Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Narewka, dnia 5 stycznia 2009 roku
BGK 7639 / 7 - 8 / 08 / 09
 
D e c y z j a
o środowiskowych uwarunkowaniach
Wójta Gminy Narewka
 
 
Na podstawie art. 153, ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), art. 56 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), § 3 ust 1 pkt. 49 oraz 56 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.), oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 września 2008, znak: BGK 7639 / 7 / 08, Gminy Narewka, ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie ośrodka turystyczno – rekreacyjnego na Starym Dworze nad zbiornikiem wodnym Siemianówka, na terenie działek o nr ewid. 864/2 oraz 1459/1, obręb Łuka, gmina Narewka,
 
o k r e ś l a m
następujące warunki środowiskowe wykonania przedmiotowego przedsięwzięcia
 
a)      Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie ośrodka turystyczno – rekreacyjnego i kulturalnego na Starym Dworze nad Zbiornikiem Siemianówka w gminie Narewka, powiat hajnowski, woj. podlaskie. Przedsięwzięcie realizowane będzie w m. Stary Dwór na działkach o nr ewidencyjnych gruntu 864/2 i 1459/1, obręb Łuka, gmina Narewka o łącznej powierzchni 22,4094 ha. Obszar objęty opracowaniem znajduje się na południowym brzegu istniejącego zbiornika wodnego „Siemianówka”. W chwili obecnej teren projektowanego przedsięwzięcia stanowi część istniejącego kompleksu „Stary Dwór”, który nie jest przystosowany do obsługi turystyki masowej i indywidualnej. Teren pod projektowane przedsięwzięcie posiada już pomosty i w chwili obecnej jest wykorzystywany jako dzika plaża i kąpielisko niestrzeżone.
Dojazd do działki umożliwia droga gminna (o nawierzchni żwirowej). Na terenie działki znajduje się sieć elektryczna zasilająca teren, częściowo oświetlenie terenu, sieć kanalizacyjna i wodociągowa. Całość terenu nie jest ogrodzona.
Teren projektowanego ośrodka graniczy:
-        od strony północno wschodniej z zbiornikiem wodnym Siemianówka,
-        od strony wschodniej z kompleksem leśnym ze starodrzewem sosnowym,
-        od strony południowej z działkami letniskowymi i drogą gminną,
-        od strony zachodniej z miejscowościami Tarnopol - Mostki oraz torami kolejowymi czynnej linii kolejowej do Republiki Białoruskiej,
-        od strony zachodniej z m. Ludwinów i Nowa Łuka.
Projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę ośrodka turystyczno – rekreacyjnego złożonego z zespołu amfiteatru:
-        na bazie istniejącej sceny planuje się przebudowę istniejącego amfiteatru polegającą na budowie zadaszenia istniejącej sceny, pomieszczenia gospodarczego (wkomponowanego w formę 3 elementów dekoracyjnych – żagli) oraz budowę widowni naziemnej dla amfiteatru na 390 miejsc siedzących wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu,
-        przebudowę linni niskiego napięcia, przyłączy elektrycznych oraz urządzenie oświetlenia zewnętrznego,
-        budowę parkingu na 180 miejsc postojowych dla samochodów osobowych,
-        budowę 4 zatok postojowych na 10 autobusów z placem manewrowym,
zespołu wypoczynkowego w którego skład będą wchodziły:
-        budynek administracyjny do obsługi zespołu – budynek zaplecza sanitarnego z częścią socjalną (WC-1) (prysznice, toalety, itp.)
-        plaża z wykorzystaniem naturalnego stoku,
-        strzeżone kąpielisko z wygrodzoną przestrzenią pomiędzy projektowanymi pomostami po odgrodzeniu bojami,
-        plac zabaw dla dzieci wyposażony w podstawowe urządzenia do zabaw (piaskownica, zespół huśtawek i zjeżdżalni),
-        teren pod obiekty małej gastronomii z ogródkami (budynki będą miały formę parterowych bungalowów o konstrukcji drewnianej lub murowanych),
-        sześć wiat ogniskowych,
zespołu boisk sportowych:
-        dwa korty tenisowe,
-        boisko do koszykówki,
-        boisko do siatkówki,
-        boisko kometki,
pole biwakowo – campingowe:
-        budynek administracyjny do obsługi zespołu z zapleczem sanitarnym z częścią socjalną (WC-2),
-        wiaty zadaszone drewniane z przeznaczeniem na rekreację wspólną dla całego zespołu, gdzie będzie możliwość ustawienia stołów drewnianych i siedzisk,
-        teren przeznaczony pod caravaning (wzdłuż drogi wewnętrznej) z możliwością podłączenia do wody i energii elektrycznej,
-        pole biwakowe podzielone funkcjonalnie ścieżkami łączącymi poszczególne wiaty z miejscami ogniskowymi,
-        instalacja monitoringu wizyjnego na terenie przeznaczonym pod caravaning i pole namiotowe
baza żeglarska:
-        plac utwardzony przy którym zlokalizowana zostanie pochylnia do wyciągania łodzi (z wyciągarką elektryczną).
b)      Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
-        prace budowlane realizować przy użyciu sprzętu w dobrym stanie technicznym, aby nie dopuścić do nadmiernego hałasu i nadmiernej emisji spalin z mechanicznego sprzętu budowlanego,
-        prace budowlane na etapie realizacji oraz rozbikowe w czasie ewentualnej likwidacji przedsi黔zi鹹ia, prowadzi sprawnym technicznie sprz黎em, stosujケc wウa彡iwケ organizacje pracy, w taki spos aby nie dopuszcza do nadmiernego zapylenia, emisji haウasu i spalin, oraz ewentualnych wyciek substancji ropopochodnych,
-        ograniczy przelewanie paliw i innych 徨odk chemicznych na placu budowy,
-        zapewni prawidウowケ eksploatacje urzケdze do odprowadzania 彡iek socjalno - bytowych,
-        prowadzi prace ze szczegna staranno彡iケ, w spos zapewniajケcy minimalne przeksztaウcenie terenu, po zakozonych pracach budowlanych, przywri teren do stanu poprzedniego,
-        uciążliwości związane z emisja hałasu nie powinny przekraczać granic działek inwestora.
-        w trakcie prowadzenia rob budowlanych, nie dopu彡i do zanieczyszczania powierzchni ziemi, a w konsekwencji w gruntowych, substancjami ropopochodnymi. W przypadku wyciek z maszyn i urzケdze oraz innego sprz黎u samochodowego, zabezpieczy miejsce skaソone poprzez zastosowanie sorbentu, uniemoソliwiajケcego przenikniecie substancji w gウケb i skaソenia 徨odowiska gruntowo - wodnego. Ewentualne wycieki tych substancji usuwa na bieソケco i post麪owa zgodnie z obowiケzujケcymi przepisami w tym zakresie,
-        kopaliny wykorzystywane przy robotach budowlanych należy nabywać od firm posiadających koncesję na ich wydobywanie,
-        plac budowy i jego zaplecze należy zorganizować z uwzględnieniem zasad minimalizacji zajęcia terenu i przekształcenia jego powierzchni,
-        prace należy prowadzić ze szczególną starannością, w sposób ograniczający do minimum wielkości niezbędnych wykopów i nasypów, zapewniając minimalne przekształcenie terenu,
-        prace budowlane prowadzić w porze dziennej tj. między 6.00 – 22.00,
-        odpady powstaウe w trakcie realizacji oraz eksploatacji przedsi黔zi鹹ia, naleソy odpowiednio zakwalifikowa zgodnie z rozporzケdzeniem Ministra 罫odowiska z dnia 27 wrze從ia 2001 r. w sprawie katalogu odpad (Dz. U. Nr 112, poz. 1206) i post麪owa zgodnie z wymaganiami ustawowymi dla okre徑onej grupy,
-        odpady czasowo gromadzić w zakrytych i zamykanych pojemnikach i kontenerach,
-        powstaウe odpady podczas eksploatacji o徨odka gromadzi do rozstawionych na terenie pojemnik typu KP-7 oraz pojemnik do selektywnej segregacji odpad typu dzwon, oraz dba o wystarczajケcケ ilo懈 pojemnik i kontener oraz ich wウa彡iwe rozmieszczenie,
