Uchwała Nr XXX/307/06

UCHWAŁA NR XXX/307/06

RADY GMINY NAREWKA

z dnia 8 sierpnia 2006 r.

 w sprawie przyjęcia statutu Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

     Na podstawie art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203; z 2005 r. Nr 172, poz. 1441; z 2006 r. Nr 17, poz. 128) uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się statut Związku Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXII/220/05 Rady Gminy Narewka z dnia 8 czerwca 2005 roku w sprawie przyjęcia statutu Związku Komunalnego Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Narewka.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Gminy

Sławomir Kulesza

 

Załącznik

do Uchwały Nr XXX /307/06

Rady Gminy Narewka

z dnia 8 sierpnia 2006 r.

STATUT

ZWIĄZKU GMIN REGIONU PUSZCZY BIAŁOWIESKIEJ

 

I POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1. Związek Gmin Regionu Puszczy Białowieskiej w dalszej części statutu zwany "Związkiem" tworzą gminy:

  1) Miasto Bielsk Podlaski;

  2) Gmina Bielsk Podlaski;

  3) Gmina Boćki;

  4) Miasto Brańsk;

  5) Gmina Brańsk;

  6) Gmina Orla;

  7) Gmina Rudka;

  8) Gmina Wyszki;

  9) Miasto Hajnówka;

10) Gmina Kleszczele;

11) Gmina Białowieża;

12) Gmina Czeremcha;

13) Gmina Czyże;

14) Gmina Dubicze Cerkiewne;

15) Gmina Hajnówka;

16) Gmina Narew;

17) Gmina Narewka;

18) Miasto Siemiatycze;

19) Gmina Drohiczyn;

20) Gmina Dziadkowice;

21) Gmina Grodzisk;

22) Gmina Mielnik;

23) Gmina Milejczyce;

24) Gmina Nurzec Stacja;

25) Gmina Perlejewo;

26) Gmina Siemiatycze.

§ 2. Związek zostaje zawiązany na czas nieokreślony.

§ 3. Siedzibą Związku jest miasto Bielsk Podlaski.

§ 4. Związek posiada osobowość prawną.

§ 5. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym oraz na podstawie niniejszego statutu.

§ 6. Zadaniem Związku jest prowadzenie gospodarki odpadami komunalnymi. Związek może przyjąć inne zadania publiczne wykonywane przez gminy w trybie zmiany statutu.

§ 7. Związek realizuje zadania określone statutem, a w szczególności w drodze:

  1) tworzenia własnych przedsiębiorstw, spółek i innych podmiotów gospodarczych oraz przystępowania do nich;

  2) zlecania zadań do wykonania innym podmiotom gospodarczym i organizacjom;

  3) współpracy z innymi związkami komunalnymi, samorządowymi, organizacjami gospodarczymi i naukowymi.

§ 8. Związek reprezentuje interesy gmin - członków Związku w zakresie objętym jego przedmiotem działania wobec organów administracji państwowej i samorządowej oraz innych instytucji.

II ORGANY ZWIĄZKU

§ 9. 1. Organami Związku są Zgromadzenie Związku i Zarząd Związku.

  2. Zgromadzenie Związku może powołać komisje.

§ 10. Organy Związku wybierane są na okres kadencji rad gmin będących członkami Związku.

§ 11. Zgromadzenie Związku zwane dalej "Zgromadzeniem" jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku, które tworzą burmistrzowie i wójtowie jako przedstawiciele gmin tworzących Związek. Na wniosek wójta (burmistrza) rada może powierzyć reprezentowanie gminy w Zgromadzeniu zastępcy wójta (burmistrza) lub radnemu.

§ 12. Można być przedstawicielem tylko jednej gminy.

§ 13. Każdy przedstawiciel gminy posiada w Zgromadzeniu jeden głos.

§ 14. Zgromadzenie pełni swoje obowiązki do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie następnej kadencji.

§ 15. Pierwszą sesję Zgromadzenia nowej kadencji organizuje wójt gminy Bielsk Podlaski.

§ 16. Zgromadzenie wybiera ze swego grona w głosowaniu tajnym Przewodniczącego Zgromadzenia oraz jego Zastępcę.

