
Nie dotyczy
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2009-01-05

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2009-01-30

Data modyfikacji: 2009-01-30

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2009-01-30