-        postępować zgodnie z przepisami prawa w zakresie odbioru odpadów gromadzonychselektywnie, komunalnych oraz niebezpiecznych np. baterie, świetlówki przekazywaćuprawnionym do tego podmiotom.
-        ograniczy emisje haウasu w czasie trwania imprez poprzez prawidウowa realizacje system nagウa從iania (np.: ograniczenie mocy urzケdze nagウa從iajケcych poprzez odpowiedni dob ich mocy; dob odpowiednich gウo從ik pod katem ich efektywno彡i oraz charakterystyk kierunkowych tzw. "kat pokrycia", ustalenie ilo彡i gウo從ik i miejsc ich ustawienia w celu osiケgni鹹ia najbardziej efektywnego pokrycia d毆i麑iem obszaru (widowni) oraz likwidacji zjawiska "echa miedzy gウo從ikowego ")
-        podczas imprez masowych z nagłośnieniem właściwie dobierać ilość i rozmieszczenie głośników,
-        sprawowa kontrole nad wyst麪ujケcymi zespoウami i obsウugケ nagウo從ienia aby byウy dotrzymywane warunki niniejszej decyzji,
-        skri czas trwania imprez oraz wprowadzi limit imprez w ciケgu roku,
-        wprowadzi zakaz uソywania na terenie o徨odka motocykli i quad,
-        oszcz鹽nie gospodarowa wodケ, energiケ oraz stosowanymi surowcami na etapie realizacji przedsi黔zi鹹ia.
-        prace budowlane prowadzić w taki sposób aby nie uszkodzić strefy korzeniowej, a także całych drzew i krzewów. W pobliżu drzew nie gromadzić materiałów budowlanych oraz nie przetrzymywać ciężkiego sprzętu budowlanego.
-        dopuszczalne poziomy haウasu dla teren rekreacyjno – wypoczynkowych wynoszケ:
-        dla dr 60 dB w porze dziennej i 50 dB w porze nocnej,
-        dla pozostaウych obiekt i dziaウalno彡i b鹽ケcej 殲ウem haウasu 55 dB w porze dziennej i 45 dB w porze nocnej.
c)      Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
-        przedsięwzięcie należy projektować w sposób określony w przepisach prawa oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej,
-        w projekcie budowlanym powinny być zastosowane rozwiązania, które będą zapobiegać powstawaniu uciążliwości dla otoczenia, krajobrazu i chronić powinny uzasadnione interesy osób trzecich,
-        inwestycja nie może wprowadzić jakichkolwiek utrudnień w sposobie korzystania z terenów przyległych,
-        planowane do wykonania zadaszenie sceny wykona z materiaウ o wysokim stopniu d毆i麑ochウonno彡i,
-        zaprojektowa dodatkowo 彡ian tylna sceny z materiaウ silnie pochウaniajケcych d毆i麑, b鹽ケca swoistym ekranem zabezpieczajケcym przed niepoソケdanym efektem wielokrotnych odbi,
-        wziąć pod uwagę wprowadzenie i właściwe wkomponowanie zadrzewień i zakrzaczeń na terenie objętym inwestycja, w celu wprowadzenia naturalnych powierzchni rozpraszających i tłumiących hałas,
-        彡ieki socjalno-bytowe z projektowanych punkt sanitarnych ognodost麪nych dla turyst oraz z sezonowo dziaウajケcego o徨odka informacji turystycznej i obiekt maウej gastronomii, odprowadza do kanalizacji sanitarnej, a nast麪nie do oczyszczalni 彡iek w Nowej 」uce,
-        wody opadowe z teren o nawierzchniach nieprzepuszczalnych odprowadza do kanalizacji deszczowej wyposaソonej w urzケdzenie oczyszczajケce i po oczyszczeniu odprowadzi do odbiornika /zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narewka Dziaウ II, ァ 9, pkt 3 oraz Dziaウ III, ァ13, pkt 5, ppkt 2 (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 14, poz. 270),
-        drewniane wiaty ogniskowe należy poddać impregnacji ognioodpornej,
-        wykonać piaszczysta plaży w sposób nie powodujący konieczności deniwelacji terenu z zachowaniem naturalnego ukształtowania powierzchni brzegowej zalewu Siemianówka,
d)      Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii w rozumieniu ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska:
Przedsięwzięcia nie zaliczono do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii.
e)      Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Nie stwierdza się możliwości transgranicznego oddziaływania na środowisko projektowanego przedsięwzięcia.
f)       Wymogi w zakresie ograniczenia oddziaływania przedsięwzięcia na obszary podlegające ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody:
Planowany ośrodek turystyczno-rekreacyjny i kulturalny wraz z projektowanymi obiektami sanitarnymi i rekreacyjnymi znajduje się w Obszarze Chronionego Krajobrazu „Dolina Narwi” ustanowionego Rozporządzeniem Nr 9/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005 r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu „Dolina Narwi” (Dz. U. WP Nr 54, poz. 722). Projektowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarem Natura 2000. Teren przedsięwzięcia znajduje się w dalekim sąsiedztwie obszaru Białowieskiego Parku Narodowego.
Nie stwierdza się aby planowane przedsięwzięcie wpłynęło negatywnie na stany w/w obszarów. Przedmiotowe przedsięwzięcie należy realizować z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Wszelkie działania w zakresie przedsięwzięcia zaprogramować tak aby służyły zachowaniu równowagi środowiskowej na obszarze jego lokalizacji. Tym samym planowane przedsięwzięcie nie wykaże istotnego negatywnego wpływu na obszary naturowe oraz obszary chronione na podstawie przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.
g)      Z oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko nie wynika potrzeba:
-        wykonania kompensacji przyrodniczej,
-        monitoringu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
h)      W przypadku, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska - stwierdzenie konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:
W rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), nie jest wymagane ustanowienie takiego obszaru. Realizowane przedsięwzięcie nie znajduje się na liście, wskazującej na możliwość wyznaczenia takich obszarów oraz określenia granic i ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu, wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie jest wymienione wśród obiektów, dla których przewidziano obligatoryjną potrzebę tworzenia obszaru ograniczonego użytkowania. Oznacza to, że dla tego typu obiektów istnieją dostępne rozwiązania techniczne, technologiczne i organizacyjne pozwalające na pełne dotrzymanie poza terenem obiektu standardów jakości środowiska. Zastosowanie w projekcie rozwiązania techniczne i organizacyjne podane w w/w warunkach zminimalizują emisję i pozwolą na dotrzymanie poza terenem obiektu wszystkich standardów jakości środowiska.
i)        Stanowisko w sprawie koniczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko:
Obszar przedmiotowego przedsięwzięcia znajduje się w odległości około 8,7 km od granicy państwa. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać transgranicznie, gdyż hałas i emisje do powietrza nie będą stanowiły realnej uciążliwości dla środowiska nawet w najbliższym otoczeniu. Hałas będzie się wytłumiał na „miękkich akustycznie” elementach terenu. W związku z powyższym nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia w sprawie transgranicznego oddziaływania.
j)        Stanowisko w sprawie obowiązku przedstawienia przez wnioskodawcę analizy porealizacyjnej:
Nie stwierdza się obowiązku sporządzenia analizy porealizacyjnej przez wnioskodawcę ponieważ budowa ośrodka będzie wykorzystywała i używała surowce i materiały naturalne o niewielkim potencjale zagrożeń. Eksploatacja ośrodka nie będzie zorganizowanym źródłem emisji substancji. Ośrodek będzie pełnił jako okresowe miejsce rekreacji i turystyki gdyż nie posiada budynków lub sal konferencyjnych.
 