§ 17. Zgromadzenie obraduje na posiedzeniach zwyczajnych i nadzwyczajnych zwoływanych przez Przewodniczącego z wyprzedzeniem nie krótszym jak siedem dni.

§ 18. Zgromadzenia zwyczajne powinny być zwoływane w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.

§ 19. Zgromadzenie nadzwyczajne zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Zarządu lub na pisemny wniosek co najmniej jednej czwartej głosów przedstawicieli gmin w Zgromadzeniu.

§ 20. Do zadań Zgromadzenia należy w szczególności:

  1) przyjmowanie kierunków działania Związku;

  2) uchwalanie planu finansowego Związku;

  3) ustalanie rocznych składek członkowskich;

  4) powoływanie stałych i doraźnych komisji, w tym komisji rewizyjnej Związku;

  5) podejmowanie czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu majątkiem Związku;

  6) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania majątkowe;

  7) rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji oraz podejmowanie uchwał w sprawie absolutorium dla Zarządu;

  8) wybór Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego Zgromadzenia oraz Zarządu i Komisji;

  9) uchwalanie regulaminów Zgromadzenia, Zarządu i Komisji;

10) podejmowanie uchwał o wyrażeniu zgody na przystąpienie do Związku nowych członków lub o wykluczeniu bądź wystąpieniu członków ze Związku;

11) podejmowanie uchwał o utworzeniu własnych przedsiębiorstw, spółek i innych podmiotów gospodarczych;

12) podejmowanie uchwał o postawienie Związku w stan likwidacji.

§ 21. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.

§ 22. Zarząd Związku zwany dalej "Zarządem" jest organem wykonawczym Związku.

§ 23. W skład Zarządu wchodzą:

  1) prezes;

  2) wiceprezes;

  3) 3 członków.

§ 24. 1. Zarząd powoływany jest na okres kadencji rad gmin.

  2. Zarząd działa do czasu powołania nowego Zarządu przez Zgromadzenie nowej kadencji.

§ 25. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

  1) bieżące kierowanie działalnością Związku;

  2) reprezentowanie Związku na zewnątrz;

  3) przedkładanie Zgromadzeniu sprawozdań, materiałów informacyjnych, projektów uchwał oraz planów finansowych i gospodarczych;

  4) realizowanie uchwał Zgromadzenia;

  5) gospodarowanie majątkiem Związku;

  6) kierowanie aparatem administracyjnym Związku;

  7) sprawowanie obsługi biurowej Zgromadzenia.

§ 26. Zarząd rozstrzyga sprawy w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków Zarządu.

§ 27. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządzania mieniem składają Prezes Zarządu oraz jeden członek Zarządu.

§ 28. Prezes Zarządu jest kierownikiem biura administracyjnego Związku i wykonującym uprawnienia kierownika zakładu pracy i zwierzchnika służbowego w rozumieniu przepisów kodeksu pracy.

§ 29. 1. W celu kontroli Zarządu Zgromadzenie Związku wybiera na okres kadencji z pośród swoich członków Komisję Rewizyjną w składzie 3 osób.

  2. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego Komisji.

  3. Odwołanie Komisji Rewizyjnej lub jej członka przez Zgromadzenie Związku przed upływem kadencji następuje w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów.

  4. Nie można łączyć funkcji członka Komisji Rewizyjnej z funkcją członka Zarządu.

§ 30. 1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:

 a) kontrola działalności Zarządu, zwłaszcza pod względem celowości gospodarowania w zakresie działalności finansowej Zarządu, jak również zgodności podejmowania zadań z uchwałami Zgromadzenia Związku i postanowieniami Statutu,

 b) sporządzenie rocznych sprawozdań za dany rok finansowy oraz formułowanie wniosków w sprawach absolutorium dla Zarządu.

2. Uchwały Komisji Rewizyjnej są podejmowane zwykłą większością głosów, przy obecności ponad połowy jej członków. W przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

III MIENIE I GOSPODARKA ZWIĄZKU

§ 31. 1. Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe.

2. Nabycie mienia Związku następuje:

  1) w wyniku przekazania mienia przez członków Związku;

  2) z dochodów majątku Związku;

  3) ze składek członkowskich, corocznie ustalonych przez Zgromadzenie;

  4) z wkładów wnoszonych przez członków Związku na zasadach ustalonych przez Zgromadzenie;

  5) z darowizn, zapisów i spadków;

  6) z innych źródeł.

