Uchwała Nr III/14/10
Uchwała Nr III/14/10
Rady Gminy Narewka
z dnia 30 grudnia 2010 r.
w sprawie przyjęcia „Systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka na lata 2011 - 2015”.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568 z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167 poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 146, poz.1055, Nr 181, poz.1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230, Nr 106, poz. 675) oraz art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej /Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, Nr 202, poz. 1551, Nr 219, poz. 1706, Nr 221, poz. 1738, z 2010 r. Nr 28, poz. 146, Nr 40, poz. 229, Nr 65, poz. 554, Nr 81, poz. 527, Nr 125, poz. 842/ uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się „System profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka na lata 2011 - 2015” stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Nr VII/61/07 Rady Gminy Narewka z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie przyjęcia „Systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka”.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Narewka.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Mieczysław Gryc
Załącznik
do uchwały Nr III/14/10 Rady Gminy Narewka z dnia 30 grudnia 2010 r.
SYSTEM PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ GMINY NAREWKA NA LATA 2011 - 2015
1.WSTĘP
Rodzina, to naturalna i podstawowa komórka społeczna, którą charakteryzuje jej struktura, pełnione przez członków role, system władzy i kontroli. Tworzy ona swój świat, gdzie bliskie obcowanie wszystkich jej członków, przeżywanie radości i smutków cementuje ją i decyduje o jej wartości. Jako pierwsze środowisko wychowawcze trwale wpływa na osobowość człowieka, jego całe życie i rozwój.
Rodzina jest tym środowiskiem, które przez swoją specyfikę, intymność, indywidualność, bezpośredniość tworzy warunki dla rozwoju i wychowania. Jest miejscem pierwszych kontaktów międzyludzkich, pierwszych więzi psychicznych dziecka z rodzicami i rodzeństwem. Dziecko uczestnicząc w codziennym życiu, poprzez naturalne sytuacje życiowe poznaje wzory zachowań związane z pełnieniem ról społecznych, czerpie podstawową wiedzę o otaczającym świecie, uczy się współdziałania i realizowania indywidualnych potrzeb, zasad postępowania, przyswaja wartości i normy moralno społeczne. Reasumując możemy powiedzieć, że rodzina jest pierwszym i zasadniczym środowiskiem wychowawczym i kulturowym.
Popadanie w ubóstwo burzy klimat rodziny, powoduje jej szybką degradację ekonomiczną i społeczną. Radykalne pogorszenie się sytuacji materialnej prowadzi do utraty bezpieczeństwa socjalnego a utracone dochody, rodziny rekompensują sobie częstym a nawet cyklicznym korzystaniem z różnych form pomocy społecznej, szczególnie z pomocy finansowej w różnych postaciach: od zasiłków celowych, po zasiłki okresowe, zasiłki stałe i dożywianie. Długotrwałe bycie klientem pomocy społecznej prowadzi w częstych przypadkach do uzależnienia się całych rodzin, a nawet pokoleń w rodzinach od pomocy społecznej.
Program Profilaktyki i Opieki nad Dzieckiem i Rodziną w Gminie Narewka na lata 2011-2015, zwany w dalszej części Programem, obejmuje zintegrowany system działań zapobiegających zagrożeniom prawidłowego rozwoju dziecka i jego rodziny oraz system działań na rzecz rodziny i dziecka znajdujących się w sytuacji kryzysowej.
Obowiązek utworzenia gminnego sys emu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną wynika z art.17 ust.1 pkt.13 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej(Dz. U. Nr 115 z 2008 r., poz.728 ze zm.)
2. DIAGNOZA SYTUACJI DZIECKA I RODZINY W GMINIE NAREWKA
Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce wynika, że w 2010r. liczba osób korzystających z pomocy społecznej wynosiła - 170 rodzin, a osób w tych rodzinach 427. Najczęstsze formy udzielania pomocy społecznej:
1) zasiłek okresowy z powodu bezrobocia – 79 rodzin,
2) zasiłek okresowy z powodu długotrwałej choroby – 2 rodziny,
3) zasiłek stały dla osób samotnie gospodarujących - 32 rodziny,
4) zasiłek stały dla osób pozostających w rodzinie – 7,
5) zasiłek celowy – 43 świadczenia,
6) pomoc rzeczowa – 3 rodziny,
7) pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole – 123 dzieci,
8) pomoc w formie świadczenia rzeczowego w postaci produktów żywnościowych – 2 osoby
W wielu rodzinach korzystających z pomocy społecznej występuje problem alkoholowy.