U z a s a d n i e n i e
 
Z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie ośrodka turystyczno – rekreacyjnego na Starym Dworze nad zbiornikiem wodnym Siemianówka, na terenie działek o nr ewid. 864/2 oraz 1459/1, obręb Łuka, gmina Narewka, w dniu 23-09-2008 r. wszczęto postępowanie administracyjne o czym poinformowano strony postępowania zawiadomieniem znak BGK7639/7-1/08 z dnia 23-09-2008 r.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 49 oraz 50 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 z 2004 r., poz. 1071 z późn. zm.) przedmiotowa inwestycja zaliczana jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Zgodnie z wymogami art. 51 ust 3 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), organ prowadzący postępowanie na etapie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w dniu 23.09.2008 r. zwrócił się pismem znak: BGK 7639/7-2/08 do Starosty Powiatu Hajnowskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce o wydanie opinii co do konieczności sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko i jego ewentualnego zakresu dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Na tej podstawie uzyskano opinie w/w organów:
-        Postanowieniem z dnia 09.10.2008 r. znak RŚ.7633/100/2008 (data wpływu: 2008-10-10) Starosta Powiatu Hajnowskiego postanowił wyrazić opinię, iż raport oddziaływania na środowisko wyżej wymienionego przedsięwzięcia jest konieczny, ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania na środowisko przyrodnicze na etapie realizacji i eksploatacji. W uzasadnieniu Starosta Powiatu Hajnowskiego po zapoznaniu się z dokumentami, biorąc pod uwagę ewentualny wpływ na środowisko planowanej inwestycji na etapie realizacji i eksploatacji, skalę przedsięwzięcia, a także możliwe zagrożenia wynikające z usytuowania przedsięwzięcia na obszarze przylegającym do zbiornika wodnego Siemianówka i znajdującym się w Obszarze Chronionego Krajobrazu „Dolina Narwi” /Rozporządzenie Nr 9/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005 r. Dz.Urz. Województwa Podlaskiego Nr 54, poz. 722, postanowił uznać potrzebę sporządzenia raportu.
-        Postanowieniem nr-98/NZ/2008 z dnia 2008.10.08 r. znak NZ.8200-49/08 (data wpływu 2008-10-10) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Hajnówce postanowił stwierdzić konieczność sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia w pełnym zakresie zgodnym z art. 52 ustawy Prawo ochrony środowiska. W uzasadnieniu Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Hajnówce określił, że w wyniku analizy całości dokumentacji przedłożonej do pisma oraz biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy prawne, skalę i charakter przedsięwzięcia oraz wielkość zajmowanego terenu, uznał potrzebę sporządzenia raportu.
Na podstawie art. 51 ust 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..) kierując się i analizując kryteria o których mowa w art. 51 ust. 8 pkt 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), określonymi w § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz. U. Nr 257 poz. 2573 ze zm.) i biorąc pod uwagę wskazane wyżej postanowienia opiniujące, organ prowadzący postępowanie postanowieniem znak: BGK 7639 / 7 – 4 / 08 z dnia    17 października 2008 r.stwierdziłobowiązek sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko dla w/w planowanego przedsięwzięcia w zakresie przewidzianym w art. 52 ust 1 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..), ze szczególnym uwzględnieniem oddziaływania na środowisko przyrodnicze na etapie realizacji i eksploatacji ponieważ:
a)      Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie ośrodka turystyczno – rekreacyjnego i kulturalnego na Starym Dworze nad Zbiornikiem Siemianówka w gminie Narewka. Przedsięwzięcie realizowane będzie w m. Stary Dwór na działkach o nr ewidencyjnych gruntu : 864/2 i 1459/1, obręb Łuka, gmina Narewka, powiat hajnowski, woj. podlaskie o łącznej powierzchni 22,4094 ha. Obszar objęty opracowaniem znajduje się na południowym brzegu istniejącego zbiornika wodnego „Siemianówka”. W chwili obecnej teren projektowanego przedsięwzięcia stanowi część istniejącego kompleksu „Stary Dwór”, który nie jest przystosowany do obsługi turystyki masowej i indywidualnej. Teren pod projektowane przedsięwzięcie posiada już pomosty i w chwili obecnej jest wykorzystywany jako dzika plaża i kąpielisko niestrzeżone.
Dojazd do działki umożliwia droga gminna (o nawierzchni żwirowej). Na terenie działki znajduje się sieć elektryczna zasilająca teren, częściowo oświetlenie terenu, sieć kanalizacyjna i wodociągowa. Całość terenu nie jest ogrodzona.
Teren projektowanego ośrodka graniczy:
-        od strony północno wschodniej z zbiornikiem wodnym Siemianówka,
-        od strony wschodniej z kompleksem leśnym ze starodrzewem sosnowym,
-        od strony południowej z działkami letniskowymi i drogą gminną,
-        od strony zachodniej z miejscowościami Tarnopol, Mostki oraz torami kolejowymi czynnej linii kolejowej do Republiki Białoruskiej,
-        od strony zachodniej z m. Ludwinów i Nowa Łuka.
Projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę ośrodka turystyczno – rekreacyjnego złożonego z zespołu amfiteatru:
-        na bazie istniejącej sceny planuje się przebudowę istniejącego amfiteatru polegającą na budowie zadaszenia istniejącej sceny, pomieszczenia gospodarczego (wkomponowanego w formę 3 elementów dekoracyjnych – żagli) oraz budowę widowni naziemnej dla amfiteatru na 390 miejsc siedzących wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu,
-        przebudowę linni niskiego napięcia, przyłączy elektrycznych oraz urządzenie oświetlenia zewnętrznego,
-        budowę parkingu na 180 miejsc postojowych dla samochodów osobowych,
-        budowę 4 zatok postojowych na 10 autobusów z placem manewrowym,
zespołu wypoczynkowego w którego skład będą wchodziły:
-        budynek administracyjny do obsługi zespołu – budynek zaplecza sanitarnego z częścią socjalną (WC-1) (prysznice, toalety, itp.)
-        plaża z wykorzystaniem naturalnego stoku,
-        strzeżone kąpielisko z wygrodzoną przestrzenią pomiędzy projektowanymi pomostami po odgrodzeniu bojami,
-        plac zabaw dla dzieci wyposażony w podstawowe urządzenia do zabaw (piaskownica, zespół huśtawek i zjeżdżalni),
-        teren pod obiekty małej gastronomii z ogródkami (budynki będą miały formę parterowych bungalowów o konstrukcji drewnianej lub murowanych),
-        sześć wiat ogniskowych,
zespołu boisk sportowych:
-        dwa korty tenisowe,
-        boisko do koszykówki,
-        boisko do siatkówki,
-        boisko kometki,
pole biwakowo – campingowe:
-        budynek administracyjny do obsługi zespołu z zapleczem sanitarnym z częścią socjalną (WC-2),
-        wiaty zadaszone drewniane z przeznaczeniem na rekreację wspólną dla całego zespołu, gdzie będzie możliwość ustawienia stołów drewnianych i siedzisk,
-        teren przeznaczony pod caravaning (wzdłuż drogi wewnętrznej) z możliwością podłączenia do wody i energii elektrycznej,
-        pole biwakowe podzielone funkcjonalnie ścieżkami łączącymi poszczególne wiaty z miejscami ogniskowymi,
-        instalacja monitoringu wizyjnego na terenie przeznaczonym pod caravaning i pole namiotowe
baza żeglarska:
-        plac utwardzony przy którym zlokalizowana zostanie pochylnia do wyciągania łodzi (z wyciągarką elektryczną).
b)      Nie występuje nakładanie się oddziaływań w rejonie budowy ośrodka turystyczno – rekreacyjnego i kulturalnego na Starym Dworze nad Zbiornikiem Siemianówka gdyż nie istnieje powiązanie z innymi przedsięwzięciami.
c)      Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie wymaga wykorzystania miejscowych zasobów naturalnych. Wykorzystywane surowce naturalne pochodzić będą z wyspecjalizowanych zakładów.
d)      Ośrodek turystyczno-rekreacyjno kulturalny posiadający amfiteatr będzie generował hałas podczas organizowania imprez masowych oraz podczas użytkowania urządzeń motorowodnych przez turystów na zalewie wodnym. Zajdzie konieczność prowadzenia prac ziemnych związanych z budową amfiteatru, wiat ogniskowych, kanalizacji sanitarnej, budynków sanitarnych, dróg wewnętrznych. Powyższe prace spowodują w fazie budowy lokalną emisję pyłu zawieszonego i pyłu opadającego o niewielkim zasięgu wynikające z przesypywania i przemieszczania ziemi oraz emisję spalin wskutek zwiększonego ruchu pojazdów dowożących materiały budowlane oraz sprzęt budowlany wykorzystywany do budowy ośrodka.
e)      Stosowane substancje i technologie nie spowodują ryzyka wystąpienia poważnej awarii i wystąpienia zagrożenia dla środowiska naturalnego. Do prac budowlanych stosowany będzie nowoczesny i sprawny technicznie sprzęt aby zminimalizować możliwość wycieku substancji ropopochodnych. Prace będą prowadzone w taki sposób aby nie dopuścić do nadmiernej emisji spalin. Spośród scenariuszy wypadków teoretycznie rozważanych do zajścia na terenie ośrodka są pożary pozostawionych na parkingu samochodów, wyciek paliw z pozostawionych na parkingu samochodów i spływ ich po powierzchni ziemi do wód zalewu. Prawdopodobieństwo wystąpienia jednego z powyższych scenariuszy jest znikome. Ośrodek nie będzie posiadał żadnej instalacji wytwórczej dlatego nie istnieje możliwość powstania awarii przemysłowej.
f)        Planowane przedsięwzięcie nie jest usytuowane ani nie sąsiaduje z:
a.       obszarami wodno – błotnymi ani o płytkim zaleganiu wód podziemnych,
b.      obszarem wybrzeży,
c.       obszarami ochrony uzdrowiskowej oraz uzdrowiskami,
d.      obszarami przylegającymi do jezior,
e.       obszarami górskimi,
f.        obszarami o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne,
g.       obszarami na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
g)      Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w sąsiedztwie 10-30 letnich lasów jednowiekowych (uprawy sosnowe na siedliskach boru świeżego.
h)      Bezpośrednio planowane przedsięwzięcie jest usytuowane w obszarze przylegającym do zbiornika wód śródlądowych - Zbiornika Wodnego Siemianówka.
i)        Planowane przedsięwzięcie nie jest usytuowane ani nie sąsiaduje z obszarami wymagającymi specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt i ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną Natura 2000 (najbliższy obszar znajduje się około 3 km od planowanej inwestycji). Lokalizacja planowanego przedsięwzięcia oraz przewidywany obszar jej oddziaływania zlokalizowany jest w rejonie Obszaru Chronionego Krajobrazu “Dolina Narwi” (rozporządzenie nr 9/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005r. /Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z 2005 r. Nr 54, poz. 722/ ).
