Uchwała Nr III/8/10

Uchwała Nr III/8/10

 

Rady Gminy Narewka

 

z dnia 30 grudnia 2010 r.

 

w sprawie gminnego programu profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych  i przeciwdziałania narkomanii na 2011 r.

     Na podstawie art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu  w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi /Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793, Nr 176, poz. 1238, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 144, poz. 1178, z 2010 r. Nr 42,  poz. 278, Nr 127, poz. 857/ oraz art. 10 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.  o przeciwdziałaniu narkomanii /Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z 2006 r. Nr 66, poz. 469, Nr 120, poz. 826, z 2007 r. Nr 7, poz. 48, Nr 82, poz. 558, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, Nr 63, poz. 520, Nr 92, poz. 753, Nr 98, poz. 817, z 2010 r. Nr 29, poz. 146, Nr 143, poz. 962/ uchwala się,  co następuje:

§ 1. Ustala się gminny program profilaktyki, rozwiązywania problemów alkoholowych  i przeciwdziałania narkomanii na terenie Gminy Narewka na 2011 r. stanowiący załącznik  do niniejszej uchwały.

§ 2. Zobowiązuje się Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do corocznego składania sprawozdania z realizacji programu.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia z mocą od 1 stycznia 2011 r.

Przewodniczący Rady Gminy

 

Mieczysław Gryc

Załącznik

do uchwały Nr III/8/10

Rady Gminy Narewka

   z dnia 30 grudnia 2010r.

 

 

GMINNY PROGRAM

 

PROFILAKTYKI, ROZWIAZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH

 

I PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

 

 NA ROK 2011

        

        Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych jest jednym z najważniejszych obszarów działania samorządu lokalnego. Polski model rozwiązywania problemów alkoholowych zakłada, że większość kompetencji i środków finansowych jest zlokalizowanych na poziomie samorządów gmin, które na mocy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi są podmiotem właściwym do rozwiązywania problemów alkoholowych  w swoich społecznościach lokalnych. Działania podejmowane przez gminę w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych są zaadresowane do wszystkich jej mieszkańców, a nie tylko do tych, którzy piją alkohol.

 I.  DIAGNOZA STANU ZASOBÓW I PROBLEMÓW

     Posługując się wskaźnikami europejskimi oraz wynikami badan społecznych liczbę osób uzależnionych w Polsce można szacować na około 700-900tys.(dane te dotyczą tylko i wyłącznie osób pełnoletnich), w tym 707 tys. to mężczyźni i 153tys. to kobiety), zaś osób pijących alkohol ryzykownie i szkodliwie na około 2,5 – 4 mln.

     Uzależnienie od alkoholu, jak zarówno i narkotyków, jest chorobą, którą można zdiagnozować na podstawie występowania określonych objawów. Zgodnie z obowiązującym w Polsce systemem diagnostycznym, Międzynarodową Klasyfikacją Chorób, Urazów i Przyczyn Zgonów, uzależnienie od alkoholu  identyfikowane jest jako zespół właściwości fizjologicznych, emocjonalnych i poznawczych, które pojawiają się w wyniku wieloletniego używania alkoholu.

     Alkohol i narkotyki mają takie same działania, gdyż jako substancje psychoaktywne zmieniają postrzeganie realnego świata.

     Na szkody związane z alkoholem narażony może być każdy człowiek, niezależnie od tego, czy pije alkohol czy nie. 

     Szkody związane z używaniem substancji psychoaktywnych można zaklasyfikować, między innymi, do  następujących grup:

  - szkody zdrowotne  i społeczne powodowane przez długotrwałe używanie substancji psychoaktywnych ( w tym uzależnienie i inne poważne szkody somatyczne, psychiczne i społeczne);

  - zachowania podejmowane w związku z używaniem substancji psychoaktywnych, które stanowią potencjonalne ryzyko dla zdrowia lub bezpieczeństwa (np. prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu);

  -zagrożenie dla rozwoju osobistego (np. nieprawidłowy sposób zaspokajania potrzeb rozwojowych, kłopoty ze zdobyciem wykształcenia, konflikty z prawem itp.);

 - różnorodne szkody doznawane przez dzieci osób uzależnionych.

