Uchwała Nr III/14/10

Uchwała Nr III/14/10

 

Rady Gminy Narewka

 

z dnia 30 grudnia 2010 r.

 

  w sprawie przyjęcia „Systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka na lata 2011 - 2015”.

     Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 146, poz.1055, Nr 181, poz.1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142  i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675) oraz art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, Nr 202, poz. 1551, Nr 219, poz. 1706, Nr 221, poz. 1738, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 229, Nr 65, poz. 554,  Nr 81, poz. 527, Nr 125, poz. 842/ uchwala się, co następuje:

§ 1. Przyjmuje się „System profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka na lata 2011 - 2015” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr VII/61/07 Rady Gminy Narewka z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie przyjęcia „Systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka”.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Narewka.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Gminy

 

Mieczysław Gryc

 

 

 Załącznik

do uchwały Nr III/14/10 Rady Gminy Narewka z dnia 30 grudnia 2010 r.

                                                                                                        

 SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ GMINY NAREWKA NA LATA 2011 - 2015

1.WSTĘP

     Rodzina, to naturalna i podstawowa komórka społeczna, którą charakteryzuje jej struktura, pełnione przez członków role, system władzy i kontroli. Tworzy ona swój świat, gdzie bliskie obcowanie wszystkich jej członków, przeżywanie radości i smutków cementuje ją i decyduje o jej wartości. Jako pierwsze środowisko wychowawcze trwale wpływa na osobowość człowieka, jego całe życie i rozwój.

 

     Rodzina jest tym środowiskiem, które przez swoją specyfikę, intymność, indywidualność, bezpośredniość tworzy warunki dla rozwoju i wychowania. Jest miejscem pierwszych kontaktów międzyludzkich, pierwszych więzi psychicznych dziecka z rodzicami i rodzeństwem. Dziecko uczestnicząc w codziennym życiu, poprzez naturalne sytuacje życiowe poznaje wzory zachowań związane z pełnieniem ról społecznych, czerpie podstawową wiedzę o otaczającym świecie, uczy się współdziałania i realizowania indywidualnych potrzeb, zasad postępowania, przyswaja wartości i normy moralno społeczne. Reasumując możemy powiedzieć, że rodzina jest pierwszym i zasadniczym środowiskiem wychowawczym i kulturowym.

 

     Popadanie w ubóstwo burzy klimat rodziny, powoduje jej szybką degradację ekonomiczną i społeczną. Radykalne pogorszenie się sytuacji materialnej prowadzi do utraty bezpieczeństwa socjalnego a utracone dochody, rodziny rekompensują sobie częstym a nawet cyklicznym korzystaniem z różnych form pomocy społecznej, szczególnie z pomocy finansowej w różnych postaciach: od zasiłków celowych, po zasiłki okresowe, zasiłki stałe i dożywianie. Długotrwałe bycie klientem pomocy społecznej prowadzi w częstych przypadkach do uzależnienia się całych rodzin, a nawet pokoleń w rodzinach od pomocy społecznej.

 

     Program Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w Gminie Narewka na lata 2011-2015, zwany w dalszej części Programem, obejmuje zintegrowany system działań zapobiegających zagrożeniom prawidłowego rozwoju dziecka i jego rodziny oraz system działań na rzecz rodziny i dziecka znajdujących się w sytuacji kryzysowej.

 

Obowiązek utworzenia gminnego sys emu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną wynika z art.17 ust.1 pkt.13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej(Dz. U. Nr 115 z 2008 r., poz.728 ze zm.)

2. DIAGNOZA SYTUACJI DZIECKA I RODZINY W GMINIE NAREWKA

Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce wynika, że w 2010r. liczba osób korzystających z pomocy społecznej wynosiła - 170 rodzin, a osób w tych rodzinach 427. Najczęstsze formy udzielania pomocy społecznej:

1) zasiłek okresowy z powodu bezrobocia – 79 rodzin,

2) zasiłek okresowy z powodu długotrwałej choroby – 2 rodziny,

3) zasiłek stały dla osób samotnie gospodarujących - 32  rodziny,

4) zasiłek stały dla osób pozostających w rodzinie – 7,

5) zasiłek celowy – 43 świadczenia,

6) pomoc rzeczowa – 3 rodziny,

7) pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole – 123 dzieci,

8) pomoc w formie świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych – 2 osoby

W wielu rodzinach korzystających z pomocy społecznej występuje problem alkoholowy.