Rodzaje przyznanej pomocy społecznej w latach 2007-2009 w GOPS Narewka:
Lp. | Rodzaj zasiłku (świadczenia, pomocy) | 2007 | 2008 | 2009 |
Liczba osób | Liczba osób | Liczba osób | ||
1. | Zasiłek stały | 31 | 35 | 40 |
2. | Zasiłki okresowe | 80 | 65 | 75 |
3. | Zasiłki celowe i rzeczowe ze środków własnych gminy | 33 | 32 | 20 |
4. | Dożywianie dzieci w szkole | 220 | 168 | 154 |
Źródło: Opracowania własne na podstawie sprawozdań rocznych MPiPS
W Gminie Narewka zamieszkuje ogółem 4000 osób ( stan na dzień 02.12.2010r.), w tym:
Wiek | Mężczyzn | Kobiet | Ogółem |
0-2 | 47 | 39 | 86 |
3 | 10 | 19 | 29 |
4-5 | 27 | 26 | 53 |
6 | 18 | 11 | 29 |
7 | 13 | 12 | 25 |
8-12 | 67 | 55 | 122 |
13-15 | 56 | 51 | 107 |
16-17 | 54 | 29 | 83 |
18 | 41 | 21 | 62 |
19-60 | 1258 | 1058 | 2316 |
pow.60 | 413 | 675 | 1088 |
Ogółem | 2004 | 1996 | 4000 |
Na terenie Gminy Narewka działają instytucje, organizacje, stowarzyszenia wsparcia społecznego w zakresie opieki nad dzieckiem i rodziną:
Lp. | Nazwa Jednostki | Adres, poczta, tel. |
1. | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Narewce | ul. Białowieska 1, 17-220 Narewka
|
2. | Zespół Szkół w Narewce | Narewka, ul. Nowa 4 |
3. | Gminny Ośrodek Kultury | Narewka ul. Nowa |
4. | Świetlica socjoterapeutyczna | Narewka, ul. Nowa 4 |
5. | Stowarzyszenie Przyjaciół Ziemi Narewkowskiej | Narewka, ul. Nowa |
6. | Klub Przedszkolaka w Narewce i Lewkowie Starym | Narewka ul. Nowa, Lewkowo Stare |
7. | Świetlica środowiskowa „Promyk Dnia” | Lewkowo Stare |
8. | Świetlica socjoterapeutyczna | Narewka ul. Nowa |
Struktura gospodarstw domowych objętych materialna pomocą /bez względu na rodzaj i formę świadczenia:
Lp. | Typ gospodarstwa | Ogółem liczba gospodarstw domowych | Liczba osób w gospodarstwach domowych | |||||
Ogółem liczba osób w gosp. domowym | w tym: | |||||||
W wieku produkcyjnym | W wieku poprodukcyjnym | dzieci | ||||||
M | K | M | K | dzieci | ||||
1 | jednoosobowe | 50 | 50 | 44 | 5 | 0 | 1 | x |
2 | dwuosobowe | 6 | 12 | 6 | 6 | 0 | 0 | x |
3 | wieloosobowe | 86 | 319 | 95 | 94 | 2 | 1 | 127 |
w tym | z 1 dzieckiem | 30 | 91 | 28 | 33 | 0 | 0 | 30 |
z 2 dzieci | 20 | 81 | 20 | 21 | 0 | 0 | 40 | |
| z 3 dzieci | 11 | 54 | 10 | 11 | 0 | 0 | 33 |
z 4 i więcej dzieci | 6 | 39 | 9 | 6 | 0 | 0 | 24 | |
4 | osoby bezdomne | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
5 | Razem: | 143 | 382 | 146 | 106 | 2 | 2 | 128 |
Źródło: Opracowania własne na podstawie sprawozdań rocznych MPiPS
Ludzie ubodzy dysponującymi niewielkimi zasobami finansowymi mają bardzo ograniczony dostęp do wielu świadczeń społecznych np. oświaty i świadczeń zdrowotnych.