j)        Planowane przedsięwzięcie nie jest usytuowane ani nie sąsiaduje z obszarami na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone.
k)      Przy omawianym planowanym przedsięwzięciu nie występują zagrożenia dla środowiska ze względu na gęstość zaludnienia gdyż inwestycja będzie realizowana na terenie niezabudowanym.
l)        Zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia podczas eksploatacji ośrodka zamknie się w granicach przedsięwzięcia. Hałas generowany podczas koncertów jest emisją o zmiennych wartościach poziomu dźwięku występującymi z przerwami, który nie stworzy znaczącego zagrożenia dla obszarów środowiska. Obiekt w trakcie eksploatacji nie stanowi zagrożenia ilościowego wód powierzchniowych i podziemnych. Woda w fazie eksploatacji będzie potrzebna w sanitariatach, do przyczep kempingowych oraz prac porządkowych w amfiteatrze w pomieszczeniu punktu informacji.
m)    Transgraniczny charakter oddziaływania planowanego do realizacji przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze nie występuje.
n)      Budowa ośrodka wpłynie na środowisko w stopniu minimalnym podczas budowy infrastrukturalnej obiektów kubaturowych oraz w fazie eksploatacji poprzez podwyższenie poziomu hałasu podczas imprez masowych. Hałas po zastosowaniu środków ochrony nie będzie jednak obiektem stwarzającym znaczące zagrożenie zmian ilościowo – jakościowych poszczególnych komponentów środowiska.
o)      Planowane przedsięwzięcie nie spowoduje trwałych zmian w środowisku naturalnym. Prawdopodobieństwo zwiększonego oddziaływania na etapie realizacji ma charakter tymczasowy.
p)      Planowane przedsięwzięcie nie powoduje zmian w środowisku więc odwracalność oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia nie występuje.
q)      Na podstawie § 4 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r określono, że zasięg oddziaływania planowanego przedsięwzięcia wygenerowany przez ośrodek podczas imprez masowych nie odnosi się do sumowania się przedsięwzięć tego samego rodzaju gdyż w zasięgu oddziaływania brak jest takiego typu ośrodków turystyczno-rekreacyjnego i kulturalnego.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać w znaczący sposób na takie aspekty środowiska jak ludność, fauna, flora, gleba, woda, powietrze, czynniki klimatyczne, aktywa mineralne włącznie z dziedzictwem architektonicznym i archeologicznym, krajobraz oraz na wzajemne oddziaływanie między tymi czynnikami (załącznik III, pkt 3 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG). Możliwe oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia na środowisko, wynikające z istnienia przedsięwzięcia, korzystania z zasobów naturalnych, emisji zanieczyszczeń, tworzenia uciążliwości i eliminacji odpadów (załącznik III, pkt 4 Dyrektywy Rady z dnia 27 czerwca 1985 roku w sprawie oceny wpływu wywieranego przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko 85/337/EWG) dotyczyć będzie przede wszystkim fazy budowy oraz odbywania się imprez masowych, a stopień oddziaływania można określić jako minimalny.
W zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia nie znajdują się obszary podlegające ochronie Natura 2000. Lokalizacja planowanego przedsięwzięcia oraz przewidywany obszar jej oddziaływania (nie znaczący) zlokalizowany jest w rejonie Obszaru Chronionego Krajobrazu “Dolina Narwi” (rozporządzenie nr 9/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005r. /Dziennik Urzędowy Województwa Podlaskiego z 2005 r. Nr 54, poz. 722/ ). Przedmiotowe przedsięwzięcie będzie realizowane z poszanowaniem zasad ochrony środowiska naturalnego. Wszelkie działania w zakresie przedsięwzięcia zostały zaprogramowane tak aby służyły zachowaniu równowagi środowiskowej na obszarze jego lokalizacji. Tym samym planowane przedsięwzięcie nie wykaże istotnego negatywnego wpływu na w/w obszary.
W trakcie analizy przedmiotowego przedsięwzięcia rozpatrywane były warianty:
1. Wariant polegający na nie realizacji inwestycji
Biorąc pod uwagę aspekt ekologiczny, omawiany wariant byłby najkorzystniejszy ze względu na to, że nie pojawią się zagrożenie związane z etapem budowy.. Jednak w dłuższej perspektywie czasu miałby on także niekorzystny wpływ na otoczenie poprzez degradację stanu istniejącego który już jest wykorzystywany jako teren do odpoczynku turystów i lokalnych mieszkańców. Teren pozostawiony bez zagospodarowania może zostać zdegradowany przez turystów którzy na dzień dzisiejszy nie mają możliwości dostępu do sanitariatów przez co nieczystości płynne są wylewane bezpośrednio do gleby. Brak miejsc ogniskowych i wyznaczonego pola namiotowego wpływa również niekorzystnie ze względu na rozpalanie ognisk bezpośrednio na brzegu jeziora co może doprowadzić do zanieczyszczenia wód.
2. Wariant „I”.
Na północno wschodnim brzegu zalewu Siemianówka w rejonie małej m. Budy. W tym wariancie brak jest możliwości odprowadzenia ścieków sanitarnych do oczyszczalni, negatywna będzie reakcja społeczna z uwagi na zły dojazd, amfiteatr musiałby być „tyłem” do zalewu i wówczas przekroczenia hałasu w okresie organizowanych imprez masowych (np. rokowych) docierałby do obszaru Natura 2000 OSO.
3. Wariant „II”.