Rodzaje przyznanej pomocy społecznej w latach 2007-2009 w GOPS Narewka:

Lp.

Rodzaj zasiłku (świadczenia, pomocy)

2007

2008

2009

Liczba osób

Liczba osób

Liczba osób

1.

Zasiłek stały

31

35

40

2.

Zasiłki okresowe

80

65

75

3.

Zasiłki celowe i rzeczowe ze środków własnych gminy

33

32

20

4.

Dożywianie dzieci w szkole

220

168

154

 

Źródło: Opracowania własne na podstawie sprawozdań rocznych MPiPS

W Gminie Narewka zamieszkuje ogółem  4000 osób ( stan na dzień 02.12.2010r.), w tym:

Wiek

Mężczyzn

Kobiet

Ogółem

0-2

47

39

86

3

10

19

29

4-5

27

26

53

6

18

11

29

7

13

12

25

8-12

67

55

122

13-15

56

51

107

16-17

54

29

83

18

41

21

62

19-60

1258

1058

2316

pow.60

413

675

1088

Ogółem

2004

1996

4000

 

Na terenie Gminy Narewka działają instytucje, organizacje, stowarzyszenia wsparcia społecznego w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną:

Lp.

Nazwa Jednostki

Adres, poczta, tel.

1.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narewce

ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka

 

2.

Zespół Szkół w Narewce

Narewka, ul. Nowa 4

3.

Gminny Ośrodek Kultury

Narewka

ul. Nowa

4.

Świetlica socjoterapeutyczna

Narewka, ul. Nowa 4

5.

Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Narewkowskiej

Narewka, ul. Nowa

6.

Klub Przedszkolaka w Narewce i Lewkowie Starym

Narewka ul. Nowa, Lewkowo Stare

7.

Świetlica środowiskowa „Promyk Dnia”

Lewkowo Stare

8.

Świetlica socjoterapeutyczna

Narewka

ul. Nowa

 

Struktura gospodarstw domowych objętych materialna pomocą /bez względu na rodzaj i formę świadczenia:

Lp.

Typ gospodarstwa

Ogółem liczba gospodarstw domowych

Liczba osób w gospodarstwach domowych

Ogółem liczba osób w gosp. domowym

                                 w tym:

W wieku produkcyjnym

W wieku poprodukcyjnym

dzieci

M

K

M

K

dzieci

1

jednoosobowe

50

50

44

5

0

1

x

2

dwuosobowe
/osób dorosłych/

6

12

6

6

0

0

x

3

wieloosobowe

86

319

95

94

2

1

127

w tym

z 1 dzieckiem

30

91

28

33

0

0

30

z 2 dzieci

20

81

20

21

0

0

40

 

z 3 dzieci

11

54

10

11

0

0

33

z 4 i więcej dzieci

6

39

9

6

0

0

24

4

osoby bezdomne

1

1

1

0

0

0

1

5

Razem:

143

382

146

106

2

2

128

Źródło: Opracowania własne na podstawie sprawozdań rocznych MPiPS

Ludzie ubodzy dysponującymi niewielkimi zasobami finansowymi mają bardzo ograniczony dostęp do wielu świadczeń społecznych np. oświaty i świadczeń zdrowotnych.

 

W rodzinach ubogich rodzice nie są w stanie pokryć kosztów edukacji swoich dzieci a mianowicie nie stać ich na zakup podręczników i innych pomocy szkolnych, pokryć kosztów dojazdów do szkół, czy też kosztów zamieszkania i utrzymania dzieci podejmujących naukę w szkołach ponadgimnazjalnych poza miejscem zamieszkania.  Dzieci z takich rodzin są słabo wykształcone, często przerywają naukę po ukończeniu wieku, do którego należy przestrzegać obowiązku szkolnego.

 

W wielu rodzinach można zaobserwować brak kontaktu i więzi pomiędzy jej członkami a w szczególności pomiędzy rodzicami a dziećmi. Dorośli, zajęci swoimi sprawami, często nie potrafią dostrzec problemów dzieci. Nie wspierają ich w sytuacjach trudnych, wymagających od rodziców zaangażowania emocjonalnego Tak właśnie rodzi się przepaść uczuciowa i emocjonalna między nimi, zanikają więzi rodzinne. Rodzice narzekają na dzieci i ciągłe problemy z nimi, a dzieci na brak wyrozumiałości i zrozumienia.