Narkomania, jak  i alkoholizm są problemami społecznymi, które stanowią wyzwanie cywilizacyjne o zasięgu globalnym. Uzależnienie od alkoholu jest chorobą , którą przy wdrożeniu odpowiedniego leczenia można zatrzymać. Duże rozpowszechnienie używania środków psychoaktywnych  ma wielowymiarowe przyczyny, a szkody z tym związane obserwowane są w różnych sferach życia społecznego. Negatywne konsekwencje spożywania alkoholu dotyczą nie tylko osób uzależnionych, ale również osób spożywających alkohol. 

Skala problemu narkomanii w kraju  nie do końca jest znana. Szacunki mówią o 20-60 tys. osób uzależnionych (bez alkoholu) i 200-300 tys. osób, które miały kontakt z narkotykami.

W Gminie Narewka zamieszkuje ogółem  4000 osób ( stan na dzień 02.12.2010r.), w tym:

Wiek

Mężczyzn   

Kobiet

Ogółem   

0-2

47

39

86

  3

10

19

29

4-5

27

26

53

  6

18

11

29

  7

13

12

25

8-12

67

 55

122

13-15

56

51

107

16-17

54

29

83

   18

41

21

62

19-60

1258

             1058

2316

pow.60

413

675

1088

Ogółem

2004

1996

4000

 

Z danych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce wynika, że w 2010r.(stan na dzień 30 września 2010r.) liczba osób, którym przyznano decyzją świadczenia  wynosiła 278, w tym rodzin - 170,  a  osób w tych rodzinach  -427.

Najczęstsze formy udzielania pomocy społecznej:

1) zasiłek stały dla osób samotnie gospodarujących  – 32

2) zasiłek stały dla osób pozostających w rodzinie -7

3) zasiłek okresowy z powodu bezrobocia – 79 rodzin

4) zasiłek okresowy z powodu długotrwałej choroby -2 rodziny

5) zasiłek celowy – 43 świadczenia

6) pomoc rzeczowa – 3 rodziny

7) pomoc w formie dożywiania dzieci w szkole - 123 dzieci

8) pomoc w formie świadczenia rzeczowego w formie produktów żywnościowych – 2 osoby

 Wiele rodzin  korzystających z pomocy społecznej boryka się z problemem alkoholowym.

 Z usług Punktu konsultacyjnego dla osób i rodzin z problemem alkoholowym w Narewce skorzystało łącznie 225 osób (stan na dzień 09 grudnia 2010r.),

w tym:

1) osób uzależnionych -150

2) rodziny osób z problemem alkoholowym – 43

3) w prelekcji na temat szkodliwości nadużywania alkoholu wzięło 32 uczniów gimnazjum .

Brak danych dotyczących problemu narkomanii.

 Z danych z Posterunku Policji w Narewce wynika (stan na dzień 08 grudnia 2010r.),  że w roku 2010:

·   przeprowadzono 68 postępowań przygotowawczych wobec osób popełniających przestępstwa będąc pod wpływem alkoholu, w tym 1 postępowanie na podstawie art.44 ust.1 ustawy o wyrobie napoi spirytusowych,

·   ujawniono 42 wykroczenia popełnione przez osoby będące w stanie nietrzeźwości, w tym m.in. sporządzono 10 wniosków o ukaranie i nałożono  10 mandatów karnych, w tym 1 na podstawie art.43 ust.1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Nałożono 4 mandaty karne za wykroczenia  z art.43 ust.1 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i art. 141 KW.  Przeprowadzono 97 interwencji, w tym 50 to interwencje domowe, podczas  których 4 osoby zatrzymano do wytrzeźwienia, na 10 osób sporządzono wnioski o leczenie odwykowe do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narewce, wypełniono 12 niebieskich kart.