W rodzinach ubogich rodzice nie są w stanie pokryć kosztów edukacji swoich dzieci a mianowicie nie stać ich na zakup podręczników i innych pomocy szkolnych, pokryć kosztów dojazdów do szkół, czy też kosztów zamieszkania i utrzymania dzieci podejmujących naukę w szkołach ponadgimnazjalnych poza miejscem zamieszkania. Dzieci z takich rodzin są słabo wykształcone, często przerywają naukę po ukończeniu wieku, do którego należy przestrzegać obowiązku szkolnego.
W wielu rodzinach można zaobserwować brak kontaktu i więzi pomiędzy jej członkami a w szczególności pomiędzy rodzicami a dziećmi. Dorośli, zajęci swoimi sprawami, często nie potrafią dostrzec problemów dzieci. Nie wspierają ich w sytuacjach trudnych, wymagających od rodziców zaangażowania emocjonalnego Tak właśnie rodzi się przepaść uczuciowa i emocjonalna między nimi, zanikają więzi rodzinne. Rodzice narzekają na dzieci i ciągłe problemy z nimi, a dzieci na brak wyrozumiałości i zrozumienia.
Wzrost przestępczości, a w szczególności wśród nieletnich, w związku z brakiem pieniędzy oraz realnej możliwości legalnego ich posiadania, sprowadza osoby ubogie na drogę rozboju, kradzieży a niekiedy i morderstwa.
Analiza strategii rozwiązywania problemów społecznych gminy na lata 2007- 2015
i analiza działalności Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce
w latach 2007-2010 jednoznacznie wskazuje, że dominującymi problemami w rodzinach jest bezrobocie, długotrwała lub ciężka choroba, niepełnosprawność, potrzeba ochrony macierzyństwa, bezradność w rodzinach niepełnych i wielodzietnych, alkoholizm.
Diagnoza problemów została opracowana w oparciu o bezpośrednią obserwację, rozeznanie środowiskowe pracowników socjalnych, analizę dokumentów- dane statystyczne GOPS, dane Urzędu Stanu Cywilnego Gminy Narewka oraz inne instytucje współpracujące z ośrodkiem.
3. Analiza SWOT
Zebranie materiału informacyjnego i przeprowadzenia konsultacji pozwoliło na sporządzenie diagnozy problemów społecznych i opracowanie analizy SWOT. W konsultacji udział wzięli przedstawiciele szkoły, policji, pomocy społecznej, kultury i duchowni.
Przedstawione poniżej czynniki obejmują:
MOCNE STRONY
| SŁABE STRONY
|
SZANSE
| ZAGROŻENIA
|
Uwzględniając wyniki analizy SWOT sformułowano cele strategiczne dla trzech obszarów działalności w sferze profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną w Gminie Narewka. Realizacja w/w celów odbywać się będzie poprzez realizację celów, dla których wskazane zostały kierunki działań.
4. CELE STRATEGICZNE PROGRAMU
Cele programu to:
1. Wspieranie rodziny poprzez poprawę sytuacji dziecka i rodziny w środowisku lokalnym.
2. Promocja zdrowia oraz rozwój sportu i rekreacji.
3. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci, młodzieży i rodzin oraz przeciwdziałanie uzależnieniom.
5. KIERUNKI DZIAŁAŃ
5.1 KIERUNKI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE WSPIERANIA RODZINY- POPRAWY SYTUACJI DZIECKA I RODZINY W ŚRODOWISKU LOKALNYM
Lp. | Planowane działania | Instytucje i podmioty uczestniczące | Okres realizacji |
1. | Zwiększenie nakładów finansowych na kulturę oraz kulturę fizyczną- wykorzystanie boiska w Narewce oraz modernizacja istniejących boisk w mniejszych miejscowościach | Urząd Gminy LZS, świetlice samorządowe oraz świetlice wiejskie | 2011-2015 |
2. | Kontynuacja działalności Klubu Przedszkolaka oraz świetlicy socjoterapeutycznej - wydłużenie godzin pracy i/lub liczbę dni pracy
| Urząd Gminy, Zespół Szkół w Narewce, Klub Przedszkolaka, świetlica socjoterapeutyczna, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | 2011-2015 |
3. | Kontynuacja współpracy wszystkich podmiotów w społeczności lokalnej działających na rzecz rodziny
| Zespół Szkół w Narewce, organizacje pozarządowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Gminny Ośrodek Kultury, Policja, Parafie, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Lokalny Zespół Interdyscyplinarny | 2011-2015 |
4. | Objęcie opieką socjalną rodzin żyjących w trudnych warunkach materialnych | Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Urząd Gminy | 2011-2015 |
5. | Zapewnienie dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich dożywiania w szkole, | Urząd Gminy, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | 2011-2015 |
6. | Wyrównywanie szans edukacyjnych przez pomoc materialną dla młodzieży szkolnej (stypendia, zasiłki, dofinansowanie udziału w ofercie kulturalnej oraz wycieczkach dydaktycznych).