 

Wzrost przestępczości, a w szczególności wśród nieletnich, w związku z brakiem pieniędzy oraz realnej możliwości legalnego ich posiadania, sprowadza osoby ubogie na drogę rozboju, kradzieży a niekiedy i morderstwa.

 

Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych gminy na lata 2007- 2015

 

i analiza działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce

 

w latach 2007-2010 jednoznacznie wskazuje, że dominującymi problemami w rodzinach jest bezrobocie, długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność, potrzeba ochrony macierzyństwa, bezradność w rodzinach niepełnych i wielodzietnych, alkoholizm.

 

Diagnoza problemów została opracowana w oparciu o bezpośrednią obserwację, rozeznanie środowiskowe pracowników socjalnych, analizę dokumentów- dane statystyczne GOPS, dane Urzędu Stanu Cywilnego Gminy Narewka oraz inne instytucje współpracujące z ośrodkiem.

3. Analiza SWOT

Zebranie materiału informacyjnego i przeprowadzenia konsultacji pozwoliło na sporządzenie diagnozy problemów społecznych i opracowanie analizy SWOT. W konsultacji udział wzięli przedstawiciele szkoły, policji, pomocy społecznej, kultury i duchowni.

Przedstawione poniżej czynniki obejmują:

MOCNE STRONY

  • sieć świetlic samorządowych (m.in. spotkania, zajęcia dla dzieci i rodzin, festyny, pikniki rodzinne)
  • świetlica środowiskowa i socjoterapeutyczna
  • działalność zespołu interdyscyplinarnego
  • zaplecze kadrowe (psycholog, pedagog, terapeuta)
  • zajęcia pozalekcyjne
  • pozyskiwanie funduszy z EFS
  • funkcjonowanie  Klubów Przedszkolaka
  • place zabaw
  • dostęp do komputerów i internetu na terenie gminy
  • wsparcie duchowe rodzin
  • funkcjonowanie boiska -Orlik
  • Dobra współpraca instytucji na terenie gminy

SŁABE STRONY

  • niedostateczne środki finansowe przeznaczane na działalność na rzecz dzieci i rodziny
  • brak możliwości dojazdu dzieci z terenu gminy na zajęcia pozalekcyjne oraz do świetlicy socjoterapeutycznej
  • brak zaufania do korzystania z pomocy specjalistycznej

SZANSE

  •  umiejętne pozyskiwanie środków finansowych
  • wsparcie osób w terenie
  • wzrost świadomości społecznej

ZAGROŻENIA

  • słabnąca aktywność
  • brak współpracy na poziomie rodzice –dzieci -szkoła-instytucje
  • brak kapitału zewnętrznego

 

Uwzględniając wyniki analizy SWOT sformułowano cele strategiczne dla trzech obszarów działalności w sferze profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka. Realizacja w/w celów odbywać się będzie poprzez realizację celów, dla których wskazane zostały kierunki działań. 

4.   CELE   STRATEGICZNE  PROGRAMU

Cele programu to:

1.      Wspieranie rodziny poprzez poprawę sytuacji dziecka i rodziny w środowisku lokalnym.

2.      Promocja zdrowia oraz rozwój sportu i rekreacji.

3.      Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i rodzin oraz przeciwdziałanie uzależnieniom.

 

 5.    KIERUNKI  DZIAŁAŃ

5.1 KIERUNKI  DZIAŁAŃ W ZAKRESIE WSPIERANIA RODZINY- POPRAWY SYTUACJI  DZIECKA I RODZINY W ŚRODOWISKU  LOKALNYM

 

      Lp.

Planowane działania

Instytucje i podmioty uczestniczące

Okres realizacji

1.

Zwiększenie nakładów finansowych na kulturę oraz kulturę fizyczną- wykorzystanie boiska w Narewce oraz modernizacja istniejących boisk w mniejszych miejscowościach

Urząd Gminy

LZS, świetlice samorządowe oraz świetlice wiejskie

2011-2015

2.