Na południowym brzegu zalewu w rejonie pobliskich zabudowań m. Siemianówka. Brak jest możliwości odprowadzenia ścieków sanitarnych do czyszczalni. Wystąpi duży zasięg oddziaływania hałasu podczas organizowanych imprez masowych oraz wzmożony ruch pojazdów, który przeszkadzałby mieszkańcom m. Siemianówki co doprowadziłoby do konfliktów społecznych. Wystąpiłoby prawdopodobieństwo transgranicznego oddziaływania (hałasu) na środowisko.
4. Wariant „III”.
Zlokalizowany na zachodnim brzegu zalewu w m. Stary Dwór. W miejscu tym podejmowane są już próby wypoczynku indywidualnego i dzikiej plaży co oznacza, ze odpowiada ono turystom. Z zorganizowanego ośrodka istnieje możliwość odprowadzenia ścieków sanitarnych do oczyszczalni, nie będą one zanieczyszczać wód powierzchniowych zbiornika Siemianówka. Istnieje dobry dojazd do projektowanego ośrodka i znajduje się od z dala od zabudowań.
Przedstawiony wariant w świetle powyższych danych, zakładając realizację inwestycji w/w kształcie, jest najkorzystniejszy dla środowiska.
W dniu 25 listopada 2008 roku obwieszczeniem znak BGK 7639/7-5/08 zawiadomiono poprzez umieszczenie obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Narewka oraz na stronie internetowej tj. www.narewka.pl społeczeństwo o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, wszczęciu postępowania, przedmiocie decyzji która ma być wydana w przedmiotowej sprawie, organie właściwym do wydania decyzji oraz organach właściwych do wydania opinii i dokonania uzgodnień, możliwości zapoznania się z niezbędną dokumentacją sprawy oraz o miejscu w którym jest ona wyłożona do wglądu, możliwości składania uwag i wniosków, sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując jednocześnie 21 - dniowy termin ich składania, organie właściwym do rozpatrzenia uwag i wniosków oraz wyłożeniu do publicznej wiadomości „Raportu o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie ośrodka turystyczno-rekreacyjnego i kulturalnego nad zbiornikiem wodnym Siemianówka” wykonanego przez dr inż. Krzysztofa Nytko z Zakładu Ekspertyz „AREO” s.c., ul. J.K. Branickiego 29, 15-085 Białystok.
W trakcie prowadzonego postępowania strony nie zgłosiły żadnych uwag ani wniosków w sprawie.
Zgodnie z wymogami art. 48 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr. 129, poz. 902 z 2006 r. z późn. zm..) organ prowadzący postępowanie na etapie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w dniu 25 listopada 2008 roku zwrócił się pismem znak: BGK 7639 / 7 – 6 / 08 do Starosty Powiatu Hajnowskiego oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Hajnówce o uzgodnienie warunków dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Na tej podstawie uzyskano uzgodnienia w/w organów:
  1. Postanowieniem z dnia 04.12.2008 r. znak RŚ.7633/117/2008 (data wpływu: 2008-12-08) Starosta Powiatu Hajnowskiego postanowił uzgodnić przedmiotowe przedsięwzięcie pod warunkiem zastosowania działań minimalizujących oddziaływanie na środowisko oraz spełnienia wymagań określonych w ustawach:
z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (Dz. U z .2005r., Nr 239, poz. 2019 z pn. zm.) w zakresie ochrony w przed zanieczyszczeniem oraz gospodarki wodno - 彡iekowej:
-        w trakcie prowadzenia rob budowlanych, nie dopu彡i do zanieczyszczania powierzchni ziemi, a w konsekwencji w gruntowych, substancjami ropopochodnymi. W przypadku wyciek z maszyn i urzケdze oraz innego sprz黎u samochodowego, zabezpieczy miejsce skaソone poprzez zastosowanie sorbentu, uniemoソliwiajケcego przenikniecie substancji w gウケb i skaソenia 徨odowiska gruntowo - wodnego. Ewentualne wycieki tych substancji usuwa na bieソケco i post麪owa zgodnie z obowiケzujケcymi przepisami w tym zakresie,
-        彡ieki socjalno-bytowe z projektowanych punkt sanitarnych ognodost麪nych dla turyst oraz z sezonowo dziaウajケcego o徨odka informacji turystycznej i obiekt malej gastronomii, odprowadza do kanalizacji sanitarnej, a nast麪nie do oczyszczalni 彡iek w Nowej 」uce,
-        zapewni prawidウowケ eksploatacje urzケdze do odprowadzania 彡iek socjalno - bytowych,
-        wody opadowe z teren o nawierzchniach nieprzepuszczalnych odprowadza do kanalizacji deszczowej wyposaソonej w urzケdzenie oczyszczajケce i po oczyszczeniu odprowadzi do odbiornika /zgodnie z ustaleniami planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Narewka Dziaウ II, ァ 9, pkt 3 oraz Dziaウ III, ァ13, pkt 5, ppkt 2 (Dz. Urz. Woj. Podlaskiego Nr 14, poz. 270).
z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony srodowiska (/Dz. U. Nr 25, poz. 150 z 2008r. ze zm.) w zakresie ochrony powietrza, ochrony przed halsem, ochrony gleby i ziemi:
-        prace budowlane na etapie realizacji oraz rozbikowe w czasie ewentualnej likwidacji przedsi黔zi鹹ia, prowadzi sprawnym technicznie sprz黎em, stosujケc wウa彡iwケ organizacje pracy, w taki spos aby nie dopuszcza do nadmiernego zapylenia, emisji haウasu i spalin, oraz ewentualnych wyciek substancji ropopochodnych,
-        prowadzi prace ze szczegna staranno彡iケ, w spos zapewniajケcy minimalne przeksztaウcenie terenu, po zakozonych pracach budowlanych, przywri teren do stanu poprzedniego,
-        wykona piaszczysta plaソy w spos nie powodujケcy konieczno彡i deniwelacji terenu z zachowaniem naturalnego uksztaウtowania powierzchni brzegowej zalewu Siemianka,
-        kopaliny /kruszywo naturalne: piach i ソwir/ wykorzystywane przy robotach budowlanych, pozyskiwa wyウケcznie od firm posiadajケcych wymagane prawem koncesje na ich wydobywanie,