II.               ŚRODKI  NA  REALIZACJĘ  PROGRAMU

     Środki na realizację zadań własnych Gminy wynikają z ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii prowadzonych w postaci Gminnego Programu Profilaktyki, Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii pochodzą z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

 III.      ZADANIA PROGRAMU

1.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków:

·        informowanie o najbliższych placówkach zajmujących się lecznictwem odwykowym;

·        wspieranie grup samopomocowych typu klubów abstynenckich AA

·        współpraca z organizacjami służącymi rozwiązywaniu problemów alkoholowych

·        podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa dot. problemów związanych z nadużywaniem alkoholu oraz używaniem innych substancji psychoaktywnych

2.Udzielanie rodzinom z problemem alkoholowym, narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie:

- finansowanie działalności punktu konsultacyjnego

-organizowanie pomocy dla ofiar przemocy domowej

- zapobieganie powstawaniu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu

-finansowanie stanowiska psychologa

-utrzymanie świetlicy socjoterapeutycznej, oraz dofinansowanie działalności świetlic samorządowych

-kontynuacja pracy zespołu interdyscyplinarnego

3.Kontynuacja działań w zakresie pomocy rodzinom z problemem alkoholowym poprzez:

- prowadzenie z osobami nadużywającymi alkoholu rozmów  motywujących do podjęcia leczenia odwykowego

- kierowanie do sądu wniosków o skierowanie do poddania się obowiązkowi leczenia odwykowego osób uzależnionych

- kierowanie osób zgłoszonych do podjęcia leczenia odwykowego na badania lekarza biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia i wskazania leczniczego

- przygotowywanie dokumentacji związanej z w/w postępowaniem sądowym

-p odejmowanie  interwencji w indywidualnych sprawach mieszkańców związanych z problemem alkoholowym

4.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i  przeciwdziałaniu narkomanii w szczególności dla dzieci i młodzieży:

- podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym dla rodziców, których celem jest wspieranie abstynencji dziecka i przygotowanie go do świadomych i odpowiedzialnych decyzji  
  związanych z nadużywaniem alkoholu oraz używaniem substancji psychoaktywnych

- organizowanie konkursów plastycznych i literackich o tematyce antyalkoholowej, antynarkotykowej, oraz przeciwdziałaniu przemocy

- wspieranie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Narewce w rozwijaniu zadań profilaktycznych, a w szczególności obejmujących diagnozę problemu używania alkoholu i narkotyków oraz
  realizację adekwatnego do potrzeb programu profilaktycznego

- propagowanie pozytywnych wzorców zachowań poprzez organizowanie imprez rozrywkowo – sportowych dla dzieci i młodzieży (rajdy rowerowe, biegi uliczne, wycieczki krajoznawcze
   itp.)

- organizowanie i wspieranie form spędzania wolnego czasu w postaci obozów, wycieczek i zajęć  dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych,

- wspieranie imprez integrujących społeczność lokalną

-r emont i doposażenie świetlic samorządowych na terenie Gminy Narewka w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych, rekreacyjnych, sportowych i świetlicowych

5.Wspomaganie działalności jednostek i instytucji służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii w zakresie:

-wspomagania działalności jednostek służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i narkomanii poprzez dofinansowanie różnych form spędzania czasu wolnego na terenie Gminy
  Narewka.