Kontynuacja działalności

Klubu Przedszkolaka oraz świetlicy socjoterapeutycznej - wydłużenie godzin pracy i/lub liczbę dni pracy

 

Urząd Gminy,

Zespół Szkół w Narewce, Klub Przedszkolaka, świetlica socjoterapeutyczna, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

2011-2015

3.

Kontynuacja współpracy wszystkich podmiotów w społeczności lokalnej działających na rzecz rodziny

 

 

Zespół Szkół w Narewce,

organizacje pozarządowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury, Policja, Parafie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Lokalny Zespół Interdyscyplinarny

2011-2015

4.

Objęcie opieką socjalną rodzin żyjących w trudnych warunkach materialnych

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Urząd Gminy 

2011-2015

5.

Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich dożywiania w szkole,

Urząd Gminy, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

2011-2015

6.

Wyrównywanie szans edukacyjnych przez pomoc materialną dla młodzieży szkolnej (stypendia, zasiłki, dofinansowanie udziału w ofercie kulturalnej oraz wycieczkach dydaktycznych).

 

Urząd Gminy,

Zespół Szkół w Narewce, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, świetlice, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

2011-2015

7.

Stworzenie systemu usług wspierających proces edukacji uczniów niepełnosprawnych (np. wolontariat, programy PFRON).

 

Urząd Gminy,

Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, świetlice samorządowe

2011-2015

8.

Utworzenie grupy wolontariuszy

 

Zespół Szkół w Narewce

Organizacje pozarządowe

2011-2015

9.

Zagospodarowanie czasu wolnego młodzieży szkolnej i pozaszkolnej poprzez urozmaiconą ofertę zajęć w świetlicach i innych placówkach oświatowo – kulturalnych.

 

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Kultury, organizacje pozarządowe, Podlaski Odział Straży Granicznej w Narewce, Nadleśnictwo Browsk, świetlice samorządowe, Klub Sportowy LZS Narewka

2011-2015

 

 

5.2  KIERUNKI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA ORAZ ROZWÓJ SPORTU I REKREACJI

         Lp.

Planowane działania

Instytucje i podmioty uczestniczące

Okres realizacji

1.

Organizowanie imprez sportowych i festynów dla rodzin

Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Kultury,

Zespół Szkół w Narewce, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Klub Sportowy LZS Narewka

2011-2015

2.

Inicjowanie edukacyjnych programów prozdrowotnych w szkołach (higiena nauki i pracy, prawidłowe żywienie, wady postawy, uzależnienia), programy prozdrowotne

Zespół Szkół w Narewce,

organizacje pozarządowe, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

2011-2015

3.

Tworzenie młodzieżowych sekcji przy klubie sportowym

Klub Sportowy LZS Narewka, Zespół Szkół w Narewce

2010-2015

 

5.3  KIERUNKI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE ZWIEKSZENIA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEZY ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE UZALEŻNIENIOM

        Lp.

Planowane działania

Instytucje i podmioty uczestniczące

Okres realizacji

1.

Realizacja programów profilaktyczno-edukacyjnych na temat uzależnień adresowanych do dzieci i młodzieży oraz rodziców.

 

Urząd Gminy,

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Kultury, świetlice samorządowe

2011-2015

2.

Inicjowanie programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie

Urząd Gminy,

Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Parafie

2011-2015

3.

Działalność lokalnego zespołu interdyscyplinarnego

 

Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Straż Graniczna, Parafie, służba zdrowia

2011-2015

4.

Wsparcie psychologiczne oraz terapeutyczne dla rodzin z różnymi problemami

 

Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Kultury, organizacje pozarządowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej

2011-2015

 

6.  ŹRÓDŁA FINANSOWANIA

           Do podstawowych źródeł finansowania działań z zakresu rozwiązywania problemów społecznych należy zaliczyć:

- środki własne gminy,

- środki z budżetu państwa,

-  środki unijne,

-  środki własne podmiotów zaangażowanych w rozwiązywanie problemów społecznych,

-  sponsorzy,

-  inne.

7.  ZAKOŃCZENIE

     Przedstawione w programie cele będą realizowane przy wykorzystaniu możliwych zasobów i zaangażowaniu wszystkich wymienionych w niej instytucji. Nadzór nad realizacją zadań określonych w programie będzie sprawować Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2010-12-30

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2011-01-12

Data modyfikacji: 2011-01-12

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2011-01-12