-        uciケソliwo彡i zwiケzane z emisja haウasu nie powinny przekracza granic dziaウek inwestora.
Zgodnie z rozporzケdzeniem Ministra Srodowiska z dnia 14 czerwca 2007r. w sprawie dopuszczalnych poziom haウasu w srodowiska, (Dz. U. Nr 120, poz. 826), dopuszczalne poziomy haウasu dla teren rekreacyjno - wypoczynkowych wynoszケ:
-        dla dr 60 dB w porze dziennej i 50 dB w porze nocnej
-        dla pozostaウych obiekt i dziaウalno彡i b鹽ケcej 殲ウem haウasu 55 dB w porze dziennej i 45 dB w poprze nocnej,
-        ograniczy emisje haウasu w czasie trwania imprez poprzez prawidウowa realizacje system nagウa從iania (np.: ograniczenie mocy urzケdze nagウa從iajケcych poprzez odpowiedni dob ich mocy; dob odpowiednich gウo從ik pod katem ich efektywno彡i oraz charakterystyk kierunkowych tzw. "kat pokrycia", ustalenie ilo彡i gウo從ik i miejsc ich ustawienia w celu osiケgni鹹ia najbardziej efektywnego pokrycia d毆i麑iem obszaru (widowni) oraz likwidacji zjawiska "echa miedzy gウo從ikowego ")
-        sprawowa kontrole poprzez dotrzymywanie uzgodnionych wyst麪ujケcych zespoウ,
-        skri czas trwania imprez oraz wprowadzi limit imprez w ciケgu roku,
-        planowane do wykonania zadaszenie sceny wykona z materiaウ o wysokim stopniu d毆i麑ochウonno彡i,
-        zaprojektowa dodatkowo 彡ian tylna sceny z materiaウ silnie pochウaniajケcych d毆i麑, b鹽ケca swoistym ekranem zabezpieczajケcym przed niepoソケdanym efektem wielokrotnych odbi,
-        wprowadzi zakaz uソywania na terenie o徨odka motocykli i quad,
-        wziケ pod uwag wprowadzenie i wウa彡iwe wkomponowanie zadrzewi i zakrzacz na terenie obj黎ym inwestycja, w celu wprowadzenia naturalnych powierzchni rozpraszajケcych i tウumiケcych haウas,
-        oszcz鹽nie gospodarowa woda, energia oraz stosowanymi surowcami na etapie realizacji przedsi黔zi鹹ia.
z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U Nr 39 poz. 251 z 2007r. ze zm.) – w zakresie gospodarki odpadami:
-        odpady powstaウe w trakcie realizacji, eksploatacji i likwidacji przedsi黔zi鹹iaodpowiednio zakwalifikowa, zgodnie z rozporzケdzeniem Ministra 罫odowiska z dnia27 wrze從ia 2001r. w sprawie katalogu odpad (Dz. U. Nr 112, poz. 1206) i postケpizgodnie z wymaganiami ustawowymi dla okre徑onej grupy,
-        odpady czasowo gromadzi w zakrytych i zamykanych pojemnikach i kontenerach,
-        prowadzi selektywna gospodark odpadami,
-        zadba o wystarczajケca ilo懈 pojemnik i kontener oraz o wウa彡iwerozmieszczenie ich w terenie,
-        post麪owa zgodnie z przepisami prawa w zakresie odbioru odpad gromadzonychselektywnie, komunalnych oraz niebezpiecznych np. baterie, 忤ietlki przekazywauprawnionym do tego podmiotom.
z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody /Dz. U Nr. 92, poz. 880 z pn. zm./- w zakresie ochrony prawnej drzew i krzew:
-        prace budowlane prowadzi w taki spos aby nie uszkodzi strefy korzeniowej, a takソe caウych drzew i krzew. W pobliソu drzew nie gromadzi materiaウ budowlanych oraz nie przetrzymywa ci・kiego sprz黎u budowlanego.
w rozporzケdzeniu nr 9/05 Wojewody Podlaskiego z dnia 25 lutego 2005r. w sprawie Obszaru Chronionego Krajobrazu "Dolina Narwi", poniewaソ teren przedmiotowej inwestycji poウoソony jest w w/w obszarze chronionego krajobrazu.
2.      Postanowieniem Nr-117/P/NZ/2008 z dnia 19.12.2008 r. znak NZ.8201-49/08 (data wpływu: 2008-12-19) Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Hajnówce postanowił uzgodnić przedmiotowe przedsięwzięcie bez nakładania warunków.
Zapoznajケc si z doウケczonymi do wniosku dokumentami, oraz w pniejszym etapie gウnie ze sporzケdzonym dla przedmiotowego przedsi黔zi鹹ia raportem o oddziaウywaniu na 徨odowisko stwierdzono, ze po speウnieniu wymaga okre徑onych w niniejszej decyzji oraz zastosowaniu dziaウa minimalizujケcych oddziaウywanie na 徨odowisko na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji, nie wpウynie ono na pogorszenie dotychczasowego stanu srodowiska. Twcy raportu, uwzgl鹽niajケc obowiケzek wariantowania przedsi黔zi鹹ia, dokonali odr鹵nej oceny kaソdego z trzech zaproponowanych wariant, w oparciu o wybrane kryteria. Odr鹵nケ ocen przeprowadzono pod kケtem oddziaウywania haウasu i wpウywu na wody powierzchniowe. Wariant zaproponowany do realizacji okazaウ si najbardziej racjonalny i korzystny dla srodowiska, pod warunkiem speウnienia okre徑onych wymaga. Przedstawiono rozwiケzania w zakresie gospodarki wodno - 彡iekowej, gospodarki odpadami oraz wウa彡iwej ochrony przed oddziaウywaniem haウasu. Zwykウe funkcjonowanie o徨odka nie wiケソe si z przekraczaniem standard jako彡i 徨odowiska w zwiケzku z emisja haウasu. Nadmierna emisja haウasu przekraczajケcケ warto彡i dopuszczalne moソe pojawia si w zwiケzku z organizacjケ imprez i koncert muzycznych w projektowanym amfiteatrze. Przekroczenia te b鹽ケ wyst麪owaウy w kierunku pnocno wschodnim od zlokalizowanego amfiteatru, na zbiornik wodny Siemianka. Poniewaソ prawdopodobietwo wystケpienia przekrocze zwiケzane jest z okresowo organizowanymi imprezami, o ograniczonym czasie trwania, dlatego speウnienie okre徑onych w niniejszym postanowieniu warunk ograniczy niedogodno彡i zwiケzane z nadmiernym haウasem. Wnioski wypウywajケce z opracowanego raportu w sprawie wskazujケ, ソe zastosowane w projekcie rozwiケzania techniczne i organizacyjne minimalizujケ emisje i pozwalajケ na dotrzymanie poza terenem obiektu standard jako彡i srodowiska.
 