§ 32. 1. Za prawidłową gospodarkę Związku odpowiada Zarząd, a za prowadzenie księgowości Główny Księgowy Związku.

 2. Gospodarka finansowa Związku prowadzona jest na podstawie rocznego planu finansowego obejmującego planowane dochody i wydatki.

§ 33. 1. W przypadku, gdy dochody Związku oraz świadczenia członków Związku nie wystarczają na pokrycie wydatków, niedobór pokrywa się z majątku Związku lub w inny sposób ustalony przez Zgromadzenie.

 2. W przypadku wystąpienia w działalności Związku strat, są one pokrywane przez członków Związku proporcjonalnie do wartości wniesionych składek członkowskich w terminie do trzech miesięcy od podjęcia stosownej uchwały.

 3. W przypadku wystąpienia w działalności Związku zysku, Zgromadzenie podejmuje uchwałę o jego przeznaczeniu.

 4. Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swym majątkiem.

 5. Gminy nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.

§ 34. 1. Urządzenia i obiekty służą do realizacji zadań statutowych Związku i są równo dostępne dla wszystkich członków Związku.

 2. Po zaspokojeniu potrzeb członków Związku obiekty i urządzenia Związku mogą być wykorzystywane do świadczenia odpłatnych usług na rzecz innych podmiotów.

§ 35. 1. Członek Związku może z niego wystąpić.

2. Członek Związku powinien oznajmić poprzez uchwałę rady gminy zamiar wystąpienia ze Związku najpóźniej na 6 miesięcy przed upływem roku.

3. W przypadku wystąpienia członka ze Związku wniesiony przez niego majątek wraz z nakładami poniesionymi na Związek na tym majątku zostaje zwrócony w naturze na koniec roku kalendarzowego po rozliczeniu finansowym, o ile nie pozostaje to w kolizji z zobowiązaniami Związku. W przypadku istnienia takiej kolizji majątek zostaje zwrócony dopiero po uregulowaniu i wywiązaniu się przez Związek z tych zobowiązań.

4. Wystąpienie członka ze Związku nie zwalnia z obowiązku uregulowania składki na dany rok, a składka wpłacona za dany rok nie podlega zwrotowi.

§ 36. 1. Członek Związku może zostać z niego wykluczony uchwałą zgromadzenia, podjętą bezwzględną większością głosów statutowego składu Zgromadzenia.

 2. Wykluczyć członka ze Związku można w razie:

  1) udowodnionego działania organów członka Związku na szkodę Związku;

  2) nieuiszczania obowiązujących świadczeń na rzecz Związku, przez okres dłuższy niż 6 miesięcy, po uprzednim pisemnym wezwaniu do zapłaty;

  3) niestosowania się do postanowień statutu i regulaminów.

 3. Uchwałę o wykluczeniu członka Związku podejmuje Zgromadzenie.

 4. Zasady rozliczeń z członkiem wykluczonym następuje zgodnie z § 35 ust. 3 i 4.

§ 37. 1. Na podstawie jednobrzmiących uchwał co najmniej 50% członków gminy wchodzących w skład Związku - Zgromadzenie podejmuje uchwałę o postawieniu Związku w stan likwidacji.

 2. W przypadku określonym w ust. 1 Zgromadzenie powołuje likwidatora i określa jego zadania. Likwidator ustala plan likwidacji.

 3. Wniesiony przez danego członka Związku majątek w związku z likwidacją zostanie zwrócony mu w naturze, w przypadku poniesienia nakładów na tym majątku przez Związek wraz z tymi nakładami - po zaspokojeniu ciążących na nim zobowiązań.

 4. Pozostały majątek po zaspokojeniu ciążących na nim zobowiązań podlega zwrotowi proporcjonalnie do wartości wniesionych przez członków Związku składek członkowskich.

IV POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 38. Zmiana Statutu następuje w trybie przewidzianym do jego ustanowienia.

§ 39. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Metryka strony

Udostępniający: Gmina Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2006-08-31

Data modyfikacji: 2006-08-31

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2006-08-31