| Urząd Gminy, Zespół Szkół w Narewce, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, świetlice, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | 2011-2015 |
7. | Stworzenie systemu usług wspierających proces edukacji uczniów niepełnosprawnych (np. wolontariat, programy PFRON).
| Urząd Gminy, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, świetlice samorządowe | 2011-2015 |
8. | Utworzenie grupy wolontariuszy
| Zespół Szkół w Narewce Organizacje pozarządowe | 2011-2015 |
9. | Zagospodarowanie czasu wolnego młodzieży szkolnej i pozaszkolnej poprzez urozmaiconą ofertę zajęć w świetlicach i innych placówkach oświatowo – kulturalnych.
| Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Kultury, organizacje pozarządowe, Podlaski Odział Straży Granicznej w Narewce, Nadleśnictwo Browsk, świetlice samorządowe, Klub Sportowy LZS Narewka | 2011-2015 |
5.2 KIERUNKI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE PROMOCJI ZDROWIA ORAZ ROZWÓJ SPORTU I REKREACJI
Lp. | Planowane działania | Instytucje i podmioty uczestniczące | Okres realizacji |
1. | Organizowanie imprez sportowych i festynów dla rodzin | Urząd Gminy, Gminny Ośrodek Kultury, Zespół Szkół w Narewce, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Klub Sportowy LZS Narewka | 2011-2015 |
2. | Inicjowanie edukacyjnych programów prozdrowotnych w szkołach (higiena nauki i pracy, prawidłowe żywienie, wady postawy, uzależnienia), programy prozdrowotne | Zespół Szkół w Narewce, organizacje pozarządowe, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | 2011-2015 |
3. | Tworzenie młodzieżowych sekcji przy klubie sportowym | Klub Sportowy LZS Narewka, Zespół Szkół w Narewce | 2010-2015 |
5.3 KIERUNKI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE ZWIEKSZENIA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA DZIECI I MŁODZIEZY ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE UZALEŻNIENIOM
Lp. | Planowane działania | Instytucje i podmioty uczestniczące | Okres realizacji |
1. | Realizacja programów profilaktyczno-edukacyjnych na temat uzależnień adresowanych do dzieci i młodzieży oraz rodziców.
| Urząd Gminy, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Kultury, świetlice samorządowe | 2011-2015 |
2. | Inicjowanie programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie | Urząd Gminy, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Parafie | 2011-2015 |
3. | Działalność lokalnego zespołu interdyscyplinarnego
| Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Straż Graniczna, Parafie, służba zdrowia | 2011-2015 |
4. | Wsparcie psychologiczne oraz terapeutyczne dla rodzin z różnymi problemami
| Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Zespół Szkół w Narewce, Gminny Ośrodek Kultury, organizacje pozarządowe, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej | 2011-2015 |
6. ŹRÓDŁA FINANSOWANIA
Do podstawowych źródeł finansowania działań z zakresu rozwiązywania problemów społecznych należy zaliczyć:
- środki własne gminy,
- środki z budżetu państwa,
- środki unijne,
- środki własne podmiotów zaangażowanych w rozwiązywanie problemów społecznych,
- sponsorzy,
- inne.
7. ZAKOŃCZENIE
Przedstawione w programie cele będą realizowane przy wykorzystaniu możliwych zasobów i zaangażowaniu wszystkich wymienionych w niej instytucji. Nadzór nad realizacją zadań określonych w programie będzie sprawować Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.
Metryka strony