W związku z powyższym należało orzec jak w sentencji decyzji.
 
Załączniki do niniejszej decyzji:
1. charakterystyka przedsięwzięcia,
2. „Raport o oddziaływaniu na środowisko planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie ośrodka turystyczno-rekreacyjnego i kulturalnego nad zbiornikiem wodnym Siemianówka”.
Załączniki otrzymuje wnioskodawca oraz znajdują się w aktach sprawy.
 
P o u c z e n i e
 
Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku za moim pośrednictwem w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia nie uprawnia do wycinki drzew.
Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o których mowa w art. 72, ust. 1 pkt 1-13 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227), przy czym wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem czterech lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna. Wskazany powyżej termin może ulec wydłużeniu o dwa lata jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
                                                                 
      mgr Mikołaj Pawilcz
Wójt Gminy Narewka
 
 
 
 
 
 
 
Otrzymują:
  1. Wnioskodawca,
  2. Pozostałe strony postępowania,
  3. a/a.
Do wiadomości:
1.      Starosta Powiatu Hajnowskiego, ul. A. Zina 1, 17-200 Hajnówka,
2.      Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Hajnówce, ul. Piłsudskiego 10, 17-200 Hajnówka.
 
 

Zgodnie z art. 7 pkt. 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635) zwalnia się od opłaty skarbowej jednostki samorządu terytorialnego
 5 -12-2008, Narewka

Załącznik nr 1

do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Wójta Gminy Narewka
z dnia 02.01.2009 r. znak BGK 7639/7-8/08/09
 
 
CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA
 
1.    Dane ogólne dotyczące Inwestora
 
Inwestorem przedsięwzięcia jest Gmina Narewka, ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka.
2.      Charakterystyka i zagospodarowanie terenu inwestycji
 
Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie ośrodka turystyczno – rekreacyjnego i kulturalnego na Starym Dworze nad Zbiornikiem Siemianówka w gminie Narewka. Przedsięwzięcie realizowane będzie w m. Stary Dwór na działkach o nr ewidencyjnych gruntu 864/2 i 1459/1, obręb Łuka, gmina Narewka, powiat hajnowski, woj. podlaskie o łącznej powierzchni 22,4094 ha. Obszar objęty opracowaniem znajduje się na południowym brzegu istniejącego zbiornika wodnego „Siemianówka”. W chwili obecnej teren projektowanego przedsięwzięcia stanowi część istniejącego kompleksu „Stary Dwór”, który nie jest przystosowany do obsługi turystyki masowej i indywidualnej. Teren pod projektowane przedsięwzięcie posiada już pomosty i w chwili obecnej jest wykorzystywany jako dzika plaża i kąpielisko niestrzeżone.
Dojazd do działki umożliwia droga gminna (o nawierzchni żwirowej). Na terenie działki znajduje się sieć elektryczna zasilająca teren, częściowo oświetlenie terenu, sieć kanalizacyjna i wodociągowa. Całość terenu nie jest ogrodzona.
Teren projektowanego ośrodka graniczy:
-        od strony północno wschodniej z zbiornikiem wodnym Siemianówka,
-        od strony wschodniej z kompleksem leśnym ze starodrzewem sosnowym,
-        od strony południowej z działkami letniskowymi i drogą gminną,
-        od strony zachodniej z miejscowościami Tarnopol, Mostki oraz torami kolejowymi czynnej linii kolejowej do Republiki Białoruskiej,
-        od strony zachodniej z m. Ludwinów i Nowa Łuka.
 
3.      Główne cechy rodzaju technologii
           
            Projektowane przedsięwzięcie obejmuje budowę ośrodka turystyczno – rekreacyjnego złożonego z zespołu amfiteatru:
-        na bazie istniejącej sceny planuje się przebudowę istniejącego amfiteatru polegającą na budowie zadaszenia istniejącej sceny, pomieszczenia gospodarczego (wkomponowanego w formę 3 elementów dekoracyjnych – żagli) oraz budowę widowni naziemnej dla amfiteatru na 390 miejsc siedzących wykorzystując naturalne ukształtowanie terenu,
-        przebudowę linni niskiego napięcia, przyłączy elektrycznych oraz urządzenie oświetlenia zewnętrznego,
-        budowę parkingu na 180 miejsc postojowych dla samochodów osobowych,
-        budowę 4 zatok postojowych na 10 autobusów z placem manewrowym,
zespołu wypoczynkowego w którego skład będą wchodziły:
-        budynek administracyjny do obsługi zespołu – budynek zaplecza sanitarnego z częścią socjalną (WC-1) (prysznice, toalety, itp.)
-        plaża z wykorzystaniem naturalnego stoku,
-        strzeżone kąpielisko z wygrodzoną przestrzenią pomiędzy projektowanymi pomostami po odgrodzeniu bojami,
-        plac zabaw dla dzieci wyposażony w podstawowe urządzenia do zabaw (piaskownica, zespół huśtawek i zjeżdżalni),
-        teren pod obiekty małej gastronomii z ogródkami (budynki będą miały formę parterowych bungalowów o konstrukcji drewnianej lub murowanych),
-        sześć wiat ogniskowych,
zespołu boisk sportowych:
-        dwa korty tenisowe,
-        boisko do koszykówki,
-        boisko do siatkówki,
-        boisko kometki,
pole biwakowo – campingowe:
-        budynek administracyjny do obsługi zespołu z zapleczem sanitarnym z częścią socjalną (WC-2),
-        wiaty zadaszone drewniane z przeznaczeniem na rekreację wspólną dla całego zespołu, gdzie będzie możliwość ustawienia stołów drewnianych i siedzisk,
-        teren przeznaczony pod caravaning (wzdłuż drogi wewnętrznej) z możliwością podłączenia do wody i energii elektrycznej,
-        pole biwakowe podzielone funkcjonalnie ścieżkami łączącymi poszczególne wiaty z miejscami ogniskowymi,
-        instalacja monitoringu wizyjnego na terenie przeznaczonym pod caravaning i pole namiotowe
baza żeglarska:
-        plac utwardzony przy którym zlokalizowana zostanie pochylnia do wyciągania łodzi (z wyciągarką elektryczną).
 

Metryka strony

Udostępniający: Wójt Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2009-01-05

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2009-01-14

Data modyfikacji: 2009-01-14

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2009-01-14