6.Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, narkomania, pomocy psychospołecznej i prawnej, a także ochrony przed przemocą w rodzinie oraz udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z rodzin patologicznych w zakresie:

-współpracy z miejscowym posterunkiem policji

-współpracy z pracownikami socjalnymi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Narewce

-współpracy z Punktem konsultacyjnym świadczącym usługi dla osób i rodzin z problemem alkoholowym

-dożywianie dzieci i młodzieży z rodzin dotkniętych problemem alkoholowym i innymi patologiami

-organizacja wypoczynku letniego dla dzieci i młodzieży z rodzin patologicznych przy współpracy z innymi instytucjami i organizacjami

-organizacja wypoczynku zimowego dla dzieci i młodzieży w środowisku gminnym

-współpraca ze szkołą i innymi instytucjami i organizacjami przy organizowaniu imprez szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży

IV.DZIAŁALNOŚĆ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWCH I PRZECIWDZIALANIA NARKOMANII

Gminna komisja jest powoływana na podstawie art.4 ust.3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przez wójta/burmistrza/prezydenta miasta. W skład gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych  wchodzą  osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych (art.4 ust.4 w/w ustawy).

Do ustawowych zadań gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych należy:

- inicjowanie działań w zakresie realizacji zadań własnych Gminy związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych,

- podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego,

- opiniowania wydawania zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami rady gminy, o których mowa w
   art.12 ust.1 i 2 ustawy (limit i lokalizacja punktów, w których sprzedawane i podawane są napoje alkoholowe),

- kontrola przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych ( na podstawie upoważnienia wystawionego przez wójta, art.18
  ust.8 w/w ustawy).

V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GKRPA W NAREWCE

Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Narewce ustala się wynagrodzenie w wysokości 42,00zł brutto.

Wynagrodzenie za udział w posiedzeniu Komisji będzie wypłacane na podstawie podpisanej listy obecności.

 PLAN  RZECZOWO-FINANSOWY  DO GMINNEGO  PROGRAMU

PROFILAKTYKI  I  ROZWIĄZYWANIA  PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH  I  PRZECIWDZIAŁANIA  NARKOMANII  W  2011r.

Lp.

 Z A D A N I E

 KWOTA W ZL

1.

Wynagrodzenie osobowe – wynagrodzenie członków GKRPA, wynagrodzenie za pracę terapeuty w Punkcie konsultacyjnym, wynagrodzenie za pracę psychologa, wynagrodzenie przewodniczącego GKRPA

 38 000,00

2.

Uczestnictwo w blokach szkoleniowych o tematyce alkoholowej, narkotykowej, przeciwdziałaniu przemocy- osób działających w komisji, nauczycieli i innych służbach społecznych, zespole interdyscyplinarnym, superwizja

3 000,00

3.

Profilaktyka narkomanii

1 000,00

4.

Sfinansowanie opinii biegłego wydawanych do celów ustalenia uzależnienia osób kierowanych na leczenie odwykowe, sfinansowanie kosztów sądowych związanych z postępowaniem  sądowym

 1 000,00

5.

Realizowanie zajęć profilaktycznych w szkołach i świetlicach samorządowych na terenie Gminy, dofinansowanie projektu prozdrowotnego, organizowanie imprez, spotkań, zajęć o charakterze profilaktyki uzależnień

 2 000,00

6.

Remont i doposażenie świetlicy samorządowej w sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych, rekreacyjnych, sportowych i świetlicowych w  Babiej Górze

 10 000,00  

7.

Wsparcie działalności grup samopomocowych AA

 500,00

8.

Dofinansowanie działalności  Świetlicy Socjoterapeutycznej w Narewce

 5 500,00

9.

Dofinansowanie Stowarzyszenia Przyjaciół Ziemi Narewkowskiej w organizacji choinki noworocznej dla dzieci z rodzin ubogich, patologicznych

 2 000,00

10.

Dofinansowanie wypoczynku letniego dzieciom i młodzieży z rodzin ubogich, dotkniętych patologią

 3 000,00

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Narewka

Wytwarzający/odpowiadający: Wioletta Bołtryk

Data wytworzenia: 2010-12-30

Wprowadzający: Wioletta Bołtryk

Data wprowadzenia: 2011-01-12

Data modyfikacji: 2011-01-12

Opublikował: Wioletta Bołtryk

Data publikacji: 2011-01-12